InfoNu.nl > Educatie en School > Spreekbeurt > Informatie over schilderen met olieverf

Informatie over schilderen met olieverf

Altijd al willen weten wat de geschiedenis is van olieverf of welke beroemde schilders er mee verfen. Lees dan maar verder.

De geschiedenis

Rond het jaar 1400 mengden ze de kleuren om te verfen met eigeel en water. Maar de verf werd heel snel droog in de zon en ze konden het niet meer bijwerken. En toen rond het jaar 1420 had de Nederlandse schilder Jan van Eyck de olieverf uitgevonden. Jan van Eyck zocht olie om te zorgen dat de verf in de schaduw minder snel opdroogt en niet ging scheuren(dat is dat het er af gaat) . Tot hij een formule vond dat werkte. Hij had met witte vernis (dat is een soort glazuur)en met een beetje terpentine met elkaar gemenkt kreeg je de olie.Jan Van Eyek was geboren in 1385 en overleed in 1441. Hij was een groot landschapsschilder.

De kleuren

Om te schilderen gebruikten ze verschillende dingen zoals:stenen met kleur en aarde enz. Deze waren heel dun gemaakt om een poeder te krijgen. Die ze mengden met de olie en dat werd dan de olieverf.

Prijs van de verf

De prijs hangt er van af wat de kleur is Bijv. Twee hele dure kleuren waren:*rode purper, want het werd gemaakt met het malen van de klier van de slakken. Die leefden aan de kust dat nu Libanon. Ze moesten honderden slakken gebruiken om een beetje rood te krijgen. De andere dure kleur is:*ultra marino, want ze moesten een steen malen genaamd:lapiz lazulis. Die kwam uit Afganistan. Als we vandaag een halve kilo willen maken. Hoeveel denken jullie dat het kost?3000 euro. Nu worden ze in de fabriek gemaakt. Ze zijn veel goedkoper en veel makkelijker voor de kunsternaars.

Olieverf over de hele wereld

Heel veel schilders zoals: de Nederlanders: REMBRANDT, VAN GOGH enz. De Fransman: MONET, De Italiaan: DA VINCI En de Spanjaard:PICASSO hebben geschilderd met de olieverf. Zij hebben heel veel beroemde schilderijen geschilderd.
Vroeger werd er op hout geschilderd. Maar het duurde heel veel tijd om ze te maken. Daarom gebruiken we nu doeken van katoen of linnen. Ze zijn al klaar gemaakt en ze zijn in verschillende grootte en verschillende kwaliteiten.

Hoe werd de olieverf bewaard

Ze Bewaarden de verf al met de olie in stukken van de darmen van dieren. Ze maakten ze heel goed dicht zodat de verf niet op kon drogen. En als ze de verf gingen gebruiken maakten ze er een heel klein gaatje in. Ze moesten heel erg voorzichtig zijn want als de darm stuk ging was al het werk verloren en het geld. Deze methode ging zo, totdat een Amerikaan in de negentiende eeuw een metale tube heeft uitgevonden.
© 2008 - 2019 Silvina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Informatie over schilderen met olieverf"

Reactie

Annabelle, 28-11-2016 19:14 #1
Super goede informatie. Ik kan verder met mijn spreekbeurt! Dankje

Infoteur: Silvina
Laatste update: 28-11-2008
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Spreekbeurt
Reacties: 1
Schrijf mee!