InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Hoe kun je het beste leren? Leer beter met deze tips!

Hoe kun je het beste leren? Leer beter met deze tips!

Heb je je wel eens afgevraagd waarom sommige kinderen en volwassenen beter leren dan anderen? Waarom sommigen moeite hebben met leren, zelfs als ze slim zijn? En waarom sommige mensen een hele succesvolle carrière opbouwen, terwijl ze moeite hadden met studeren op de middelbare school? Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen op een verschillende manier leren, dat er verschillende leerstijlen bestaan. En die passen bij je of juist niet. Welke leerstijl heb jij en hou kun je beter leren?

Welke manieren van leren of leerstijlen bestaan er eigenlijk?

Er bestaan grofweg drie verschillende leerstijlen, die van nature al dan niet bij je passen:
  • Leren door te luisteren (auditief leren)
  • Leren door te kijken (visueel leren)
  • Leren door ervaring (experimenteel leren)

Wanneer je als kind wordt verteld dat je eerst goed moet kijken voor je een drukke straat oversteekt, kun je verschillende dingen doen met die informatie. Ofwel je neemt de boodschap direct over en doet voortaan wat je is aangeraden (luisteren), ofwel je ziet een keer een ongeluk en past daarna beter op (zien) ofwel je loopt een keer bijna onder een auto en doet dat vervolgens nooit weer (ervaren).

De meeste mensen combineren verschillende stijlen van leren maar één of meer van deze stijlen passen altijd beter bij jou dan de andere leerstijlen en het helpt om te weten welke dat zijn.

Hoe weet je welke manier van leren het beste bij je past?

Denk eens na over een alledaags probleem, waarmee je te maken zou kunnen krijgen. Hoe vergaar je meer informatie om het probleem op te kunnen lossen? Ga je mensen opbellen en stel je ze vragen? Ga je online op zoek naar informatie met gebruik van zoekmachines? Zoek je naar boeken of informatie, die ergens anders is vastgelegd? Of ga je misschien gewoon aan de slag en probeer je stapje bij beetje zelf uit hoe je het beste om kunt gaan met dit probleem? En leren je fouten je weer iets voor de volgende keer?

Hoe kun je beter worden in een bepaalde leerstijl?

Wanneer je beter inzicht hebt in welke leerstijlen het beste bij je passen, kun je gericht werken aan het uitbouwen van je natuurlijke vaardigheden in die leerstijl. Door cursussen te volgen, die die manier van leren gebruiken. Of door je bij het maken van huiswerk of examens met name te richten op de manier van leren, die van nature bij je past. Je kunt ook gaan nadenken over welke beroepen het beste passen bij jou, want je natuurlijke manier van leren zegt ook heel veel over waar je in uitblinkt en waar je plezier aan beleeft.

Hoe kun je leerproblemen oplossen met behulp van de drie leerstijlen?

Wanneer kinderen of volwassenen problemen hebben met leren door bijvoorbeeld autisme, ADHD of dyslexie kan een verandering van leerstijl veel verbetering bieden. Bij bijvoorbeeld autisme is luisterend leren niet de beste manier om informatie te verzamelen maar werken visueel en experimenteel leren veel beter. Ook mensen met ADHD hebben moeite met luisterend leren. Bij kinderen of volwassen mensen met dyslexie is visueel leren absoluut een belemmering en kan er veel extra resultaat worden geboekt door over te schakelen naar een combinatie van luisterend en experimenteel leren, omdat er in die leerstijlen geen gebruik wordt gemaakt van visuele teksten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • How do you learn: The three learning styles
  • Wikipedia: Learning Styles
  • Cognitive Learning Styles
  • Effective Learning: Application of learning styles

Reageer op het artikel "Hoe kun je het beste leren? Leer beter met deze tips!"

Reactie

Nina Wolda, 19-05-2013 11:46 #1
Dit vind ik geen goede uitleg om te leren, want dit is een heel ander soort leren dan de meeste mensen bedoelen. Ik vind het vervelend dat er geen uitleg wordt gegeven over schoolwerk, wat ik namelijk (zeker nu) heel belangrijk vind. Ik kan er online ook niks over vinden, en dat vind ik storend.

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 27-01-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!