InfoNu.nl > Educatie en School > Studievaardigheden > Doelgericht studeren: herhalen van de leerstof

Doelgericht studeren: herhalen van de leerstof

Doelgericht studeren: herhalen van de leerstof Hoe kan je betere examen resultaten halen? Hoe kan je betere tentamen resultaten behalen? Hoe kan je betere studie resultaten behalen? Hoe studeer je beter? Hoe onthoud je kennis? Wat is een goede studeermethode om de leerstof beter te onthouden? Jezelf goed voorbereiden op een examen, hoe doe je dat? Hoe belangrijk is het om de opgedane kennis te blijven herhalen en te blijven repeteren?

Herhalen

Waarom is het belangrijk om de leerstof te blijven herhalen? Door de stof te blijven herhalen, wordt de opgedane kennis in het permanente geheugen opgeslagen van de student. Eenmaal in het permanente geheugen zal de student betere:
  • Studie resultaten,
  • Examen resultaten en betere
  • Tentamen resultaten behalen.

Examen

Examenvoorbereiding: goed voorbereiden op een examen, hoe doe je dat? Door de leerstof te blijven herhalen. Zodat alle leerstof in het permanente geheugen van de student zit. Tijdens het examen hoeft de student enkel zijn permanente geheugen op te roepen.

Repeteren

Je hebt avonden aan avonden gestudeerd. Lappen tekst heb je doorgenomen en bestudeerd. Hoe onthoud je al deze kennis? Hoe bewaar je al deze kennis op een goede manier? Door te herhalen. Door te repeteren. Herhalen en repeteren doet de student door:
  • Aantekeningen door te nemen,
  • Samenvattingen door te nemen,
  • Aan zichzelf uitleggen waar de bestudeerde stof precies over gaat.

Onthouden

Hoe doe je dat, onthouden van de studiestof? Moet je veel studie gegevens onthouden voor een examen? Hoe doe je dat? Door de geleerde stof, de feiten en de formules te herhalen. Blijven herhalen. Door de geleerde stof, de feiten en de formules te repeteren. Door te herhalen wordt de leerstof in het permanente geheugen van de student opgeslagen.

Wanneer?

Wanneer begin je met het herhalen van de leerstof tijdens de studie? Volg de volgende drie stappen van het herhalen van de leerstof:
  1. Na het studeren van de leerstof. Iedere keer als je gestudeerd hebt, ga je de bestudeerde stof herhalen. Sluit iedere keer het studeren af met de stof te herhalen.
  2. Aan het begin van de volgende studieronde. Iedere keer als je opnieuw begint te studeren, herhaal je de leerstof van de vorige keer. Heb je de avond ervoor gestudeerd? Dan herhaal je eerst de leerstof van de avond ervoor, eer je begint aan een nieuwe studieronde.
  3. Aan het einde van de module. Heb je een module afgerond? Heb je alle leerstof bestudeerd? Dan ga je alle stof herhalen en repeteren.
Gerelateerde artikelen
Studeren: onthouden van kennis, hoe?Studeren: onthouden van kennis, hoe?Hoe kan de student zijn bestudeerde leerstof beter onthouden tijdens de studie? Enkele aanwijzingen voor de student voor…
Examentips voor het maken van goede examensExamentips voor het maken van goede examensVeel studenten kampen met examenvrees. Schrik voor het afleggen van slechte examens. Ook al lijken sommige examens echt…
Doelgericht studeren: bestuderen van de leerstofDoelgericht studeren: bestuderen van de leerstofHoe kan de student het beste zijn leerstof bestuderen? Welke tips zijn er om beter de tekst te bestuderen? Is het versta…
Doelgericht studeren: toetsen van de leerstofDoelgericht studeren: toetsen van de leerstofDoelgericht studeren met als resultaat betere studieresultaten wil iedere student wel! Door het volgen van vier bepaalde…
Hoe kan je goed leren?Hoe kan je goed leren?Hoe kan je goed leren? Is een vraag die veel mensen en vooral studenten zich afvragen, met de tips om te leren leren in…
Bronnen en referenties
  • http://www.lerenstuderen.be/inhoud/herhalen
  • http://www.site4school.net/ambvlezenbeek/?q=content/nuttige-sites-om-de-leerstof-te-herhalen
  • http://2xleren.skynetblogs.be/archive/2006/12/15/over-herhalen.html

Reageer op het artikel "Doelgericht studeren: herhalen van de leerstof"

Reactie

Studiegirl, 03-12-2014 14:08 #1
Mijn lerares van frans gaf me de tip om definities of andere dingen van woordjes ofzo, aan de wc-deur te hangen met een Post-It want je zit daar meer dan je denkt :-) Egt een goed idee en het werkt!

Infoteur: Roberta
Laatste update: 05-06-2013
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Reacties: 1
Schrijf mee!