InfoNu.nl > Educatie en School > Studievaardigheden > Hoe kan je goed leren?

Hoe kan je goed leren?

Hoe kan je goed leren? Hoe kan je goed leren? Is een vraag die veel mensen en vooral studenten zich afvragen, met de tips om te leren leren in dit artikel zal het makkelijker zijn om dat boek of die paragraaf uit je hoofd te leren!

Tips om te leren leren

Hieronder volgen de vijf gouden tips waardoor je op een effectievere manier kunt leren. Lees ze even rustig door en ga aan de slag!

Tip 1: Zorg voor de juiste studieomgeving en het juiste tijdstip

Wanneer je begint met studeren is het ten eerste van belang, dat je een ruimte opzoekt waar je geen last hebt van andere zaken zoals de televisie. Een rustige bibliotheek kan een goede plaats zijn om te studeren. Vaak zitten hier ook andere mensen te studeren, dit kan motiverend werken. Sommige mensen luisteren tijdens het studeren graag muziek. Wanneer je een liedje op de achtergrond draait kun je het beste een rustig nummer opzetten, waar niet in wordt gezongen. Wanneer je dit namelijk wel doet ben je eerder geneigd om naar de teksten te luisteren en zullen je hersenen gaan multi-tasken, waardoor ze minder informatie kunnen opnemen.

Verder is het belangrijk om er achter te komen op welk dagdeel je het beste kunt studeren. Is dit de ochtend, de middag of de avond? Een goede techniek is om in de ochtend te beginnen met leren en vervolgens vlak voordat je gaat slapen, de leerstof nog eens te herhalen. Tijdens het slapen versterken de hersenen namelijk nieuwe herinneringen. De kans is dus groot dat je de leerstof met deze techniek niet zult vergeten!

Tip 2: Voeding om goed te leren

Voeding kan een belangrijke rol spelen bij het leren. Het is niet alleen belangrijk om tijdens het studeren goed te eten maar ook is het belangrijk om goed te ontbijten op de dag van de toets. Op de dag van de toets zijn langzaam verteerbare voedingsmiddelen zoals havermout aan te raden.

Wat je een week vantevoren eet kan ook belangrijk zijn. Uit onderzoek is gebleken dat studenten die een normaal evenwichtig voedingsschema aanhielden het beste presteerde. De hersenen hebben namelijk energie nodig. Het is dan ook af te raden om weinig koolhydraten te eten.

Uit onderzoek is gebleken dat de Omega-3 vetzuren, een gunstig effect hebben op de leerprestaties. Omega-3 vetzuren kun je vinden in vis, noten en olijfolie.

Tip 3: Test jezelf

Testen of je de leerstof beheerst kan effectiever zijn dan studeren. Onderzoek heeft aangetoond dat het testen van de leerstof, erbij helpt deze te onthouden. Een tip is dan ook om je kennis te testen. Je kunt dit doen door een vriend of een familielid, vragen te laten stellen over de leerstof. Op deze manier kom je ook erachter, aan welk deel van de leerstof je nog extra aandacht moet besteden.

Tip 4: Leer op verschillende manieren

In plaats van alleen teksten door te lezen en op te schrijven. Kan bijvoorbeeld het mondeling hardop lezen van teksten en het tekenen van mindmaps, ook een goede manier zijn om de leerstof te kunnen onthouden. Ook is het luisteren naar audio een effectieve manier om de leerstof op te nemen. Door op verschillende manier te leren, zullen meerdere delen van de hersenen worden aangesproken.

Wanneer de informatie in verschillende delen van de hersenen zit opgeslagen. Dan is de kans natuurlijk ook groter dat je de informatie naar boven kunt halen, wanneer je deze nodig hebtt.

Tip 5: Studeer met je klasgenoten of collega's

Wanneer je samen studeert, kun je elkaar motiveren en kun je de leerstof uitleggen aan elkaar. Door de leerstof uit te leggen zul je zelf ook leren. Ook kun je op deze manier de samenvattingen en aantekeningen van elkaar doorlezen, om zo tot nieuwe inzichten te komen.

Heb je zelf nog een gouden tip?

Mis je nog een tip, die je zelf altijd toepast? Aarzel dan niet om te reageren!
© 2013 - 2018 Bankdrukker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Leren jas: Tips voor het kopen van lederen jassen en jacksEen leren jas of jack blijft voor vrouwen en mannen erg populair, wanneer je modieus en toch warm over straat wilt lopen…
Hoe kun je het beste leren? Leer beter met deze tips!Heb je je wel eens afgevraagd waarom sommige kinderen en volwassenen beter leren dan anderen? Waarom sommigen moeite heb…
Leren Lingerie - Iets Voor Jou?Leren lingerie is een van de meeste provocatieve lingerie die je ooit zult dragen. Ben je bescheiden of terughoudend? Da…
Effectief leren, beter onthoudenEffectief leren, beter onthoudenDoor op een speciale manier te gaan leren, kunt u dingen beter onthouden. De tips uit dit artikel zijn uit onderzoek van…
Hoe kun je je voetbalschoenen het beste onderhouden?Hoe kun je je voetbalschoenen het beste onderhouden?Veel mensen weten niet hoe zij het beste hun voetbalschoenen schoon kunnen maken na een training of wedstrijd. Vaak pakt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lusi, Rgbstock

Reageer op het artikel "Hoe kan je goed leren?"

Reactie

Hilline, 16-10-2013 17:04 #1
Tip: kijk filmpjes over het te leren onderwerp op bijvoorbeeld youtube!

Infoteur: Bankdrukker
Gepubliceerd: 17-08-2013
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Reacties: 1
Schrijf mee!