InfoNu.nl > Educatie en School > Studievaardigheden > Rekenen met procenten

Rekenen met procenten

Rekenen met procenten Op de middelbare school leer je het, maar hoe goed weet je het nog? Ik heb het natuurlijk over procenten. Hoe moest je ook alweer een percentage uitrekenen en hoeveel is dit van een getal, wat als ik meerdere percentages achter elkaar heb, hoe dan?

Percentage van een getal berekenen

Voor het berekenen van een percentage wordt de volgende formule toegepast: deel : geheel x 100.

Voorbeeld:

Hoeveel procent is 20 van 80? In dit geval is het "deel" 20 en het "geheel" 80.
  • Deel : geheel x 100 geeft 20 : 80 x 100 = 25%.

Het percentage doorbereken

Stel je weet het percentage en je wilt weten hoeveel dit van het hoofdbedrag is. Dit doe je als volgt: deel het percentage door 100 en vermenigvuldig dit met het hoofdbedrag.

Voorbeeld:

Je bent mede eigenaar van een bedrijf en krijgt 20% van de winst. De winst bedraagt dat jaar 150 000 euro. Hoeveel geld krijg jij?
  • 20% : 100 = 0,20.
  • 0,20 x 150 000 = 30 000 euro, dit bedrag krijg je dus.

Procentuele toe/afname berekenen

Een procentuele toe of afname is te berekenen door middel van de volgende formule: (nieuw getal - oud getal) : oud getal x 100.

Voorbeeld:

Een jas kost in 2011 100 euro en in 2013 130 euro. Hoeveel is de jas procentueel meer gaan kosten?
  • Nieuw getal: 130.
  • Oud getal: 100
  • (Nieuw-oud) : oud x 100, geeft (130-100) : 100 x 100 = 30:100 x 100 = 30%.

Je kan deze formule ook toepassen bij negatieve (-) getallen, in dit voorbeeld dus als iets goedkoper wordt. Stel het nieuwe getal is 100 en het oude getal 130. Door de formule in te vullen kom je op -30 : 130 x 100 = -23,08, je zegt dan: er is een daling van 23,08 procent.

Meerdere procentuele veranderingen achter elkaar

Als je te maken hebt met meerdere procentuele veranderingen achter elkaar, zoals het berekenen van de inflatie over meerdere jaren, kun je gebruik maken van de volgende formule: startbedrag x (percentage : 100) + 1 x (percentage : 100) + 1 enzovoort.

Voorbeeld:

In 2004 kostte een broek 100 euro, in 2005 was de prijs van dezelfde broek gestegen met 2,1%, in 2006 met 4% en in 2007 met 3,8%. Door de formule te volgen kom je op de volgende berekening:
  • 100 x 1,021 x 1,04 x 1,038 = 110,218992 euro, afgerond 110,22.

In dit voorbeeld is alleen gebruik gemaakt van positieve (+) getallen. Als je gebruik maakt van negatieve (-) getallen moet je als volgt te werk gaan: startbedrag x (100 - percentage) : 100 x (100 - percentage) : 100 enzovoort. Dus stel het beginbedrag is 100 in 2004, in 2005 wordt dit bedrag 2,4% minder en in 2006 daalt het zelfs met 4%. Door middel van de formule komen we op het volgende:
  • 100 x 0,976 x 0,96 = 93,693.

Let op! je mag de percentages niet eerst optellen en daarna vermenigvuldigen met het startbedrag. Je rekent dan prijsverhogingen/verlagingen van voorgaande jaren niet mee.
© 2013 - 2019 Nielsk, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoeken berekenen met de sinusOp de middelbare school krijgt bijna elke leerling te maken met het berekenen van hoeken. De een krijgt dit eenvoudig do…
Hoeken berekenen met de cosinusOp de middelbare school krijgt bijna elke leerling te maken met het berekenen van hoeken. De een krijgt dit eenvoudig do…
Hoeken berekenen met de tangens functieHoeken berekenen met de tangens functieOp de middelbare school krijgt bijna elke leerling te maken met het berekenen van hoeken. De ene leerling krijgt dit op…
Indexcijfers, wat is dat nou precies?Indexcijfers, wat is dat nou precies?Wat zijn indexcijfers, en de begrippen daarvan? En hoe zat het ook al weer met de verdeelde groepen van indexcijfers? De…
Omzet, afzet & winst berekenenOmzet, afzet & winst berekenenDit artikel geeft de formules weer voor het berekenen van omzet, afzet en winst. De omzet wordt berekend door de prijs (…

Reageer op het artikel "Rekenen met procenten"

Infoteur: Nielsk
Gepubliceerd: 17-09-2013
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Schrijf mee!