InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Het kiezen van een vervolgopleiding, Van VWO naar WO

Het kiezen van een vervolgopleiding, Van VWO naar WO

Het kiezen van een vervolgopleiding, Van VWO naar WO Het kiezen van een vervolgopleiding na je VWO (voorbereidend wetenschappelijk onderwijs) is niet altijd gemakkelijk. Veel leerlingen hebben totaal geen idee wat ze willen doen en waar ze heen willen. Als je dan al een van de weinigen bent die weet welke richting je op wilt dan moet je nog kiezen uit een enorme hoeveelheid op elkaar lijkende studies.

Begin op tijd

Waar veel leerlingen de fout in gaan, is dat ze het kiezen van een vervolgopleiding te lang uitstellen. Je krijgt dan dat ze tijdens de periode van de examens nog een studie moeten kiezen en soms wordt dit zelfs pas in de vakantie besloten. Hierdoor heeft de leerling vaak een verkeert beeld van de opleiding en zal in veel gevallen vervroegd stoppen. Dit is natuurlijk zonde. Als je in VWO 4 en VWO 5 al veel opendagen hebt bezocht zal dit niet zo snel gebeuren. Door je vroeg te oriënteren kun je er veel tijd aan besteden en een goede keuze maken.

Enorm aanbod

Er is een enorm aanbod aan studies. Hierdoor wordt de keuze moeilijk. Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende studies dat je gewoon niet weet waar je moet beginnen. Wat je kunt doen is het maken van een studiekeuzetest, hierover dadelijk meer. Als je dan eindelijk op een studie bent uitgekomen, dan kun je die vaak ook nog bij meerdere universiteiten doen. Vaak zit er dan een miniem verschil tussen die opleidingen. Het is dan verstandig om bij alle universiteiten een keer langs te gaan.

Studiekeuzetest

Een studiekeuzetest kan erg handig zijn, maar kan ook misleidend zijn. Zo zijn er een aantal studiekeuzetesten van opleidingen die je sowieso een bepaalde opleiding als advies geven. Dit geeft natuurlijk een verkeerd beeld van de perfecte studie voor jouw. Het is daarom verstandig om meerdere studiekeuzetesten te doen en te kijken welke opleidingen veel voorkomen in de top tien. Deze opleidingen kun je vanaf nu in de gaten gaan houden. Kijk naar de opleidingen die je leuk lijken, maar ook naar de gene waar je nog niet zo veel van weet.

Opendagen

Als je eenmaal een lijstje hebt met een aantal opleidingen waar je meer over wilt weten kun je naar opendagen gaan. Deze worden meerdere keren per jaar door universiteiten georganiseerd. Vaak wordt je overdondert met prijzen die de opleidingen en universiteit de afgelopen jaren hebben ontvangen, maar hier heb je eigenlijk niet zo veel aan. Wat je vooral moet doen is met studenten praten. Deze weten waar je tegen aan loopt en waarom de opleiding bij hun past.

Meeloopdagen

Als je lijstje met opleidingen is geslonken tot een paar opleidingen is het handig om meeloopdagen te gaan bezoeken. Hierbij loop je een dag mee met een student en krijg je een goede indruk hoe alles gaat. Waarschijnlijk ga je colleges volgen waar je weinig van snapt, omdat jij qua stof nog een jaar achter loopt. Toch kun je een goede indruk krijgen van de opleidingen die je bezoekt. Hopelijk kun je na de meeloopdagen een geschikte studie kiezen.

(Digitaal) Proefstuderen

Als je na de meeloopdagen nog niet uit bent kun je ervoor kiezen om te gaan proefstuderen. Dit kan zowel digitaal als op de universiteit zelf. Hierbij krijg je alvast een voorproefje van de opleiding. Vaak zullen de opdrachten leuk zijn en goed bij de opleiding passen.

Overzicht Universiteiten Nederland:

  • Universiteit van Tilburg
  • RU Groningen
  • VU Amsterdam
  • Universiteit Twente
  • TU Delft
  • TU Eindhoven
  • Radboud Universiteit Nijmegen
  • Universiteit van Amsterdam
  • Universiteit van Leiden
  • Erasmus Universiteit Rotterdam
  • Universiteit Maastricht
  • Wageningen Universiteit
  • Universiteit Utrecht
© 2008 - 2019 Dribbel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het kiezen van een vervolgopleiding, Van VWO naar WO"

Infoteur: Dribbel
Gepubliceerd: 22-06-2008
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!