InfoNu.nl > Educatie en School > Spreekbeurt > Een spreekbeurt houden

Een spreekbeurt houden

Een spreekbeurt houden Wanneer je een spreekbeurt moet houden is er een goede voorbereiding nodig om goed voor de dag te komen. Wanneer je je goed hebt voorbereid zal het spreken makkelijker gaan. Hieronder een aantal tips.

Voorbereiding

Bedenk een onderwerp, waarover je een spreekbeurt wilt houden. Wanneer je een onderwerp kiest waar je al veel over weet is dit gemakkelijker, maar het hoeft niet. Ga vervolgens naar de bibliotheek om boeken over je onderwerp te zoeken. Je kunt naast boeken ook het internet gebruiken voor informatie over je onderwerp. Lees de boeken door en haal de informatie er uit die jij belangrijk vindt om te vertellen. Schrijf dit op in je eigen woorden. Nadat je alles wat je wilt vertellen hebt opgeschreven, deel je je verhaal in in onderdelen. Maak een indeling wat eerst moet komen, wat het laatst en wat er tussen in. Zoek vervolgens plaatjes en/of voorwerpen die je tijdens je spreekbeurt kunt laten zien. Kijk aan de hand van de indeling die je hebt gemaakt op welk moment je een voorwerp of een plaatje gaat laten zien.

De Inleiding

Zorg dat je altijd een korte inleiding hebt. Je vertelt waar je spreekbeurt over gaat en waarom je dit onderwerp hebt gekozen. Noem alvast de onderdelen die je gaat bespreken.

De onderdelen

Bij je voorbereiding heb je je spreekbeurt ingedeeld in onderdelen. Vertel bij elk nieuw punt welk onderdeel er nu aan bod komt. B.v.: “ik ga nu wat vertellen over…”

Voorwerpen of afbeeldingen laten zien

Wanneer je je verhaal wilt ondersteunen door plaatjes of het laten zien van voorwerpen, leg deze dan van te voren op volgorde op de tafel voor je. Wanneer je plaatjes uit een boek wilt laten zien, doe dan een Post-it (geeltje) op de pagina’s die je wilt laten zien. Je hoeft dan je verhaal niet te onderbreken, doordat je in het boek moet bladeren om het plaatje te vinden.
Voorwerpen die je wilt laten zien kun je doorgeven. Zijn de voorwerpen breekbaar, dan kun je je klasgenoten vragen om, wanneer je klaar bent met vertellen, naar de tafel te komen om de voorwerpen daar te bekijken. Heb je grotere platen of posters, vraag dan of je deze op het bord of aan de muur mag plakken.

Einde van de spreekbeurt

Aan het einde je spreekbeurt noem je je conclusie. Je vertelt je eigen mening over het onderwerp waar je het over hebt gehad. Daarna mogen je klasgenoten vragen stellen. Je kunt van te voren ook een stelling bedenken over jouw onderwerp, waar je met de klas over praat. Een leuke tip is ook om zelf vragen te maken en deze aan de klas te stellen. Zo kom je te weten hoeveel zij van jouw verhaal hebben opgestoken.

Tips voor het spreken

  • Praat duidelijk, niet binnensmonds
  • Praat hard genoeg, ook achterin moet men je kunnen verstaan
  • Geen kauwgom in je mond tijdens het spreken
  • Zit niet met je handen aan je mond of aan je gezicht tijdens het praten
  • Kijk de klas in en probeer je klasgenoten aan te kijken, wanneer je dat eng vindt, zoek dan een punt op de achtermuur, net boven de hoofden van je klasgenoten.
Gerelateerde artikelen
Mijn spreekbeurt in 5 stappenHoe maak je een goede spreekbeurt, waarmee je een voldoende haalt? Ik heb een aantal tips voor iedereen die voor zijn of…
Het OVUR-model: Didactisch modelHet didactische model OVUR, dat vooral gebruikt wordt in lessen Mondelinge taalvaardigheid (MTV) staat voor Oriëntatie,…
Een spreekbeurt op de lagere school, stap voor stapEen spreekbeurt op de lagere school, stap voor stapEen spreekbeurt houden voor klasgenootjes is soms moeilijk, altijd spannend en meestal leuk. Hieronder een stappenplan o…
Tips voor een goede spreekbeurt!Iedereen moet vroeg of laat wel eens een spreekbeurt houden. Er komen vaak zenuwen bij te pas, hoewel dit absoluut niet…
Hoe maak je een prima spreekbeurt?Hoe maak je een prima spreekbeurt?Een goede spreekbeurt vraagt om een degelijke voorbereiding. Hoe bereid je je voor op een goede spreekbeurt? Welke stapp…

Reageer op het artikel "Een spreekbeurt houden"

Reactie

Kees van der Waal, 12-02-2013 10:13 #1
Veel spreekbeurttips gaan over de informatie en de presentatievormen. Maar hoe kun je nu echt oefenen? En hoe kom je van die angst af?

Met het spreekbeurtspel wat speciaal voor dit doel ontworpen is kan iedereen in de klas op een leuke manier beter leren presenteren. Geen enkele voorbereiding voor de leerkracht en daardoor snel inzetbaar voor zelfstandig werkende leerlingen die bovendien beter samenwerken en improviseren.

Meer weten of interesse in een gratis proefles? Neem contact op, Spreekbeurten hoeven niet eng te zijn!

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 14-09-2008
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Spreekbeurt
Reacties: 1
Schrijf mee!