Groepsopdracht: samenwerken op school

Groepsopdracht: samenwerken op school Groepsopdrachten; tijdens je schoolcarrière ontkom je er niet aan. De één vindt het geweldig om in een groepje te moeten samenwerken, de ander vindt het vreselijk. Hoe laat je de samenwerking in een groep zo soepel mogelijk verlopen? De één vindt het belangrijk dat er een goed stuk afgeleverd wordt, de ander vindt het weer belangrijk dat er een hoog cijfer behaald wordt. Uiteindelijk is het einddoel hetzelfde: het succesvol afronden van de opdracht.

Plannen en afspraken maken

Maak een goede taakverdeling en maak goede afspraken. Zorg ervoor dat alle groepsleden van de afspraken afweten en dat de afspraken zwart op wit staan, bijvoorbeeld in de agenda's van de groepsleden of in een samenwerkingscontract. Vragen die je bij het maken van een taakverdeling en afspraken stelt, kunnen zijn:

Wie doet wat?

Moet je voor de groepsopdracht verschillende hoofdstukken schrijven voor een werkstuk of verslag? Verdeel dan de hoofdstukken onder de groepsleden. Moet je verschillende dingen doen, zoals bijvoorbeeld een onderzoek doen, een interview houden en een presentatie maken, verdeel dan de taken over de verschillende onderdelen. Wanneer iedereen zich met één specifiek ding bezighoudt, kom je uiteindelijk tot een beter resultaat.

Wanneer moet het af zijn?

Wat is de deadline van de groepsopdracht? Vaak is er één groepslid die alle onderdelen samenvoegt. Maak afspraken over wanneer alle onderdelen bij die persoon moeten zijn, zodat hij of zij nog genoeg tijd heeft om van alles een mooi geheel te maken. Maak ook afspraken over hoe de onderdelen aangeleverd moeten worden. Via e-mail, op een usb-stick of op papier uitgeprint?

Hoe houden we contact?

Het belangrijkste bij het samenwerken is, dat je contact met elkaar houdt. Spreek af hoe je met elkaar contact houdt. Gaat dit telefonisch, starten jullie een groepsgesprek op WhatsApp of komen jullie op school of bij iemand thuis een aantal keren bijeen? Zorg ervoor dat niemand buitengesloten wordt, maar dat iedereen uit de groep bij het proces betrokken wordt.

Wie controleert de spelling?

Spelling is ontzettend belangrijk bij het maken van verslagen en werkstukken. Zeker wanneer er meer mensen aan één opdracht werken, kan het gebeuren dat de spelling niet altijd goed is of dat er andere dingen in de tekst verbeterd kunnen worden. Wanneer één iemand alle teksten controleert en zo nodig verbetert, kom je tot een mooi geheel.

Wie voegt alle onderdelen samen?

Kies een groepslid uit die handig is met de computer. De groepsopdracht moet één mooi geheel worden. Er moet een goede lay-out gemaakt worden, de teksten moeten bij elkaar passen, er moeten passende afbeeldingen bij de teksten komen en misschien zijn er nog wel meer dingen die moeten gebeuren. Veel mensen onderschatten hoeveel tijd dit kost. Geef dit groepslid wat minder van het andere werk bij de taakverdeling.

Tijdens het samenwerken

Een goede voorbereiding is het halve werk, maar toch kun je nog tegen wat dingen aanlopen. Hoe los je deze dingen op?

Opbouwende kritiek geven en krijgen

Wanneer iemand niet goed meewerkt is het belangrijk om dit uit te spreken. Doe dit niet achter de rug om van dit groepslid, maar vertel het direct tegen deze persoon of vertel het tijdens een groepsbijeenkomst. Ga niet oordelen: "Jij doet dit niet goed.", maar geef opbouwende kritiek. Je kunt van elkaars feedback leren. Misschien wist de ander niet eens dat hij of zij het niet goed deed. Dan werkt het alleen maar averechts als je op een aanvallende manier kritiek geeft. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: "Ik heb gemerkt dat..." of "Ik vind dat...". Dit komt een stuk aardiger over.

Geeft een ander jou kritiek? Sta hiervoor open. Begrijp je niet wat de ander bedoelt of ben je het niet met de kritiek eens? Wees dan niet bang om vragen te stellen. Vraag aan de ander hoe hij het zou doen of waarom hij vindt dat jij het fout hebt gedaan. Zie het niet als een faalmoment, maar als een leermoment!

Van elkaar kun je leren

Maak gebruik van elkaars kwaliteiten. De één is bijvoorbeeld goed in taal, de ander is weer goed in het maken van grafieken. Loop je vast bij het verrichten van jou taken? Bedenk dan welk groepslid te kwaliteiten heeft om jou verder te helpen. Elkaar helpen en van elkaar leren, dat is de bedoeling van samenwerken!

Achteraf: evalueren

Is de groepsopdracht af? Neem dan de tijd om nog één keer met de hele groep bijeen te komen en de samenwerking te evalueren. Stel vragen: wat is er goed gegaan en wat is er minder goed gegaan? Wat vinden we van het eindresultaat? Wat zouden we de volgende keer anders kunnen doen? Ook het evaluatiemoment is een belangrijk leermoment voor alle groepsleden.

Kortom, samenwerken vindt niet iedereen even leuk en makkelijk, maar met de juiste voorbereiding en met de juiste communicatie onderling, kun je het samenwerken een stuk leuker en makkelijker maken! Succes!
© 2013 - 2024 Mirjamsel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Kenmerken coöperatief lerenCoöperatief leren is een werkwijze om de interactie en samenwerking tussen kinderen optimaal te laten verlopen. Bij coöp…
Samenwerken en vaardighedenTwee weten meer dan één. Samen kunnen kinderen problemen oplossen waar ze tegenaan lopen. Samenwerken draagt bij aan een…
Het DaltononderwijsJe kind gaat naar de basisschool. Er moet een belangrijke keuze gemaakt worden. Naar welke school gaat je kind en wat vo…
Wanneer werken kinderen zelfstandig en wanneer samen?Kinderen kunnen verschillend werken op school. Ze kunnen zelfstandig werken maar ook samenwerken. Wat is dat nou en wann…

Rekenen met procentenRekenen met procentenOp de middelbare school leer je het, maar hoe goed weet je het nog? Ik heb het natuurlijk over procenten. Hoe moest je o…
Hoe kan je goed leren?Hoe kan je goed leren?Hoe kan je goed leren? Is een vraag die veel mensen en vooral studenten zich afvragen, met de tips om te leren leren in…
Mirjamsel (66 artikelen)
Gepubliceerd: 18-08-2013
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.