InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Het Daltononderwijs

Het Daltononderwijs

Je kind gaat naar de basisschool. Er moet een belangrijke keuze gemaakt worden. Naar welke school gaat je kind en wat voor soort onderwijs wil ik het kind bieden. Er zijn zoveel verschillende. Hieronder meer informatie over het Daltononderwijs.

Principes van het Daltononderwijs

In het Daltononderwijs leren kinderen door zelfstandig hun ervaringen op te doen. Het Daltononderwijs kent drie uitgangspunten:

Vrijheid

Vrijheid om te leren en ervaringen op te doen is belangrijk. Vrijheid is belangrijk om je eigen richtingen te maken en keuzes te maken. Toch is het geen onbeperkte vrijheid. Grondlegster van het Daltononderwijs “Helen Parkhurst” zei over deze vrijheid het volgende: De ideale vrijheid is geen vrijblijvendheid en nog minder is het ongedisciplineerdheid. Het kind dat maar doet waar het zin in heeft, is niet vrij. Integendeel, het wordt een slaaf van slechte gewoontes, egoïstisch en ongeschikt voor een leven met anderen. Tevens betekent vrijheid in het Daltononderwijs het om kunnen gaan met verantwoordelijkheid.

Zelfstandigheid

In het Daltononderwijs is zelfstandigheid een belangrijke factor. Het Daltononderwijs wil het kind die zelfstandigheid meegeven dat ze gevormd worden tot volwassenen, die zelfstandig kunnen denken en doen. Deze zelfstandigheid komt naar boven als kinderen ervaren hoe ze informatie kunnen verkrijgen, hoe ze met deze informatie omgaan en wat ze er mee doen. Dit gebeurt bij elk individu anders en daar houdt het Daltononderwijs rekening mee.

Samenwerking

Het leren samenwerking staat ook centraal in het Daltononderwijs. Niet alleen het samenwerken met bekenden, maar ook met mensen die je zelf niet uitgekozen hebt. In het Daltononderwijs wordt er ook veel gewerkt met groepjes. Niet alleen in groepjes uit dezelfde klas, maar ook met andere leerlingen van de school.

De rol van leerkracht

Ook voor een leerkracht zijn er belangrijke dingen in het Dalton Onderwijs. Een leerkracht is meer bezig op het gebied van coachen en begeleiden dan alleen het overbrengen van leerstof.
Een aantal belangrijke aspecten die van belang zijn voor een leerkracht zijn:
  • Er wordt gewerkt met een takenbord en een taakblad en met dagkleuren
  • De leerlingen houden de resultaten zelf bij
  • Zelfstandigheid en samenwerken moeten veel aandacht krijgen
  • Het klaslokaal is ingericht voor het zelfstandig werken en het samenwerken
  • Er worden diverse leervormen aangeboden van zelfstandig werken, het leren en het reflecteren.

Lees verder

© 2008 - 2019 Arjanne26, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het Daltononderwijs"

Infoteur: Arjanne26
Gepubliceerd: 23-06-2008
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Onderwijs
Schrijf mee!