Studeren: onthouden van kennis, hoe?
Hoe kan de student zijn bestudeerde leerstof beter onthouden tijdens de studie? Enkele aanwijzingen voor de student voor het ontwikkelen van een betere geheugen tijdens het studeren. Hierdoor zal het geleerde in het permanente geheugen blijven zitten van de student. Met enkele praktische studietips.
Onthouden van kennis
Hoe onthoud een student zijn bestudeerde stof beter?
Mensen blijken na onderzoek, kennis hierarchisch op te slaan, het liefst in een hierarchisch netwerk. De geleerde kennis opslaan in een netwerk gaat onbewust, vanzelf.
Wat is een hierarchisch netwerk tov de opgeslagen kennis?
Om de bestudeerde stof en de opgedane kennis goed op te slaan tijdens een avond studeren, gebruikt ieder mens automatisch een duidelijk boomstructuur in zijn geheugen. Deze boomstructuur ontwikkeld zich door de toevoeging van overkoepelende en omvattende begrippen (kennis).
Boomstructuur: kennisnetwerken
Door ons bewust te worden dat de bestudeerde stof en de opgedane kennis zich als een hierarchisch boomstructuur als een kennisnetwerk in ons permanente geheugen zit, moet de student weten hoe deze kennisnetwerk optimaal te kunnen gebruiken, zodat de student er zijn (haar) voordeel mee kan doen: ten alle tijde beschikken over de opgeslagen kennis van de bestudeerde stof.
Gebruik van het kennisnetwerk in ons geheugen
Selecteren
Tijdens het bestuderen van de leerstof, selecteert de student bepaalde termen die van belang lijken.
1ste tip onthouden van kennis en van de leerstof:
Selecteer uit een stuk leerstof woorden, kreten of termen die de student van belang lijken.
Coderen
Voorzie termen en begrippen binnen de leerstof van commentaar of van begeleidende opmerkingen. Door extra aandacht te geven aan bepaalde begrippen, termen of gegevens binnen een stuk van de leerstof, voegt de student deze bepaalde begrippen automatisch toe in zijn (haar) kennisnetwerk in het permanente geheugen.
2de tip onthouden van kennis en van de leerstof:
Geef extra aandacht aan bepaalde begrippen binnen de leerstof door ze te coderen met (persoonlijk) commentaar of opmerkingen. Door leerstof te coderen onthoud je de bestudeerde stof sneller en makkelijker.
Ordenen
Orden vervolgens de geselecteerde woorden, kreten of termen door ze - naar keuze - naast elkaar of liever tegenoverelkaar te zetten. Vraag je añls student vervolgens af welke verbanden er tussen deze termen en begrippen bestaan. Zijn er overeenkomsten? Zijn er relaties te ontdekken? Door op deze manier bezig te zijn met de leerstof en de geselecteerde begrippen, "knoopt" de student als het ware zijn (haar) kennis van de leerstof vast aan het kennisnetwerk in zijn 8haar) permanente geheugen.
3de tip onthouden van kennis en de leerstof:
Geef extra aandacht aan de geselecteerde termen van de bestudeerde leerstof. Orden deze termen en ga op zoek naar verbanden en overeenkomsten. Door de leerstof te ordenen onthoud je de bestudeerde stof sneller en makkelijker!
Opgeslagen kennis: herhalen!
Nooit meer zal de opgeslagen kennis verdwijnen uit het kennisnetwerk als de student deze kennis zich totaal eigen maakt! Hoe? Door te herhalen! De bewerkte bestudeerde leerstof moet zo vaak mogelijk worden herhaalt!
4de tip onthouden van kennis en de leerstof:
De bewerkte bestudeerde leerstof moet zo vaak mogelijk worden herhaald door de student.
Ophalen van de opgeslagen info uit het kennisnetwerk
Door de bestudeerde leerstof te selecteren, coderen en door te ordenen hebben we geleerd hoe we het kennisnetwerk in ons geheugen kunnen gebruiken. Als we daarna de stof en de kennis goed hebben herhaalt, kan alle opgeslagen kennis door de student door slechts een klein onderdeeltje te herinneren, naar boven halen.
Veel succes met de studie!