InfoNu.nl > Educatie en School > Huiswerk > Stappenplan om te studeren

Stappenplan om te studeren

Tentamens, examens, proefwerken en overhoringen. Niet voor iedereen is het even makkelijk om te leren, daarom is hier een stappenplan te vinden dat je kunt volgen als je het even niet meer weet.

Stap 1. Aantekeningen en artikelen

Typ alle aantekeningen en artikelen uit de lessen over in je eigen woorden op je computer. Zorg ervoor dat je alleen de belangrijke punten overneemt, zodat je geen overbodige informatie hoeft te leren. Door deze informatie over te typen in je eigen woorden, nemen je hersenen al een groot deel op.

Stap 2. Studieboek

Net als bij de eerste stap ga je nu weer samenvatten. Zoek op welke boeken en hoofdstukken je moet leren en ga ook deze in je eigen woorden overtypen op je computer. Let er hier ook weer bij op dat je een goede scheiding maakt tussen de belangrijke onderwerpen en de minder belangrijke onderwerpen. Het is daarom handig om je aantekeningen en artikelen ernaast te houden.
Vergeet bij het samenvatten van je studieboeken niet om eventuele tabellen, grafieken of modellen over te nemen. Dit kun je doen door het figuur zelf na te maken of door middel van een foto te maken en up te loaden naar je computer.

Stap 3. Nakijken

Je hebt nu een eigen samenvatting gemaakt van je aantekeningen, artikelen en je studieboeken. Je kunt nu al beginnen met studeren, maar je kunt ook een extra check houden. Je kunt je eigen samenvatting nakijken door bestaande samenvattingen, bijvoorbeeld van je klasgenoten, te vergelijken met je eigen samenvatting en toe te voegen wat er nog mist. Op deze manier zul je een zeer volledige samenvatting krijgen.

Stap 4. Markeren

Nadat je bovenstaande stappen hebt uitgevoerd ga je alles uitprinten en in een mapje stoppen. Je gaat nog niet alles bestuderen, maar je gaat je zelf gemaakte tekst nalezen en stukken tekst markeren die erg belangrijk zijn of die je nog niet helemaal begrijpt. Hierdoor weet je waar je bij het studeren op moet letten of wat je nog keer moet nakijken in je studieboek.

Stap 5. Het studeren

Nu is het tijd om alles te gaan bestuderen. Dit doe je door op een rustige plek te gaan zitten, het beste is om aan een bureau of tafel te gaan zitten. Je moet een rechte houding hebben, zodat je je aandacht er goed bij kunt houden. De tekst die je hebt samengevat ga je nu herhaaldelijk opschrijven en lezen. Als je dit vaak genoeg doet zul je merken dat je alle tekst gemakkelijk kunt onthouden en zelfs een hoop al hebt onthouden van alleen maar het samenvatten in Stap 1 en 2.

Succes!
© 2012 - 2017 Mobe, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Stappenplan om te studeren"

Infoteur: Mobe
Gepubliceerd: 17-07-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Huiswerk
Schrijf mee!