InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Het Montessori Onderwijs

Het Montessori Onderwijs

Je kind gaat naar de basisschool. Er moet een belangrijke keuze gemaakt worden. Naar welke school gaat je kind en wat voor soort onderwijs wil ik het kind bieden. Er zijn zoveel verschillende. Onder andere het Montessori onderwijs.

Uitgangspunten Montessori onderwijs

Het uitgangspunt van het Montessori onderwijs is dat een kind een natuurlijke drang heeft tot zelfontwikkeling. Opvoeding en onderwijs moeten inzien wat de natuurlijke drang van het kind is en moeten daarop inspelen door geschikt en voldoende materialen aan te bieden en zo een juiste leeromgeving te creëren.

Het onderwijs

De leerlingen werken zelfstandig of in kleine groepjes. Ze werken aan leerstof / materialen die aan het begin van de dag zelf door de leerling is gekozen. De leerkracht observeert de leerlingen om ze te achterhalen waar de leerlingen behoeften aan hebben en ze te voorzien in het geschikte materiaal. De leerlingen zitten altijd in drie verschillende leeftijdsgroepen in een klas. Dit is bevorderlijk voor de harmonische ontwikkeling. Het geeft het kind de kans zich te spiegelen met anderen. Zo is een kind een keer de jongste, de middelste en het oudste kind.

Maria Montessori

Maria Montessori is de grondlegster van dit onderwijs. Zij is ervan overtuigd dat een kind uit zichzelf gemotiveerd is om zich te ontwikkelen en te leren. Dit komt door de spontane belangstelling van een kind. Het onderwerp van de belangstelling van een kind verschilt per kind en verandert in de loop van de tijd.

Een kind heeft een gevoelige periode volgens Maria Montessori. In deze gevoelige periode heeft een kind een enorme belangstelling voor een bepaald onderwerp. Dit kan een korte of een lange periode zijn. In deze periode is het de taak van de leerkracht om snel te reageren door het geschikte materiaal in een juiste omgeving aan te bieden.

Zelfreflectie

In het montessori onderwijs is zelfreflectie, zelfevaluatie een belangrijk item. Het materiaal is zo gemaakt dat het kind de fout zelf kan herstellen. Het kind merkt het meteen als het iets niet goed doet. Het materiaal is ook zo ontworpen dat er één eigenschap centraal staat.

Lees verder

© 2008 - 2019 Arjanne26, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het Montessori Onderwijs"

Infoteur: Arjanne26
Gepubliceerd: 23-06-2008
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Onderwijs
Schrijf mee!