InfoNu.nl > Educatie en School > Studievaardigheden > Doelgericht studeren: toetsen van de leerstof

Doelgericht studeren: toetsen van de leerstof

Doelgericht studeren: toetsen van de leerstof Doelgericht studeren met als resultaat betere studieresultaten wil iedere student wel! Door het volgen van vier bepaalde studieactiviteiten, kan iedere student behalve betere studieresultaten ook tijdwinst boeken. Na het eerdere studeeractiviteit voorbereiden en bestuderen, hier nu deel 3: toetsen van de leerstof. Hier enkele stamptips en tips hoe studenten het beste uit hun hoofd kunnen leren. Een overzicht:

Studeeractiviteit 3: Feitenkennis en uit het hoofd leren

Feitenkennis opdoen tijdens de studie en het studeren is belangrijk. De student ontkomt er niet aan om begrippen, jaartallen, begrippen, percentages (enz) uit het hoofd te moeten leren. De een zal er beter in zijn dan de ander om leerdoelen uit het hoofd te leren.

Uit het hoofd leren: tip: bestudeer de eindtoets grondig

Bestudeer eerst de eindtoets grondig voordat de student daadwerkelijk het leerdoel gaat bestuderen. Door de eindtoets van de module goed te bestuderen, leert de student een aantal zaken wat de bedoeling is dat de student daadwerkelijk moet weten en kennen op het tentamen van de nog te bestuderen module. Namelijk:
  • Is het slechts een kwestie om feiten te begrijpen en te kunnen toepassen? of
  • Wordt er daadwerkelijk van de student verwacht om alles of slechts een gedeelte uit het hoofd te leren?

Stamptips: gebruik een kaartsysteem

Om kennis uit het hoofd te leren, moet de student de stof van de module gaan ordenen. Informatie is gemakkelijker op te slaan in het permanente geheugen door een kaartsysteem aan te leggen.
Elke keer als de student een feit moet kennen en weten, schrijft hij dat op een kaartje. Telkens als de student een feit tegenkomt, bestudeert hij het desbetreffende kaartje en checkt of er extra informatie op het kaartje moet worden toegevoegd.

Uit het hoofd leren: gebruik verschillende zintuigen

Om uit het hoofd te leren, kunnen er verschillende zintuigen ingeschakeld worden om de informatie beter op te kunnen slaan in het permanente geheugen. De een zal de stof beter weten te onthouden door de stof hardop voor te lezen, de ander weet de stof beter te onthouden door rond te lopen. Ontdek welke zintuigen jou helpt de stof beter te onthouden:
  • Gehoor: Lees de tekst hardop als de student via zijn gehoor de stof beter weet te onthouden. Lees ook de kaartjes van het kaartensysteem hardop voor.
  • Beweeg: Door rond te lopen, te bewegen en ook door te schrijven, zullen er studenten zijn die de stof beter weten te onthouden tijdens zich te bewegen tijdens het studeren.
  • Visualiseren: Draai een filmpje af in het hoofd over feiten die moeilijk te zijn onthouden. Visualiseer je een wereld, waarin alle informatie in voorkomt die de student moet onthouden. (Bijvoorbeeld: jaartallen kunnen nieuwsjaarsfeesten zijn, bedenk hoe de wereld er uit zag, hoe het leven moet zijn geweest rond dat jaartal en visualiseer je een nieuwjaarsfeest met het voorkomende jaartal en eventuele personen.) Later tijdens het tentamen hoeft de student enkel het filmpje in zijn hoofd af te draaien om zich het gewenste jaartal te herinneren.

Uit het hoofd leren: gebruik ezelsbruggetjes

Zolang het voor de student zelf een logische "ezelbrug" is, kunnen de vreemdste associaties worden toegepast om gegevens en feiten te onthouden. Het moeten associaties zijn die voor de student zelf duidelijk zijn en makkelijk te onthouden zijn.

Uit het hoofd leren: onthoudplan opstellen

Er zullen begrippen, gegevens, termen, percentages, jaartallen (en enz) zijn die bijzonder moeilijk zijn om te kunnen onthouden. Voor deze moeilijk te onthouden feiten, zou de student moeten proberen een onthoudplan op te stellen.
Door actief te gaan bedenken op welke manier of wijze de student met deze moeilijk te onthouden feit iets "kan", zal ook uiteindelijk, het moeilijk te onthouden feit worden opgeslagen in het permanente geheugen van de student. De student blijft net zo lang bezig met het moeilijk te onthouden feit, totdat de student wel degelijk iets met het moeilijk te onthouden feit kan. Desnoods door een samengestelde oplossing als een combinatie van een ezelsbrug en een visualisatie samen te stellen en wat ook vaak helpt is er persoonlijk op-en aanmerkingen bij het moeilijk te onthouden feit te noteren.

Lees verder

© 2009 - 2017 Roberta, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Leren tijdens de slaap: mythe of feit?Leren tijdens de slaap: mythe of feit?Reclamemakers maken gebruik van ons onderbewuste. Door beelden te tonen hopen ze dat je hun producten gaat kopen. De vra…
Doelgericht studeren: herhalen van de leerstofDoelgericht studeren: herhalen van de leerstofHoe kan je betere examen resultaten halen? Hoe kan je betere tentamen resultaten behalen? Hoe kan je betere studie resul…
Stappenplan om te studerenTentamens, examens, proefwerken en overhoringen. Niet voor iedereen is het even makkelijk om te leren, daarom is hier ee…
Studeren: voorbereiden op het tentamenStuderen: voorbereiden op het tentamenEen aantal weken voor het tentamen moet de student zich gaan voorbereiden. Beheerst de student de stof voldoende? Of moe…
Geheugensteuntjes om beter te leren voor tentamenGeheugensteuntjes om beter te leren voor tentamenGedurende een schooljaar of studie moet je erg veel leren en opdrachten maken. Het kan gaan om het in je hoofd stampen v…

Reageer op het artikel "Doelgericht studeren: toetsen van de leerstof"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Roberta
Laatste update: 05-06-2013
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Schrijf mee!