Carol Dweck; Intelligentie is geen vaststaand gegeven
‘Intelligentie is geen vaststaand gegeven,’ zegt Carol Dweck (Amerikaanse psychologe en Stanfordonderzoeker) na jarenlang onderzoek over de opvattingen die leerlingen hebben over het brein. Zij onderzocht ook hun studieresultaten. Opmerkelijk is dat leerlingen die geloven in intelligentie als vaststaand gegeven (fixed mindset), over het algemeen uiteindelijk minder ver komen dan de leerlingen die geloven dat je intelligentie in hoge mate kunt veranderen en daar ook hard voor werken. Wie is Carol Dweck? Hoe maakbaar is ons brein? Hoe zit het met de IQ-test en hoe help je je kind(eren) beter te leren/studeren?
Carol Dweck
Carol Dweck (Amerikaanse psychologe en Stanfordonderzoeker) houdt zich al meer dan dertig jaar bezig met onderzoek naar de relatie tussen motivatie en prestatie. Zij kwam erachter dat de opvatting van leerlingen over de werking van de hersenen van grote invloed is op de prestaties van deze leerlingen. Ze schreef een aantal boeken, waarvan 'Mindset. De weg naar een succesvol leven' in Nederland het meest bekend is.
Mindset
Je ‘mindset’ geeft je opvatting aan over de werking van je hersenen. Je kunt deze overtuiging veranderen.
Fixed mindset (statische mindset)
Leerlingen met een fixed mindset geloven dat intelligentie een vaststaand gegeven is en dat je hier niets aan kan veranderen.
Flexibel/growth mindset (dynamische mindset)
Leerlingen met een flexibele mindset geloven dat je je intelligentie kan beïnvloeden als je maar hard genoeg werkt.
Het maakbare brein
Voor hersenen geldt in feite hetzelfde als voor spieren. Hoe meer je ze traint, hoe beter ze het doen. Je hersenen groeien en worden groter tijdens het leren. Hoe meer uitdagingen, hoe meer nieuwe hersencellen er ontstaan. Alleen nieuwe cellen en verbindingen die worden gebruikt kunnen overleven.
Uiteraard zijn er verschillen in aanleg, maar veel mensen kunnen meer dan ze denken.
IQ-test (Intelligentie Quotiënt-test)
De Franse psycholoog Binet ontwikkelde begin vorige eeuw het intelligentiequotiënt. De IQ-test is oorspronkelijk ontwikkeld om vast te stellen of kinderen een achterstand hadden en op welke gebieden extra hulp nodig was. Tegenwoordig wordt de IQ-test gebruikt als een middel om te kijken wat de intellectuele potentie van een kind of (potentiële) medewerker is. Wetenschappelijk onderzoek laat echter zien dat je alle elementen van je intelligentie kunt verbeteren door deze te trainen. Het resultaat zegt alleen iets over wat je nu kunt in vergelijking met leeftijdsgenoten.
Inzicht in de werking van de hersenen
- Iedereen leert anders
- Leren vergt veel tijd en oefening
- Je kunt je intelligentie ontwikkelen door deze op de juiste manier te trainen en te gebruiken
Wat heeft je brein nodig om maximaal te presteren?
- Voldoende slaap
- Goede voeding
- Juiste studiemethoden
Wat zijn de juiste studiemethoden?
Dat is voor iedereen anders, maar het helpt om zo min mogelijk afleiding te hebben (dus geen mobiel, msn, iPod et cetera) tijdens het leren/oefenen. Het is belangrijk dat informatie van het korte termijngeheugen (tijdelijk opslaggebied), terecht komt in het lange termijn geheugen (blijvend opslaggebied). Door verschillende studeertechnieken uit te proberen kom je erachter welke techniek het beste voor jou (of je kind) werkt. Deze kan bij elk type vak anders zijn en soms werkt een combinatie van technieken het beste.
Hoe help je je kind(eren) beter te leren/studeren?
Het is belangrijk om kinderen leergierig te houden. Enkele manieren die hierbij kunnen helpen zijn;
- Prijs je kinderen voor het leerproces, niet voor de resultaten van toetsen (ik zie dat je hard geleerd hebt en nu heb je een voldoende voor wiskunde, top)
- Als ze iets te makkelijk vinden, dan kan het tijd zijn om iets te zoeken dat moeilijker is, dan steken ze er ook iets van op (vergeet niet dat het soms ook heerlijk is om eens even niet de hersenen te laten kraken, maar gewoon te zien en te ervaren dat je iets helemaal beheerst en makkelijk kan doen)
- Als ze het huiswerk saai vinden; hoe kunnen ze het leuker en uitdagender maken
- Plezier in leren is belangrijk, maar soms is leren gewoon hard werken en doorzetten
- Hoe moeilijker het wordt, des te harder moet je leren
- Vraag ze wat ze vandaag hebben geleerd (en vertel ook wat jij vandaag hebt geleerd)
- Vraag van welke fout ze iets hebben geleerd (en vertel ook jouw eigen leermoment, het hoort er immers bij, want fouten zijn er om van te leren)
- Vraag waar ze vandaag extra moeite voor hebben moeten doen (en vertel ook jouw puzzelmoment)
- Hoe hebben ze een bepaalde som opgelost
- Geef je kind complimenten voor het oefenen
- Prijs je kinderen voor hun inzet (ik zag dat je het moeilijk vond en toch ging je door, goed hoor)
Je kind werkt hard, maar er is geen resultaat
Het kan gebeuren dat je kind wel hard werkt, maar het resultaat is (nog) niet goed. Dan kan het zo zijn dat je kind meer tijd nodig heeft om deze leerstof/vaardigheid onder de knie te krijgen. Het kan ook zijn dat de studiemethode niet de juiste was. Dan kan het goed zijn om samen te kijken en uit te zoeken wat je kind niet snapt of waarom het iets niet kan onthouden. Iedereen leert op een andere manier, probeer samen uit te zoeken welke het beste voor jouw kind werkt.
Genieën moeten ook hard werken
Hoewel dit vaak wordt vergeten hebben genieën als Albert Einstein, Mozart, Charles Darwin en topsporter Michael Jordan ook keihard gewerkt voor hun successen. Aanleg is belangrijk, maar passie, tijd en inzet zijn minstens zo belangrijk. Het verschil tussen talent en toptalent zit vaak in de vele uren extra studie en oefening.