InfoNu.nl > Educatie en School > Methodiek > Effectief leren, beter onthouden

Effectief leren, beter onthouden

Effectief leren, beter onthouden Door op een speciale manier te gaan leren, kunt u dingen beter onthouden. De tips uit dit artikel zijn uit onderzoek van deskundigen voortgekomen. De bewezen effectieve manieren van leren zijn niet bij iedereen bekend. Studenten hebben ieder hun eigen manieren van leren die het beste voor hun werkt. Toch kan het vaak nog beter en effectiever door onderstaande eenvoudige tips aan te houden. Sommige tips liggen voor de hand terwijl andere vergezocht lijken.

Leren door te toetsen

Door steeds te toetsen wat u wel en niet weet, kunt u beter onthouden. Door steeds te toetsen, weet u hoe ver u bent in het beheersen van de stof, en de informatie is eenvoudiger te onthouden. In veel opleidingen komt de ontwikkelaar van het leermateriaal al met vragen aan het eind van een hoofdstuk. De fouten die u maakt, zult u in de toekomst niet nog een keer maken.

Verandering van omgeving

Uit 1978 stamt een onderzoek dat bekend staat onder de benaming “tweekamer-experiment”. Studenten gingen veertig verschillende woordjes leren. Een deel ging dit doen in één kamer en een ander deel wisselde van kamer gedurende het leren. Eén kamer had geen ramen en de andere kamer had uitzicht op een tuin. De studenten die in twee verschillende kamers hebben gezeten hadden betere leerresultaten.

U doet er dus verstandig aan om uzelf niet op te sluiten in een kamer om te leren. Door tussentijds op een andere plek te gaan zitten zult u betere resultaten behalen. Hetzelfde geldt voor achtergrondgeluiden. Door een tijdje met achtergrond muziek te leren en een tijdje zonder, kunt u ook afwisseling aanbrengen. U moet echter wel tegen muziek kunnen op de achtergrond.

Het leren spreiden

In het geval u veel kennis moet onthouden, kunt u beter het leren hiervan verspreiden over een langere periode. U kunt beter drie keer twintig minuten leren, dan één uur achtereen. Door het te spreiden, bent u beter in staat om te onthouden.

Focus u op het leermateriaal

U moet het leren niet combineren met andere activiteiten. Met een studieboek voor de televisie gaan zitten om te leren, gaat niet werken. U kunt uw aandacht niet volledig richten op het leren, waardoor u vrijwel niet zult onthouden.

Gedurende de lessen opletten en niet opschrijven

Bij een klassikale kennisoverdracht kunt u beter zorgen voor een focus op de informatie die u op dat moment krijgt. Indien u het wel moet noteren, moet u eigenlijk eerst goed opletten en het vervolgens in uw eigen woorden opschrijven. Het voordeel is dat u het goed hebt kunnen volgen, en vervolgens gaat u het in eigen woorden weer voor uzelf opschrijven, waardoor het beter blijft hangen.

Stil zitten of actief bezig zijn

Voor sommige mensen is het effectief om bij het in het hoofd stampen van lesmateriaal niet stil te zitten, maar te lopen. Op deze manier kunnen ze het beter onthouden en het leren langer volhouden.

Samenvatting maken

Op het internet kunt u mogelijk van uw lesmateriaal een samenvatting vinden. Het is beter, maar wel tijdrovend, om zelf een samenvatting te maken. Door het een keer uit te schrijven kunt u het beter onthouden.
Gerelateerde artikelen
Doelgericht studeren: toetsen van de leerstofDoelgericht studeren: toetsen van de leerstofDoelgericht studeren met als resultaat betere studieresultaten wil iedere student wel! Door het volgen van vier bepaalde…
Hoe piano leren spelen?Hoe piano leren spelen?Piano leren spelen is iets waar veel mensen van dromen, maar hoe moet u daarmee beginnen? In dit artikel wordt het één e…
Tips voor leren, stampen en woorden lerenLeren is net zo belangrijk als onthouden. Vaak wordt leren gezien als stampen met als resultaat dat je de informatie na…
Train je geheugenVeel mensen hebben moeite met het onthouden van informatie. Veel mensen denken dat dit komt doordat het geheugen achteru…
Snel piano of keyboard leren spelenSnel piano of keyboard leren spelenJe bent van plan om een piano of keyboard aan te schaffen? Jij wil snel leren hoe je erop moet spelen? Lees dan eerst ev…

Reageer op het artikel "Effectief leren, beter onthouden"

Reactie

Thomas van der Veer, 02-03-2013 10:10 #1
Ik ben 57 jaar en doe de verkorte verpleegkundige opleiding niv 4.
Vorige week had ik een toets voor medische vakken, v.a. begin had ik een uittreksel gemaakt. Voor de toetsweek een week vakantie genomen, het lijkt wel dat ik het meer kan onthouden. loop ik op straat dan komen er allerlei 'stukjes' van de stof boven, wordt zelfs 's nachts wakker. Al mijn vrije tijd gaat in de opleiding, vind ik niet erg, als er maar resultaat komt.
Bij mij vorige opleidingen, maakte je verslagen, geen probleem.
Maar nu is het een ramp, had voor de toets een 3, 3.
ik heb al een afspraak bij mijn mentor gemaakt, hoe het nu verder moet.
Weten jullie soms nog tips?
Thomas

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 14-01-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Methodiek
Reacties: 1
Schrijf mee!