Doelgericht studeren: bestuderen van de leerstof
Hoe kan de student het beste zijn leerstof bestuderen? Welke tips zijn er om beter de tekst te bestuderen? Is het verstandig om de kern van de tekst op te zoeken? Is het goed om actief de tekst te bestuderen? Hoe bestudeer je de tekst actief?
Aanwijzingen
Hoe kan de student het beste de studiestof bestuderen? Welke aanwijzingen kan de student opvolgen om beter in staat te zijn de leerstof te bestuderen? Door de richtlijnen van het doel gericht studeren strikt op te volgen. (Zie: doel gericht studeren.)
Studeeractiviteit 1: Voorbereiden op de leerstof
In een eerder artikel is het eerste studeeractiviteit om doelgerichter te studeren beschreven. Voor meer informatie, lees:
Doelgericht studeren: voorbereiden op de leerstof.
Studeeractiviteit 2: Bestuderen van de leerstof
Wat is de beste bestudeer methode voor de student om te studeren?
Kern
De hoeveelheid stof, tekst en informatie tijdens de studie van de student is enorm groot. Alles moet bestudeerd worden. Hoe doe je dat? Door eerst de kern van de stof te ontdekken. Wat is de kern van de leerstof? Hoe kom je achter de kern van de leerstof? Door:
- Een grondige bestudering van de leerstof,
- Een diepgaande bestudering van de leerstof,
- Door termen en begrippen met elkaar te vergelijken,
- Door te ontdekken of er verbanden bestaan.
- Verlies nooit de kern van de leerstof uit het oog!
Actief
Is het goed om actief aan de slag te gaan met de leerstof? Jazeker! Door actief bezig te zijn met de leerstof wordt de kennis beter opgeslagen in het permanente geheugen van de student. Ga actief aan de slag met de leerstof door:
- Aantekeningen te maken,
- Jezelf verschillende vragen te stellen over de inhoud van de leerstof,
- Ga grondig op zoek naar de antwoorden,
- Onderstreep termen en begrippen,
- Maak een schema en enz.
Grondig bestuderen
Hoe bestudeer je de leerstof grondig? Hoe bestudeer je de leerstof diepgaand? Door:
- De leerstof intensief te lezen.
Door de leerstof intensief te lezen, beseft de student dat hij:
- Voldoende voorkennis heeft over het onderwerp,
- Onvoldoende voorkennis heeft over het onderwerp,
- Weet welke aangegeven leerdoelen geleerd moeten worden,
- Beseft waarom de auteur van de tekst de tekst in een bepaalde volgorde zet. Wat is het doel van de auteur om de leerstof in een bepaalde volgorde te zetten?
Tekst onderstrepen
Wanneer begin je de leerstof te onderstrepen? Begin pas de tekst te onderstrepen als je de leerstof ten minste 1 keer intensief hebt gelezen.
Aantekeningen maken
Hoe maak je goede aantekeningen? Hoe kan je door het maken van aantekeningen beter de leerstof onthouden? Geef je aantekeningen persoonlijke opmerkingen: door deze persoonlijke aantekeningen (“ook raar, dacht dat het anders was,” ) onthoudt je de tekst veel beter! Maak echter korte aantekeningen. Korte aantekeningen over zaken, begrippen en termen die belangrijk zijn. Maak geen compleet boekwerk van je aantekeningen!