Methodiek

Samenwerkend leren: de sleutelbegrippen en basisstructuren
Samenwerkend leren is een van de krachtigste instructiestrategieën om activerend leren in een onderwijsleersituatie vorm te geven. Samenwerkend leren stimuleert het hardop delen van kennis en het ste…
Creëer een positief leerklimaat in de klas en op school
Een positief leerklimaat in de klas en op school zorgt voor gemotiveerde leerlingen en kan de prestaties verhogen. Om een positief leerklimaat te creëren zijn verschillende factoren belangrijk, zo is…
Wat is een DMT? Drie-minuten-toets in het basisonderwijs
In het onderwijs zijn er veel verschillende vaktermen, met vaak hun eigen afkorting. Zo is de DMT ook duidelijk een afkorting die alleen in het onderwijs gebruikt wordt. DMT lijkt een lastige afkortin…
Formatief evalueren en het geven van feedback
Bij formatief evalueren krijgen docenten op een andere manier inzicht in de leerprestaties van hun leerlingen. Men kan gebruikmaken van twee methodes, summatief en formatief, bij de formatieve methode…
Close reading: lesmethode begrijpend lezen op de basisschool
Close reading is een aanpak om begrijpend lezen in het basisonderwijs meer te integreren met de andere vakken. Daarnaast zorgt het ervoor dat de kinderen op een uitdagende en interactieve manier tot t…
De zeven instructievormen
Voordat je leerlingen aan de slag kunt zetten, moet je de stof introduceren. Dit kan door middel van een instructie. De leraar legt aan de leerlingen uit wat ze moeten doen of waar de stof over gaat.…
Opdrachtvorm inzetten als didactische werkvorm
Lessen kun je op verschillende manieren geven, bijvoorbeeld door uitleg te geven, een spel te spelen, maar ook door een opdracht te geven aan leerlingen. De opdrachtvorm is de meest gegeven didactisch…
Doelen stellen in het onderwijs
In het leerlingvolgsysteem staan leerdoelen die de leerlingen moeten halen. Door middel van lessen en activiteiten probeert de leerkracht deze doelen te behalen met de kinderen. Een voor een worden ze…
Spelvorm inzetten als didactische werkvorm
Als leerkracht ben je soms de lesmethode een beetje zat. Iedere dag weer dezelfde rekenboeken uit de kast trekken wanneer je eigenlijk zin hebt in wat nieuws. Vaak worden spellen gedaan als afwisselin…
Leesbevordering vergroten met behulp van de leesomgeving
Lezen is één van de meest belangrijke bezigheden in het basisonderwijs. Echter het aantrekkelijk maken van het leesonderwijs blijft lastig. Eén van de manieren om het lezen aantrekkelijk te maken i…
Leesbevordering vergroten met behulp van werkvormen
Leesplezier hebben is erg belangrijk voor de schoolperiode en de toekomst van kinderen. Het is dus belangrijk om kinderen op zoveel mogelijk manier te motiveren om te lezen. Een aandachtsgebied om kin…
Coöperatief leren in het onderwijs
Tijdens de les rekenen neemt leerling 1 zorgvuldig alle informatie op en weet op elke vraag het goede antwoord. Daarentegen is leerling 2 met zijn potloden aan het spelen, waarbij hij telkens aandacht…
De Leuvense betrokkenheidschaal van Laevers
Om goed onderwijs te geven, is maximale betrokkenheid van de leerlingen belangrijk. Er zijn verschillende manier hoe de betrokkenheid van de leerlingen verhoogd kan worden. Om de betrokkenheid van de…
Lezen in groep 3: oefenen door te bewegen
De overgang van groep 2 naar groep 3 is op veel scholen nog groot. De kinderen zitten veel meer aan hun tafel en het oefenen gebeurt in een werkschrift. Bewegen gebeurt in groep 3 veel minder dan in g…
Getalbegrip en sommen al bewegend oefenen in groep 3
Voor sommige kinderen is het lastig om lang aan een tafel te zitten. Veel bezig zijn in een werkschrift is voor leerlingen die net de overstap van groep 2 naar groep 3 gemaakt hebben, een hele overgan…
Methodisch begeleiden als leerkracht
Wanneer je een doel wilt bereiken, dan doe je dat volgens een bepaalde methode. Je doet het volgens een weldoordacht, vaststaand stappenplan. In dit stappenplan ga jij werken naar een vooraf gesteld d…
Leerkracht: verschillende didactische werkvormen
Wanneer je begint te merken dat de leerlingen de lessen minder interessant vinden, kun je ervoor kiezen om een andere didactische werkvorm toe te passen. Leerlingen hebben afwisseling in de lessen nod…
Leerkracht basisonderwijs: Goede lesvoorbereiding
Een goede les geven is niet gemakkelijk. Je moet rekening houden met verschillende interne- en externe ruis. De leerlingen kunnen onrustig zijn door de warmte, plotseling moet een leerling overgeven o…Tips voor het transcriberen van interviews
Audiofragmenten van interviews uitwerken (ofwel transcriberen) is een lange en saaie klus, maar behoort bij bepaalde studies of beroepen wel tot het takenpakket. Door ervaringen en tips te delen hoeve…