InfoNu.nl > Educatie en School > Methodiek > Methodiek: Pagina 16
Artikelen 151 - 160 in de rubriek Methodiek

Methodiek (Educatie en School)

TOM Onderwijs Anders: vernieuwend voor docent en leerling

TOM Onderwijs Anders: vernieuwend voor docent en leerling

TOM Onderwijs Anders is een vernieuwing waarbij de rol van de leerling en van de leerkracht anders is dan in het huidige reguliere onderwijs.TOM wil deel uitmaken van de tijd waarin wij, dus ook de ki… Henbro, 01-02-2009

ICT in het onderwijs: kracht en meerwaarde van de webquest

Een van de mogelijkheden om informatie- en communicatietechnologie, kortweg ICT, op een laagdrempelige en zinvolle manier in te zetten in het onderwijs is de webquest. Wat is een webquest en waarom is… Braingirl, 10-01-2009
Met arceren schaduw en licht weergeven voor diepte en drama

Met arceren schaduw en licht weergeven voor diepte en drama

Je hebt leren tekenen en de smaak te pakken gekregen. Je wilt méér. Nu wil je de werkelijkheid dichter benaderen. En je wilt meer drama in je tekeningen brengen. Hoe speel je dat klaar? Met behulp van… Stine, Tekenen, 18-12-2008
Teken geen symbolen; portrettekenen naar levend model

Teken geen symbolen; portrettekenen naar levend model

Portrettekenen lijkt misschien gemakkelijk, maar wat valt dat tegen! Een portret uit je fantasie wil nog wel lukken. Twee ogen, een neus, een mond en misschien nog een of twee oren. Het haar eromheen… Stine, Tekenen, 18-12-2008
Optisch bedrog: proporties die ruimtelijkheid suggereren

Optisch bedrog: proporties die ruimtelijkheid suggereren

Verhoudingen van delen ten aanzien van elkaar goed kunnen waarnemen is één van de belangrijkste vaardigheden in zien, denken, leren en het oplossen van vraagstukken. Het waarnemen van proporties, voor… Stine, Tekenen, 18-12-2008
Perspectief tekenen zonder er bij na te denken

Perspectief tekenen zonder er bij na te denken

Het grote probleem bij het tekenen van drie-dimensionale objecten is dat we er teveel van weten! Dit weten zit ons in de weg als we zon voorwerp willen natekenen. Om dat probleem te omzeilen gebruike… Stine, Tekenen, 18-12-2008
De staartdeling is weer terug in het rekenonderwijs

De staartdeling is weer terug in het rekenonderwijs

Het realistisch rekenen in het basisonderwijs staat onder druk. Het is bedoeld om de kinderen meer plezier in het rekenen te verschaffen, waarbij zij met zelfgekozen strategieën tot een oplossing kome… Henbro, 14-09-2008
Realistisch rekenen: ideale rekenvorm of kwaliteitsverlies?

Realistisch rekenen: ideale rekenvorm of kwaliteitsverlies?

Realistisch rekenen wordt verhaaltjesrekenen genoemd. De opdracht voor het kind is verwerkt in een situatie waarin het zich kan herkennen. Daarbij verwacht men dat de leerling via een zelfgekozen stra… Henbro, 08-09-2008

Het geven van voorlichting

In dit stuk wordt ingegaan op het begrip voorlichting en in specifiek op voorlichting met betrekking het geven van voorlichting aan ouderen in de leeftijdscategorie van 65+. Voorlichting is het geven… Hdv20, 13-07-2008
mijn kijk op

Terug naar praktijkgericht onderwijs?

In ons huidig onderwijssysteem wordt vaak nadruk gelegd op theoretische kennis. Veel volwassenen geven toe dat ze slechts een klein percentage van de opgedane kennis daadwerkelijk gebruiken in hun lev… Nesibe, 09-07-2008