InfoNu.nl > Educatie en School > Studievaardigheden > Snellezen: wat kun je doen om sneller te lezen?

Snellezen: wat kun je doen om sneller te lezen?

Snellezen: wat kun je doen om sneller te lezen? Snellezen heeft veel te maken met motivatie, concentratie en de toepassing van technieken. Maar er zijn ook een aantal voorwaarden die belangrijk zijn bij het opvoeren van de leessnelheid. Lezen gaat het beste wanneer je de leesstof op 50 centimeter afstand van je ogen houdt. Ook goede verlichting is belangrijk, en de leesplek moet een plek zijn waar je graag bent. Hulpmiddelen tijdens het lezen moeten binnen handbereik zijn. Een rechte houding is essentieel voor de echte snellezer.

Je leessnelheid verhogen

Snel lezen doe je door gebruik te maken van één of meer technieken snellezen in combinatie met een grote concentratie. Daarnaast zijn er echter ook verschillende uiterlijke voorwaarden die een groot verschil kunnen maken als het gaat om leessnelheid en tekstbegrip. Bij de onderstaande tips - die gaan over deze uiterlijke voorwaarden - is het wel belangrijk om in het oog te houden dat ieder mens anders is, en zijn eigen voorkeuren heeft.

Lezen met 1000 woorden per minuut

Hoe dan ook, kun je met het toepassen van (een deel van) onderstaande tips jezelf veranderen van een gemiddelde lezen tot een snelle lezer. Als je ze ook nog eens combineert met één of meer methoden voor snellezen, dan kun je zelfs een supersnelle lezer worden en bereik je misschien wel een snelheid van 1000 woorden per minuut of meer. Daarvoor is echter wel enige training vereist. Het voordeel van onderstaande tips is dat ze direct toepasbaar zijn en dat je van de meeste vrijwel direct effect zult hebben.

Houd de leesstof op ongeveer 50 centimeter afstand

Als je snel wilt lezen, houd de leesstof dan op ongeveer 50 centimeter afstand van je ogen. Als je wat je leest te ver van je afhoudt, worden de letters te klein en moet je je best doen om te zien wat er staat. Als je de leesstof daarentegen te dichtbij houdt moeten je ogen te grote bewegingen maken. Dit maakt je ogen na een tijdje moe en het zal het lezen behoorlijk vertragen. Bij een afstand van 50 centimeter is dit niet het geval.

Op deze afstand kun je ook je perifere blikveld het beste benutten. Dit is het gedeelte van je blik dat niet centraal is; wat niet scherp gesteld is. Onbewust gebruik je dit tijdens het lezen. De optimale afstand van ongeveer 50 centimeter kan een enorme boost geven aan je leessnelheid, zeker als je het combineert met snellees technieken waarbij je bewust gebruik maakt van je perifere gezichtsveld.

Goede verlichting als een voorwaarde voor sneller lezen

Als je snel wilt lezen is het belangrijk dat je de woorden goed kunt zien. Daarom is het essentieel dat de leesstof goed verlicht is. In het ideale geval komt de lichtbron schuin van achteren, waarbij je jezelf natuurlijk niet in het licht moet zitten. Belangrijk is dat de lamp niet in je gezicht schijnt. Ook moet de lichtbron niet zo sterk zijn dat je bijna verblind wordt. De beste manier om leesstof te belichten is overigens met daglicht. Kies daarom bij voorkeur een leesplek bij het raam, of zelfs buiten, zodat je zo optimaal mogelijk gebruik kunt maken van het daglicht.

Sneller lezen in een prettige, rustige omgeving

Lezen moet een plezierige bezigheid zijn. Wanneer je je lekker voelt, kun je je beter concentreren en neem je nieuwe informatie makkelijker in je op. Zorg er daarom voor dat de plek waar je leest een plek is waar je graag komt. Kleed de ruimte gezellig aan en zorg voor een comfortabele stoel (niet te comfortabel overigens). Pas er daarbij wel voor op dat de aankleding niet te veel afleiding geeft. Dat kan de leessnelheid juist vertragen. Fotolijstjes zijn bijvoorbeeld prima, maar digitale fotolijstjes waarbij elke 20 seconde een andere foto zichtbaar wordt, zijn minder aan te raden.

Hulpmiddelen voor snellezen onder handbereik

Je leessnelheid gaat met stappen achteruit wanneer je gedurende het lezen op moet staan om iets te pakken. Niet alleen kun je de tijd die je wegloopt van je leestaak niet besteden aan het lezen; ook kost het elke keer dat je weer een nieuwe start maakt extra tijd om weer in het verhaal te komen en de 'flow' van het lezen te pakken te krijgen. Denk daarom voordat je met lezen begint goed na over de hulpmiddelen en materialen die je denkt nodig te hebben. Dit kan gaan om een woordenboek of naslagwerk, een schrijfblok en een pen om aantekeningen te maken, een glas water tegen de dorst, etc.

Rechtop zitten tijdens het lezen

Het kan heerlijk zijn om te lezen terwijl je in je bed ligt, of als je helemaal onderuit gezakt op de bank zit. Toch komt dit de leessnelheid niet ten goede. De beste resultaten bereik je door met rechte rug op een stoel te zitten op ongeveer 55 centimeter hoogte; het liefst met beide benen op de grond. Probeer de rug daarbij niet te recht te houden; de natuurlijke krommingen in de rug corrigeren kost juist weer heel veel energie.

Waarom een rechte rug belangrijk is

Een rechte houding is om verschillende redenen het meest ideaal bij het lezen:
  • Het zorgt voor maximale toevoer van zuurstof en bloed naar de hersenen
  • Het vermindert rug- en schouderklachten
  • Zowel het centrale als het perifere gezichtsveld worden niet belemmerd en kunnen beide optimaal benut worden
  • Als het lichaam een alerte houding aanneemt wordt de geest ook alert. Wanneer je liggend leest wordt je snel slaperig, terwijl je bij een rechte houding juist lang oplettend en geconcentreerd blijft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Snellezen: oude leesgewoonte aflerenSnellezen: oude leesgewoonte aflerenAls je veel te maken krijgt met het lezen van teksten, bijvoorbeeld op je werk of voor je opleiding, is het handig als j…
Hoe kun je sneller leren lezen: de basisHoe kun je sneller leren lezen: de basisAls je dagelijks veel moet lezen voor je werk of voor school, is het handig dat je snel en begrijpend kun lezen. Iederee…
Sneller lezen en leren met snellezenDoor middel van lezen kun je informatie opnemen. Op deze manier kun je nieuwe dingen leren. Langzaam lezen zou het begri…
Snellezen en sneller lezenSnellezen en sneller lezenSnellezen is een manier om zeer snel teksten en stof op een efficiënte wijze door te nemen, zonder het risico dat de tek…
Snellezen: handige tips om dit snel eigen te makenSnellezen: handige tips om dit snel eigen te makenAls je veel leest voor je werk of je studie, is het prettig als je dit snel en begrijpend kunt doen. Op de basisschool l…
Bronnen en referenties
  • Tony Buzan (1971). The speed reading book.

Reageer op het artikel "Snellezen: wat kun je doen om sneller te lezen?"

Infoteur: Brempie
Laatste update: 24-11-2016
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Schrijf mee!