Artikelen 151 - 160 in de rubriek MethodiekMethodiek (Educatie en School)
Als je onderzoek doet, is het vaak nodig om via een vragenlijst wat extra informatie te achterhalen. Maar ook binnen verenigingen, bedrijven of andere groepen kan een enquête handig zijn om de mening…
Jantrao, 06-07-2009
Verhalend ontwerpen in de praktijk. De kinderen gaan op zoek naar informatie over ruimtevaart en ons zonnestelsel, om een geheimzinnig, maar lief ruimtewezen te helpen; het wezen is per ongeluk op aar…
Elas, 01-05-2009
Leer- en taalachterstand voorkomen is het belangrijkste doel van de Davis leersstrategieën. Als kinderen al op jonge leeftijd leren focussen op hun taken door de David leersstrategieën (dat kan overig…
Singalees, 28-04-2009
Kinderen, maar ook volwassenen die behept zijn met dyslexie kunnen binnen 30 uur binnen 30 uur minder last hiervan hebben door de Davis-methode. De grondlegger van deze methodiek is Ronald D. Davis. A…
Singalees, 17-04-2009
In Nederland gaan dagelijks 1,5 miljoen kinderen naar de basisschool. De verzamelnaam voor dit onderwijs is ‘primair onderwijs,’ waarna het voortgezet onderwijs volgt. Op dit moment is het primair ond…
Lobke, 10-04-2009
Bij scheikunde komt een hoop kijken. Een van die dingen is het scheiden van verschillende stoffen. Hiervoor zijn allemaal verschillende scheidingsmethoden ontwikkeld. Deze methodes kunnen zeer simpel…
VMusic, 10-04-2009
Het didactische model OVUR, dat vooral gebruikt wordt in lessen Mondelinge taalvaardigheid (MTV) staat voor Oriëntatie, Voorbereiding, Uitvoering en reflectie. Ik zal elk van deze onderdelen nader toe…
Hendrik, 09-04-2009
Kinderen leren door doen. Wat is er nou mooier voor kleuters dan een echte ontdekhoek in de klas? Maar toch, gewoon een bak 'spullen' neerzetten werkt niet altijd. Het wordt dan gauw teveel en de kind…
Elas, 01-03-2009
U kent het wel, het zelfstandig werken. Op de school van uw kroost wordt er niet anders gedaan. Het klinkt ook best interessant, kinderen die zelfstandig aan het werk zijn. Maar wat houdt die zelfstan…
Dekonink, 26-02-2009
Verhalend ontwerpen, oftewel; 'Storyline approach to education' is ontwikkeld in Schotland, door o.a. Steve Bell. Bij deze onderwijsmethode wordt een verhaal gebruikt als basis, als rode draad van een…
Elas, 16-02-2009