InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Boekverslag: Minette Walters 'Het ijshuis'

Boekverslag: Minette Walters 'Het ijshuis'

Boekverslag: Minette Walters 'Het ijshuis' Minette Walters (1949) is een Engelse misdaadauteur. Ze is onder andere auteur van 'De echo', 'Schaduwzijde', 'Niemandsland' en 'Duivelsveer'. Haar boek 'Het ijshuis' werd verfilmd. Het verhaal gaat over het oplossen van een zaak, die eventueel wel de oplossing kan zijn van een verdwijning die nooit is opgelost.

Gegevens

  • Titel: Het ijshuis
  • Oorspronkelijke Titel: The Ice House
  • Auteur: Minette Walters
  • Eerste druk: 1992

Samenvatting

De rust op het landgoed Streech Grange verdwijnt wanneer Fred Phillips, de tuinier, Phoebe en haar twee vriendinnen Anne en Diana vertelt dat er een lijk ligt in de ijskelder. Hoofdinspecteur Walsh en inspecteur McLoughlin worden opgeroepen om de zaak op te volgen. Het lijk kan niet onmiddellijk geïdentificeerd worden, maar George Walsh heeft reeds een theorie. Volgens hem is de kans groot dat het David Maybury is. De echtgenoot van Phoebe die tien jaar geleden verdwenen is. Walsh heeft de zaak nooit kunnen oplossen. Maar Phoebe had zich bij de verdwijning van haar man, compleet gedragen als een verdachte en probeerde het bewijsmateriaal te laten verdwijnen. Bij de zoektocht naar David is er nooit in de ijskelder gezocht. Niemand kende het bestaan van de ijskelder en Phoebe had hen er nooit iets over verteld. De kans is dus groot dat het lijk er altijd heeft gelegen. Niet alleen verdenkt men dat Phoebe haar man heeft vermoord, maar ook haar ouders.

De vermoedens van George Walsh worden gesterkt wanneer hij samen met zijn collega een gesprek afluistert waarin Phoebe zegt dat ze opgelucht was dat ze zo gemakkelijk van haar man was afgekomen. Een andere denkpiste zou eventueel Daniel Clive Thompson zijn, die enkele maanden verdwenen is. En heel toevallig heeft Diana daar niet zo'n goede band mee. Mogelijke daders genoeg, nu nog uitzoeken wie het slachtoffer is.

Hoofdpersonen

Phoebe Maybury

Moeder van Jan en Jonathan. Zij leeft samen met haar vriendinnen Anne en Diana op het landgoed Streech Grange, zij kennen elkaar al sinds de kostschool. Phoebe is tuinier. Zij en George Walsh haat George Walsh omwille van de gebeurtenissen van tien jaar geleden. 'Er ging een onnatuurlijke rust van haar uit. Het dorp noemde haar een heks.' (blz.18)

Anne Cattrell

Een cynische intellectuele snob. Is journalist en vriendin van Phoebe en Diana. 'Ze heeft in Londen bij een groot dagblad gewerkt voordat ze alles opgaf om hier te gaan freelancen. Onderschat haar niet, dat zou een vergissing zijn. Ik heb een paar commentaren op haar dossier gelezen. Het is een pittig wijfje, niet het soort om lichtvaardig de strijd mee aan te binden.' (blz.71)

Diana Goode

Binnenhuisarchitect en vriendin van Phoebe en Anne. Zij heeft een dochter Elizabeth.

George Walsh

Hoofdinspecteur. 'Hij was een magere man met kromme schouders en de bizarre gewoonte met zijn hoofd te schudden alsof hij Parkinson had. Daardoor maakte hij een bedrieglijk kwetsbaar indruk.' (blz 18)

Andy McLoughlin

Inspecteur. 'Hij was halverwege de dertig, van dezelfde leeftijd als de vrouwen, een donkere, broeierige man met koude ogen. In zijn omgekrulde lippen had hij, ingedikt en kwaadaardig, de irritatie van het politiebureau meegebracht.' (blz.18)

David Maybury

De verdwenen man van Phoebe. Hij had uitgesproken psychopathische trekjes, vooral als hij dronken was. Het was zijn gewoonte om mensen in elkaar te slaan.

Titelverklaring

Het ijshuis is de plaats waar het lijk door de tuinier wordt gevonden.

Structuur

Als proloog krijg je drie krantenartikels over de verdwijning van David Maybury. Verder zit er een plattegrond in van Streech Grange. Het boek bestaat uit vijfentwintig hoofdstukken met een gesloten einde.

Opdracht

Het boek is opgedragen aan Alec.

Thema

Waar rook is, is vuur.

Symbolen en motieven

  • Moederliefde: Phoebe beschermt haar kroost.
  • Wraak: Fred en Molly Phillips hebben wraak genomen op de moordenaar van hun zoon.

Tijd

Het is moeilijk om exact te zeggen wanneer het verhaal afspeelt, maar het gaat hier over maximum twee à drie weken. Er wordt ook gebruik gemaakt van flash-backs om het verhaal van onder andere David Maybury duidelijk te maken.

Plaats

Het verhaal speelt zich vooral in en rond het landgoed Streech Grange af.

Perspectief/Vertelwijze

Personale vertelsituatie: de vertelvorm is in de derde persoon.

Evaluatie

Ik heb mij door het boek moeten worstelen. Het duurt heel lang voor er echt iets gebeurt, waardoor je als lezer weer geboeid raakt. Er wordt soms te veel tijd in de personages gestoken, waardoor het verhaal niet vooruit gaat. Zo heb je een romance die aan de gang is en plots het verhaal overheerst. Wat mij betreft hadden er een hele hoop pagina's kunnen geschrapt worden. Het einde was een overdosis aan informatie en personages, waardoor ik niet meer kon volgen. Maar ik was toch wel verrast door de oplossing van alle vragen!

Lees verder

© 2008 - 2019 Ibelle31, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe maak ik een goed boekverslag?Hoe maak ik een goed boekverslag?Wanneer je een boekverslag moet schrijven moet je er rekening mee houden dat je het schrijft voor de doelgroep waar ook…
Boekverslag: Peter James 'Doodsimpel'Boekverslag: Peter James 'Doodsimpel'Peter James (1948) is een Britse auteur die hoort tot het lijstje van bestverkopende thrillerauteurs. Zijn werk is onder…
Boekverslag: Christian De Coninck 'Het octopus complex'Boekverslag: Christian De Coninck 'Het octopus complex'Christian De Coninck (1960) is een Vlaamse auteur van politieromans. Door zijn werk als politieman, kan hij zich baseren…
Bronnen en referenties
  • http://www.hebban.nl/auteurs/minette-walters#offset_0 - bezocht op 27/09/2015

Reageer op het artikel "Boekverslag: Minette Walters 'Het ijshuis'"

Infoteur: Ibelle31
Laatste update: 27-09-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!