Davis Leerstrategieën: Leer- en taalachterstanden oplossen
Leer- en taalachterstand voorkomen is het belangrijkste doel van de Davis leersstrategieën. Als kinderen al op jonge leeftijd leren focussen op hun taken door de David leersstrategieën (dat kan overigens ook gewoon spelen zijn) worden problemen voorkomen. De methodiek van de David leersstrategieën bedient zich van ontspanningoefeningen, focusoefeningen en symboliek.
Van dyslexie naar leerproblemen
De Davis coaching methode is een methode die wordt gebruikt om kinderen van alle vormen van dyslexie af te helpen. Omdat grondlegger Ronald D. Davis (schrijver van onder andere De Gave van Dyslexie) vond dat ook kinderen met andere leerproblematiek geholpen moesten kunnen worden ontwikkelde hij tevens De Davis-leerstrategieën. Uit een proefonderzoek is nu gebleken dat alle kinderen baat hebben bij deze leersstrategieën. Leer- en taalachterstanden kunnen er mee voorkomen worden.
Profijt voor alle kinderen
De Davis leersstrategieën hadden in eerste instantie tot doel om dyslexie en andere leerproblematiek te voorkomen. In een periode van 5 jaar waarbij een proefstudie werd opgezet bleek echter dat alle kinderen profijt hadden van de methode. Bij alle kinderen die meedoen aan de methode verbeterde hun lees- en taalvaardigheden.
Inhoud van het Davis-leerstrategieën programma
Het principe van de Davis-leerstrategieën® programma is het goed gebruiken van aandacht. Als de aandacht wordt gericht op de leerdoelen en dat gebeurt op een juiste manier, dan is het voor het kind gemakkelijk om informatie tot zich te nemen. De manier waarop dit gebeurt, is anders dan bij andere methoden. Altijd wordt namelijk gestart met eenvoudige ontspanningsoefening. Dit zorgt voor leegte in het hoofd en vanuit daar kan veel beter de aandacht gevestigd worden, dan vanuit allerlei gedachten die rondzingen. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van het zogenaamde Focussen. Daarbij worden oefeningen gedaan die gericht zijn op de aandacht vasthouden. Kinderen leren met de methode dus zowel lichamelijk als geestelijk te focussen op wat zij moeten doen. Bovendien leren ze ook hoe ze die aandacht zo kunnen houden.
Davis Symbol-Mastery
De methodiek bestaat verder uit verschillende onderdelen. De Davis-Symbol-Mastery® is gericht op het alfabet, op leestekens en op basiswoorden. Pen en papier komen daar niet aan te pas. Symbol-Mastery wordt ook gebruikt bij schrijf en inprentoefeningen, maar dat gebeurt pas als het kind zich de methode van Symbol Mastery heeft eigen gemaakt.
Symbol Mastery leert kinderen kortom:
- Alfabet, leestekens en basiswoorden
- Schrijven en inprenten
- Spelling, uitspraak (klank) en de betekenis van de meest gangbare, gewone woorden bij het lezen
Davis leesoefeningen
Davis-leesoefeningen zijn zowel gericht op het herkennen van woorden als op het begrijpen van wat de woorden inhouden. De leesmethode kan op zichzelf worden gebruikt, maar kan ook naast een andere methode worden ingezet die een school al gebruikt.
Wat levert het Davis-leerstrategieën® programma op?
Uit onderzoek is gebleken dat de leersstrategieën voor alle kinderen geschikt zijn, op het eigen niveau. Het leert hen zich concentreren op taken, maar het sluit ook aan bij het creatieve leerproces. Leervaardigheden die worden ontwikkeld, zijn bovendien niet tijdelijk, maar vormden een solide basis die blijft bestaan en van waaruit het kind zich verder ontwikkelt. De leesvaardigheid verbetert, omdat het uitgaat van de gedachtewereld van het kind en niet van een volwassene. Het wordt kortom leuk om te lezen, ook al omdat de stof duidelijk te begrijpen is.
Kinderen leren bovendien hun tijd veel beter gebruiken met de methode. Doordat er gefocust wordt en er dus weinig afleiding is, kan een taak goed en efficiënt worden afgerond. Het kind is zich daar zelf heel erg bewust van, want dit wordt hem geleerd. De leerling ontwikkelt dus een heel zelfstandige werkhouding
Het zelfvertrouwen groeit, omdat kinderen zien dat wat ze doen goed gaat.
Overal inzetbaar
Het programma kan bij alle activiteiten worden ingezet en dus niet alleen bij taallessen. Ook in de gymlessen, of bij handenarbeid is het belang van concentratie en geconcentreerd blijven van groot belang.
Wie instrueert?
De Davis leersstrategieën kunnen door veel disciplines worden ingezet. Leraren kunnen worden getraind in de methode zodat ze het in de klas kunnen uitdragen. Dit zorgt voor effectief en efficiënt lees- en spellingonderwijs.
Davis Counselor
Bovendien zijn er gespecialiseerde Davis Counselors die preventief met groepjes jonge kinderen werken. Zij zijn volledig opgeleid in de Davis methoden en kunnen ook problemen als dyslexie inzichtelijk maken en daarvoor een oplossing aan de hand doen. In Nederland zijn nog maar enkele Davis Counselors, maar hun aantal groeit. Onderaan dit artikel vindt u de link naar één van hen.
Verder kunnen de Davis-Leerstrategieën worden gebruikt door:
- Remedial teachers
- Kindertherapeuten
- Kindercoaches
- Logopedisten
- Ouders met jonge kinderen die willen voorkomen dat hun kind vast loopt bij het beginnend leesonderwijs.
- Leerkrachten tweede taal onderwijs
Ouders
Ook ouders kunnen natuurlijk een belangrijke rol spelen in het proces. Als zij weten hoe de methode werkt, kunnen ze hun kind(eren) ook bijstaan. Scholen die de methode belangrijk vinden kunnen via bijeenkomsten die door de Davis organisatie worden geregeld leren hoe de methode werkt. Daarna kunnen ze met de kinderen samen in groepen werken. Dit geeft een dubbel effect, omdat ouders weten hoe het werkt en de school dezelfde systematiek hanteert.
Davis®-leerstrategieën mentor voor scholen
De leermethode kan echter meer doen voor de school. Als een leerkracht uit de onderbouw de Davis-leerstrategieën workshop heeft gevolgd, kan de organisatie een Mentor leveren. Die ondersteunt en assisteert dan bij het toepassen van het programma. Leerkrachten die zelf jarenlang in hun school met de Davis-leerstrategieën hebben gewerkt, of Davis counselors die kinderen individueel begeleiden in hun counselingspraktijk kunnen mentor worden.