InfoNu.nl > Educatie en School > Studievaardigheden > Studeren en leren: concentratie tips

Studeren en leren: concentratie tips

Studeren en leren: concentratie tips Hoe ga je om met concentratie problemen tijdens de studie? Hoe ga je om met concentratie moeilijkheden tijdens het leren? Hoe kan je goed omgaan met concentratie problemen? Hoe overwin je concentratie problemen? Tips om je beter te concentreren tijdens de studie met deze concentratietips.

Concentratie tips

Welke concentratietips bestaan er? Hoeveel concentratie tips bestaan er die bruikbaar zijn tijdens het studeren? Er bestaan 9 goede concentratietips.

Tip 1:

Oriënteer je op de volgende les. Door je te oriënteren op de komende les, ga je jezelf vragen stellen. Vragen als:
  • Wat ken ik van de aanstaande les?
  • Wat kan ik van de aanstaande les?
  • Wat ken ik van het onderwerp?
  • Wat ken ik nog niet van het onderwerp?
  • Ik wist niet datů
En ja hoor: je bent geconcentreerd bezig met de les! Door actief vragen te stellen over het onderwerp van de les, verdiep je in de inhoud en ben je geconcentreerd bezig!

Tip 2:

Om storende factoren en afleiding buiten te sluiten tijdens het studeren:
  • Hang een papier aan je studeerkamer dat zegt: Wegens studie niet storen!
  • Maak duidelijke afspraken met huisgenoten over herrie tijdens de momenten dat jij studeert,
  • Zet je mobiel uit,
  • Schakel de tv uit,
  • Leg de hoorn van de telefoon van de haak.

Tip 3

Zoek een stille studeerplek op. Ga naar een bibliotheek om te studeren als er te veel herrie in jouw omgeving is!

Tip 4

Ruim je rommel op! Studenten kunnen onmogelijk studeren in een studieplek waar het chaotisch is! Je gedachten gaan afdwalen met al die troep om je heen! Ruim je studieplek op en je hebt minder last van concentratie problemen!

Tip 5

Tijdens het studeren komt het voor dat je gedachten afdwalen. Tijdens het studeren schiet je iets belangrijks binnen. Het is handig om tijdens het studeren een schrijfblok bij je te hebben. Hierin kan je de ingevingen tijdens het studeren noteren. Zo vergeet je niets en kan je op de studie concentreren.

Tip 6

Er zijn studenten die goed studeren omdat ze een ritueel moeten uitvoeren eer ze beginnen te studeren. Ze moeten eerst de afwas doen, of eerst de hond uitlaten. Een ander moet eerst een appel opeten of moet eerst naar Mozart luisteren. Weer een ander kan beter studeren door eerst te douchen. Welk ritueel heb jij dat je aanzet tot betere concentratie? Voer het ritueel uit voordat je begint te studeren!

Tip 7

Tijdens het studeren is regelmatig pauzes inlassen belangrijk. Gebruik je lichaam tijdens de pauzes: beweeg zodat je hersenen tot rust komen. Zo blijf je goed in balans. Hoe beter jij in balans bent, hoe beter dat voor je concentratie is!

Tip 8

Wissel het studeren af. Maak een half uur aantekeningen en ga dan over op het stampwerk. Herhaal de stof lopend en ga vervolgens zitten om je aantekeningen te onderstrepen. Door afwisseling aan te brengen tijdens het studeren zal dat je concentratie ten goede komen!

Tip 9

Ontspan tijdens de studeersessies ruim voldoende. Doe iets wat jij echt leuk vind. Geef de hersenen de ruimte om op adem te komen. Neem een moment helemaal voor jezelf.

Goede concentratie

Welke voorwaarden bestaan er om een goede concentratie te krijgen en te behouden? Lees meer in het volgende artikel: Studeren: concentratie moeilijkheden.

Dit artikel is onderdeel van de special: Leren studeren
Gerelateerde artikelen
Studeren: concentratie moeilijkhedenStuderen: concentratie moeilijkhedenConcentratie problemen tijdens het studeren? Problemen met de concentratie tijdens de studie is hinderlijk! Hoe ontstaan…
Concentratietips voor bij je huiswerkConcentratietips voor bij je huiswerkOmdat huiswerk maken tegenwoordig niet meer als stoer wordt gezien, laten veel scholieren het achter zich liggen. Wannee…
Tips voor leren, stampen en woorden lerenLeren is net zo belangrijk als onthouden. Vaak wordt leren gezien als stampen met als resultaat dat je de informatie na…
Leren leren: Hoe pak je concentratieproblemen aan?Leren leren: Hoe pak je concentratieproblemen aan?Concentratie is het vermogen om de aandacht sterk te richten. Het is een vaardigheid die je tijdens een examenperiode ni…
Bronnen en referenties
  • http://www.leren.nl/rubriek/persoonlijke_vaardigheden/concentreren/
  • http://studietips.leidenuniv.nl/concendo.html
  • http://studietips.leidenuniv.nl/asv/asv11.html

Reageer op het artikel "Studeren en leren: concentratie tips"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 05-06-2013
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Schrijf mee!