Het OVUR-model: Didactisch model
Het didactische model OVUR, dat vooral gebruikt wordt in lessen Mondelinge taalvaardigheid (MTV) staat voor Oriëntatie, Voorbereiding, Uitvoering en reflectie. Ik zal elk van deze onderdelen nader toelichten met behulp van een voorbeeld
De les
We stellen ons voor dat u de leerlingen de komende weken aan de slag laat gaan met het maken van een spreekbeurt. In deze eerste les bereiden ze een mini-spreekbeurt voor aan de hand van een gegeven onderwerp. U helpt de leerlingen stap voor stap om een goede spreekbeurt in elkaar te zetten waarbij u let op de presentatie van de leerling zelf( duidelijk te verstaan, kijkt hij het publiek aan, zijn de materialen die hij meegenomen heeft duidelijk zichtbaar) Maar u kijkt ook of de spreekbeurt een duidelijke inleiding, middenstuk en slot kent.
De oriëntatie
De eerste stap om met een nieuwe taak te beginnen is om eerst eens te kijken wat er nu eigenlijk van er van je verwacht wordt.
Ik verplaats me nu in de rol van de leerling. Hij moet zijn eerste spreekbeurt geven. Hij heeft er wel eens wat van gehoord, van een oudere broer of zus, maar verder heeft hij geen enkele ervaring. Hij oriënteert zich daarom eerst op wat er precies van hem verwacht wordt.
De voorbereiding
Dit is een stapje verder dan de oriëntatie. De leerling heeft nu genoeg kennis over wat een spreekbeurt is en wat er van hem verwacht wordt. Maar voor hij daadwerkelijk zijn spreekbeurt kan houden dient hij deze eerst voor te bereiden. Hij zoekt een onderwerp uit ( hij oriënteert als het ware nu op onderwerpen), als hij er een gevonden heeft zoekt hij alle relevante informatie op. Dan begint hij met het uitschrijven van zijn tekst, het zoeken naar beeldmateriaal, en dan zal hij hem uit zijn hoofd proberen te leren en er een powerpoint bij te maken.
De uitvoering
De leerling geeft zijn spreekbeurt voor de klas. Hij let op zijn presentatie; dat hij duidelijk te verstaan is. Op het eind beantwoordt hij vragen van medeleerlingen. Zijn spreekbeurt duurt misschien maar tien minuten, maar aan de voorgaande stappen is hij de meeste tijd kwijt geraakt.
Reflectie
Reflecteren is in het huidige onderwijs steeds belangrijker. En dan vooral de reflectie van leerlingen op elkaar. Bij het geven van een spreekbeurt voor de klas, kan reflectie een mooi middel zijn om van elkaar te leren. Het geven van reflectie dient open en eerlijk te gebeuren en men moet ook elkaars sterke punten benoemen. De docent kan bijsturen als de leerlingen afdwalen of wanneer bepaalde aspecten onbesproken bleven ( Vonden jullie het verstandig dat Kees de plaatjes onder zijn spreekbeurt door de klas liet gaan?) Daarnaast wordt er ook veel gebruik gemaakt van beoordelingsformulieren, waarop duidelijk staat aangegeven waar de leerling op moet letten. Aan de hand van die criteria wordt hij ook beoordeeld.
Dit was een voorbeeld van een spreekbeurt, maar ook bij alle andere leertaken is dit een geschikt model. Denk bijvoorbeeld aan het houden van een discussie, een vergadering, een officieel gesprek enz.
© 2009 - 2024 Hendrik, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Mijn spreekbeurt in 5 stappenHoe maak je een goede spreekbeurt, waarmee je een voldoende haalt? Ik heb een aantal tips voor iedereen die voor zijn of…
Een spreekbeurt houdenWanneer je een spreekbeurt moet houden is er een goede voorbereiding nodig om goed voor de dag te komen. Wanneer je je g…
Scheidingsmethoden ScheikundeBij scheikunde komt een hoop kijken. Een van die dingen is het scheiden van verschillende stoffen. Hiervoor zijn allemaa…
Een ontdekhoek voor kleutersKinderen leren door doen. Wat is er nou mooier voor kleuters dan een echte ontdekhoek in de klas? Maar toch, gewoon een…