InfoNu.nl > Educatie en School > Methodiek > Hoe maak je een werkstuk?

Hoe maak je een werkstuk?

Hoe maak je een werkstuk? Een werkstuk te maken is heel erg eenvoudig, als je wilt weten hoe dat moet lees dan verder. Zie dit als een handleiding voor jou werkstuk! Succes.

Werkstuk

Voor een werkstuk moet je een goede planning hebben, zonder planning is het lastig om een werkstuk in elkaar te zetten. Meestal hoef je een werkstuk niet alleen te maken met 2 of meerdere personen. Hieronder zul je meer lezen over hoe je een werkstuk in elkaar zet stap voor stap.

Stap 1:

Plannen, kies eerst een onderwerp waarover jij graag een werkstuk wilt maken. Iets wat jou interesseert waar jij ook veel over weet of veel over kan vertellen. Er zijn heel veel onderwerpen waarover jij een werkstuk kunt maken. Soms krijg je ook een onderwerp toegewezen.

Stap 2:

Het zoek werk, ga eens op internet kijken voor het onderwerp wat jij gekozen of gekregen hebt. Zoals je zult zien is er heel veel waar je informatie weg kunt halen. Bekijk de sites rustig en zorg er voor dat je geen dubbele onderwerpen in je werkstuk zet. De bibliotheek kan ook erg handig zijn voor informatie en tijdschriften en/of kranten. Probeer een werkstuk wel in je eigen woorden te houden en voeg er ook eigen kennis aan toe.

Stap 3:

Het in elkaar zetten van een werkstuk kan soms best lastig zijn, hiervoor kun je het best even op een kladpapier een lijstje maken. Hoe ga je het doen? Het zou er als volgt uit kunnen zien.

  • Voorpagina
  • Inleiding
  • Inhoudsopgave
  • Informatie over je onderwerp (Kan meerdere pagina's bevatten)
  • Bronnen
  • Slot

Presentatie

In sommige gevallen moet je een presentatie houden over je werkstuk, ook kunnen daarbij voorbeelden bij worden gebruikt. Filmpjes, geluiden, plaatjes enzovoort. Je kan hierbij ook een quiz bedenken over je presentatie die je klasgenoten moeten beantwoorden en na de quiz bespreek je de antwoorden. Het is maar net wat jij het gepaste vind bij jou presentatie.

Evaluatie

Evaluatie betekend dat er word besproken hoe het is gegaan, wat goed ging en fout. Meestal krijg je ook een evaluatie formulier bij je werkstuk, die je na afloop ook zelf mag invullen. Ze zullen hierbij beoordelen hoe je presentatie ging. Na de evaluatie zal de docent jou hier een cijfer voor geven.
© 2010 - 2018 Conni, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe maak je een werkstuk?"

Infoteur: Conni
Gepubliceerd: 24-07-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Methodiek
Schrijf mee!