InfoNu.nl > Educatie en School > Methodiek > Scheidingsmethoden Scheikunde

Scheidingsmethoden Scheikunde

Bij scheikunde komt een hoop kijken. Een van die dingen is het scheiden van verschillende stoffen. Hiervoor zijn allemaal verschillende scheidingsmethoden ontwikkeld. Deze methodes kunnen zeer simpel zijn maar ook zeer ingewikkeld. Niet alle methodes die hier beschreven staan zijn volkomen veilig om thuis uit te voeren! Zorg dat je geen van deze methoden gebruikt als je niet 100% zeker bent dat je weet wat je aan het doen bent!

Indampen

Indampen kan gedaan worden met een suspensie of een oplossing. Denk hierbij aan bijvoorbeeld zout water. Dit bestaat uit water en zout. Het zout kun je niet zien als je naar het zoute water kijkt. Toch weet iederen dat het er in zit. Als je het water wilt scheiden van het zout, kun je dat dus doen doormiddel van indampen. Dit werkt als volgt:

Indampen in stappen

Benodigdheden:
  • Brander
  • Bekerglas
  • Lucifers/Aansteker
  • Iets om het bekerglas boven de brander houden

Indampen:

Steek de brander aan, en vul vervolgens het bekerglas met zout water. Plaats dit bekerglas nu boven de brander en wacht tot het geheel gaat koken. Zogauw dit kookt, zal het water verdampen en het zout achterblijven. Je kunt dit zout nu uit het bekerglas halen, maar pas wel op want het bekerglas kan nog warm zijn!
Gebruik altijd een veiligheidsbril en veiligheidsjas! Dit kan nare verwondingen voorkomen!

Bezinken

Bezinken word gebruikt bij een suspensie en soms een emulsie (die niet mengt). Je stopt het mengels in een bekerglas waarna de vaste deeltjes, of zwaarste vloeitstof naar de bodem van het bekerglas zal zakken. Je kunt dan de bovenkant afschenken en het residu indampen. Dit scheelt een hoop tijd met indampen, alleen duurt het wel een tijdje voordat alles is bezonken.

Bezinken in stappen

Benodigdheden:
  • Bekerglas

Bezinken:

Stop de suspensie of emulsie in een bekerglas en zit dit ergens neer. Je zal merken dan de zwaarste deeltjes of zwaarste vloeistof naar de bodem van het bekerglas zullen zakken. Als alles is bezonken kun je de bovenkant afschenken.

Filtreren

Filtreren word gebruikt bij een suspensie. Bijvoorbeeld bij water gemengt met zand. Je filtert het zand uit het water. Waarna je alleen maar het water over zult houden, en het zand gescheiden bovenop.

Filtreren in stappen

Benodigdheden:
  • Reageerbuisje (2x)
  • Filtreer papier

Filtreren

Vouw het filtreer papier in een trechtervormig rondje, en plaats dit in 1 reageerbuisje. Vul vervolgens het andere reageer buisje met de suspensie die je wilt filtreren. Giet nu langzaam het reageerbuisje met de suspensie leeg op het filtreer papier. Als je nu kijkt, zul je zien dat de vloeistof langzaam door het filtreer papier heenloopt. De vaste deeltjes blijven achter in het filtreet papier.

Centrifugeren

Centrifugeren word vooral gebruikt bij praktijken waar met urine of bloed gewerkt wordt. Wij nemen als voorbeeld een buisje bloed. Dit bloed bestaat uit plasma, witte bloedcellen en rode bloedcellen. Je wilt graag 1 van de 3 eruit halen voor onderzoek. Een mogelijkheid is dit te doen doormiddel van bezinken, maar dat kost erg veel tijd. Daarom bestaat er ook een techniek genaamd Centrifugeren. Je stopt hierbij een buisje bloed in de centrifuge, deze draait het buisje met een aantal G krachten rond. Hierdoor worden de verschillende stoffen gescheiden van elkaar en zijn deze makkelijk af te schenken.

Centrifugeren in stappen

  • Benodigdheden
  • Speciale Centrifuge
  • Reageerbuisje

Centrifugeren

Plaats het buisje in de centrifuge en zet deze aan. De centrifuge zal dan hard gaan ronddraaien dus pas op voor je vingers!
De stoffen zullen zich verdelen over de zijkant van het reageerbuisje. Nadat de centrifuge is uitgezet moet je snel gaan afschenken anders zit alles weer door elkaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Scheidingsmethoden binnen de scheikundeScheidingsmethoden binnen de scheikundeIn de scheikunde spreken we van een mengsel als een stof meer dan twee soorten deeltjes bevat. Een zuivere stof bestaat…
Scheikunde - Reactievergelijkingen kloppend makenScheikunde - Reactievergelijkingen kloppend makenReactievergelijkingen in scheikunde is een veel voorkomend begrip. Deze reactievergelijkingen kunnen worden gezien als e…
Scheikunde - Mol berekenenScheikunde - Mol berekenenMol is een bekend begrip in het dagelijks gebruik van scheikunde. Voor veel mensen zijn dit zeer moeilijke opgaven om ui…
Scheikunde - Molaire massaScheikunde - Molaire massaMolaire massa, molverhouding en molariteit zeker niet te missen begrippen in het scheikunde. Zodra je de molaire massa-…
Elementen, verbindingen, zuivere stoffen en mengelsWat is het verschil tussen een atoom en een molecuul? Tussen een element en een verbinding? Tussen een stof en een mengs…

Reageer op het artikel "Scheidingsmethoden Scheikunde"

Infoteur: VMusic
Laatste update: 29-09-2009
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Methodiek
Special: Leertips
Schrijf mee!