InfoNu.nl > Educatie en School > Werkstuk > Werkstuk laten maken door iemand anders

Werkstuk laten maken door iemand anders

Werkstuk laten maken door iemand anders Een werkstuk of scriptie maken, kunt u tegenwoordig eenvoudig uitbesteden. Afhankelijk van de omvangrijkheid van de scriptie of werkstuk, gaat het u honderden tot duizenden euro’s kosten. Een gratis werkstuk kunt u op het internet vinden, maar er kleven risico´s aan. Door het internet ligt de wereld aan uw voeten. Door even te googlen hebt u binnen een paar minuten een werkstuk gevonden die aan uw wensen voldoen. Het is echter niet verstandig om deze werkstukken ook gewoon één op één over te nemen.

Ten eerste kan het gewoon illegaal zijn om teksten van anderen over te nemen, omdat de rechten hiertoe bij iemand anders liggen. Ten tweede is het ook eenvoudig om te controleren of teksten van het internet zijn gehaald. U kunt namelijk gewoon een willekeurige regel uit de tekst kopiëren naar Google. Vervolgens zet u vóór en achter de tekst aanhalingstekens, en Google gaat zoeken of exact dezelfde tekst ook op het internet voor komt.

Werkstuk hergebruiken

Bij het maken van een werkstuk mag u gebruik maken van bronnen. Het is echter wel de bedoeling dat u de gebruikte bronnen vermeldt in uw werkstuk. Doet u dat niet, dan maakt u inbreuk op de rechten van de auteur van de tekst. Ook met bronvermelding is het niet de bedoeling dat u stukken tekst letterlijk gaat overnemen. U kunt kennis nemen van de tekst en in eigen bewoording proberen om het in uw werkstuk te zetten.

In de praktijk zal het vaak gebeuren dat teksten letterlijk of met minimale aanpassingen gebruikt gaan worden. Er wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van een werkstuk van een vier jaar oudere broer. Dit zal moeilijk te controleren zijn. Ze kunnen hoogstens de kennis van de “auteur” testen door vragen te stellen over het werkstuk.

Gebruik maken van een ghostwriter

Om het internet kunt u eenvoudig mensen vinden die het werkstuk voor u willen maken. Er zijn zelfs bedrijven opgericht die deze werkzaamheden gewoon legaal uitvoeren. Eén van de grootste hierin is de Academic Ghosthwriting Services uit Birmingham. Dit is echter niet het goedkoopste adresje. Hier kunt u terecht voor afstudeeropdrachten en werkstuk voor het hogere onderwijs. Zij beperken zich niet tot de Britse markt, want volgens een artikel in de Dagblad De Pers hebben zij al Nederlandse klanten gehad. U kunt met een ghostwriter afspraken maken over de inhoud van de werkstuk en de omvang.

Naast de professionele ghostwriters treft u op websites als Marktplaats, diverse mensen aan die ook in te huren zijn voor het schrijven in opdracht. Het is maar de vraag of de ghostwriter ook daadwerkelijk de gewenste kwaliteit gaat aanleveren. De afspraken zullen vaak telefonisch worden gemaakt en verschil van inzicht kan eenvoudig ontstaan.

Wat kost een ghostwriter?

In het geval u een werkstuk moet laten maken van tien tot twintig velletjes over eenvoudige onderwerpen, kunt u ongeveer uitgaan van een paar honderd euro. De auteurs zullen vaak een tarief per uur vragen. Door te googlen ben ik op een gemiddeld bedrag gekomen tussen de €10 en €25 per uur. Voor de ingewikkelde en zeer uitgebreide werksstukken voor het hogere onderwijs, moet u uitgaan van een paar duizend euro. Een scriptie op niveau, kunt u bij de Academic Ghostwriting Services krijgen voor een bedrag rond de €5.000.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Werkstuk laten maken door iemand anders"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 07-04-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Werkstuk
Schrijf mee!