InfoNu.nl > Educatie en School > Studievaardigheden > Hoe maak ik een goed boekverslag?

Hoe maak ik een goed boekverslag?

Hoe maak ik een goed boekverslag? Wanneer je een boekverslag moet schrijven moet je er rekening mee houden dat je het schrijft voor de doelgroep waar ook het boek voor bedoeld is. Wanneer je een boekverslag schrijft over een kinderboek, dan zal dit ook wat eenvoudiger van aard kunnen zijn dan wanneer je een boekverslag maakt over een psychologische roman die als boek ook uitgebreider en diepgaander is. Er zijn op het internet verschillende sites te vinden met kant en klare boekverslagen, en vooral van de belangrijke werken van de meest gelezen schrijvers is er veel te vinden.

Een boekverslag begint met de titel en auteur

Een boekverslag begint altijd met de titel. In het eerste gedeelte van het boekverslag vermeld je de naam van de auteur, de titel en een eventuele subtitel. Ook moet de uitgeverij vermeld worden en het jaar van eerste uitgave. Daarnaast moet je de druk vermelden die je zelf hebt gelezen. Verklaar de titel en eventuele subtitel, meestal is dit namelijk een verwijzing uit het boek of een symbolische vergelijking met een gebeurtenis. In het gedeelte over de auteur vermeld je een aantal belangrijke feiten betreffende de auteur, zoals de geboortedatum en geboorteplaats. Ook kun je hier nog iets vertellen over andere werken en werkzaamheden van de auteur

De literatuurgeschiedenis en genre als onderdeel van boekverslagen

De meeste boeken behoren tot een specifieke literaire stroming en een bepaald genre, dit kun je vaak afleiden aan het jaartal en de stijl waarin het boek geschreven is. Het boek kan bijvoorbeeld tot de middeleeuwen behoren, of tot de zestiende, zeventiende, achttiende of negentiende eeuw, elke periode met zijn eigen maar dus verschillende karakteristieken. Aan het einde van de negentiende eeuw is er een duidelijke opkomst van de industrie, wat ook duidelijk te merken is aan de literaire werken. Rond de Eerste Wereldoorlog bloeien ook weer talloze stromingen op; deze periode wordt het interbellum genoemd. Na de Tweede Wereldoorlog wordt gedeeltelijk de literatuur van de twintiger en dertiger jaren voortgezet, maar deze wordt wel beïnvloed door de Tweede Wereldoorlog en alles wat dan gebeurd is.

Epiek, lyriek en dramatiek

Via het onderdeel literatuurgeschiedenis heeft men al kennisgemaakt met de verschillende stromingen, maar tevens zijn er drie hoofdgenres te onderscheiden: epiek, lyriek en dramatiek.
  • Epiek is een verzamelnaam voor alle verhalende literatuur en kan onderverdeeld worden is prozagenre, poëziegenre en episch-didactisch genre.
  • Teksten waarin gevoelens rechtstreeks worden uitgedrukt behoren tot de lyriek, welke tevens ook verschillende subgenres heeft zoals elegie, ode, hymne, dithyrambe, epigram, lied en sonnet.
  • Het hoofdgenre dramatiek omvat eigenlijk alle zes soorten toneelstukken: mysterie- en mirakelspellen, tragedie, komedie, klucht, tragikomedie (een combinatie van tragedie en komedie), melodrama en moraliteit.

De inhoud en achtergronden van het boek

Voor wat betreft de inhoud geef je een samenvatting van het verhaal, vertel je iets over de tijd, plaats en ruimte waarin het verhaal zich afspeelt, en geef je een karakterbeschrijving van de personages. In het hierna volgende onderdeel betreffende de achtergronden van het boek, vertel je iets over het thema, het motto, taalgebruik, of het boek opgedragen is aan iemand, de vertelsituatie en perspectief.

Eigen mening als afsluiting van een boekverslag

Tot slot geef je je eigen mening over het boek, dit is erg belangrijk en daarom moet je dan ook zoveel mogelijk aandacht besteden aan een goede motivering van je mening.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het maken van een boekverslag!Het maken van een boekverslag!Een boekverslag maken kan op verschillende manieren. Over het algemeen wil een docent graag vaste onderwerpen in een boe…
Boekverslag Koudvuur, Manon UphoffBoekverslag Koudvuur, Manon UphoffBoekverslag van het boek Koudvuur, van Manon Uphoff. Het boekverslag bestaat uit de basisinformatie over het boek, een s…
Boekverslag Echt SexyBoekverslag Echt SexyDit is een samenvatting van het boek 'Echt Sexy'. Het boek is geschreven door Renate Dorrestein. Het gaat over een meisj…
Boekverslag: Intensive Care door Rosita SteenbeekBoekverslag: Intensive Care door Rosita SteenbeekNa een ernstig ongeluk belanden Rosita Steenbeek en haar moeder op de Intensive Care van het ziekenhuis. In dit boek ver…

Reageer op het artikel "Hoe maak ik een goed boekverslag?"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 02-05-2017
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Special: Boeken en lezen
Schrijf mee!