InfoNu.nl > Educatie en School > Examen > Certificate of Proficiency in English (CPE): Listening

Certificate of Proficiency in English (CPE): Listening

Certificate of Proficiency in English (CPE): Listening CPE is een examen voor Engels op het hoogst mogelijke niveau. Het luisterdeel is het vierde en laatste deel van het schriftelijke examen. In dit deel van het examen moet je laten zien dat je verschillende accenten van Engels kan verstaan en dat je informatie uit gesprekken kan halen over zowel over expliciet gegeven meningen en details als over implicaties en bedoeling.

Algemeen

Het luisterdeel is kort, maar 45 minuten. Het bestaat uit vier delen met in totaal 28 vragen en je hoort elk deel twee keer. Voor elke tekst heb je de tijd om de vraag of vragen te lezen. De pauzes tussen de delen en voor de antwoorden hebben een vaste lengte in secondes, dus als je naar de oefentekst luistert, weet je hoeveel tijd je kan verwachten. Aan het eind van de test heb je vijf minuten de tijd om je antwoorden van het boekje naar het antwoordblad over te brengen. Een minuut voor het einde daarvan volgt de waarschuwing dat je nog een minuut hebt. De teksten die je hoort zijn monologen en dialogen uit interviews, discussies, radioprogramma's, toespraken, lezingen, etc. De instructies bij de teksten staan zowel in het boekje als op de CD. Voor het begin van een nieuw deel, krijg je een bepaalde tijd om de vragen door te lezen.

De luisterteksten bieden verschillende sprekers, accenten en stijlen. Uiteraard worden het Britse en het Amerikaanse accent gebruikt, maar er kan ook een Iers of Schots accent tussen zitten of zelfs een accent van een niet-moedertaalspreker mits deze dicht genoeg bij de standaard komt. Het is dus zeker de moeite waard om voor de test daar wat mee te oefenen zodat je al gewend bent aan de manier van spreken. Het gaat hier altijd om personen die standaard Engels spreken (dus geen dialecten), maar met een sterk regionale invloed. Elk correct antwoord is één punt waard.

Omdat de onderwerpen zeer gespreid zijn, is het moeilijk om aan te geven waar je op kunt oefenen. De keus is altijd voor redelijk algemene onderwerpen waarvoor geen specifieke voorkennis is vereist. Het publiek voor deze luisterteksten is altijd de geïnteresseerde moedertaalspreker van een redelijk niveau. Let erop dat de vragen niet alleen gaan om wat expliciet gezegd is, maar ook de implicatie. Bevestig je antwoorden tijdens de tweede keer luisteren. Eventueel kun je al in de eerste ronde twijfelgevallen met een vraagteken aanduiden, zodat je dan extra goed luistert. De makers proberen je geregeld op het verkeerde been te zetten door een woord uit de luistertekst in een fout antwoord te zetten.

Deel 1

Vier korte extracten met elk twee multiple-choice vragen (drie keuzemogelijkheden). Elk extract duurt ca. 1 minuut en gaan over verschillende onderwerpen. Het zijn zowel monologen als dialogen. De vragen kunnen gaan over algehele betekenis, details, doel, onderwerp, spreker, gevoel, opinie, etc.

Extract 1: Part of a radio programme about science fiction films

1. The speaker compares science fiction films to myths to make the point that they
a. have a universal appeal
b. show people in a heroic light
c. create an imaginary universe

2. According to the speaker, why did science fiction films begin to go out of fashion?
a. The films became more factual.
b. There was over-use of special effects.
c. Audiences were increasingly critical.

Extract 2: Part of a talk about science and public opinion

3. The speaker uses the example of genetics to underline people's
a. vulnerability in the face of false claims.
b. willingness to believe a good story.
c. inability to understand deep concepts.

4. What is the speaker doing in this part of the talk?
a. complaining about our lack of imagination
b. encouraging us to take science more seriously
c. questioning our faith in scientific findings

Deel 2

Een lange tekst met negen gatenzinnen. Dit deel is een monoloog duurt drie tot vier minuten. Het onderwerp is algemeen, dus er is geen specifieke voorkennis nodig. De negen zinnen hebben te maken met de tekst, maar zijn niet letterlijk. Om de gaten te vullen moet je luisteren naar specifieke informatie of een mening. Meestal vul je de gaten met een enkel woord, maar soms ook met frasen. De stellingen zijn altijd in dezelfde volgorde als de tekst. Let goed op grammatica en spelling! Lees zowel de delen voor als na het gat zodat je niet informatie invult die al gegeven is.

  1. Andrew Dalford's recently published book about the history of spcies is entitled [ ].
  2. The colour of the pepper is related to when the [ ] takes place.
  3. In the past, dishonest dealers would add cheaper plant materials such as [ and ] to sacks of pepper.
  4. Andrew uses the term [ ] to describe the social importance of pepper throughout history.
  5. Peppercorns could be used in financial transations, like paying [ ] and clearing debts.
  6. Together with ivory and [ ], pepper was regarded as a luxury item in the Roman Empire.
  7. In medicine, pepper and [ ] were both used for aiding digestion and treating breathing difficulties.
  8. Made into an ointment, pepper was used to treat irritated [ ] and to relieve pain.
  9. Pepper in a solution or as a powder was used to keep [ ] away.

Deel 3

Een lange tekst met vijf multiple-choice vragen (vier keuzemogelijkheden). Dit deel heeft interactie tussen verschillende sprekers en duurt drie tot vier minuten. De vragen hebben betrekking op mening, algehele betekenis, details en bedoeling.

1. Elaine says she under pressure at work as a result of
a. the growth of the market
b. the quality of the competition
c. the demand for greater profits
d. the need to manage resources

2. According to Tony, what may influence a dictionary compiler's decision to include a particular term?
a. technical experience
b. reading habits
c. personal interest
d. objective research

Deel 4

Een lange tekst met zes stellingen. Dit deel is een dialoog tussen een man en een vrouw en de stijl is vaak informeler en dagelijkser. De stellingen geven de mening weer van een van hen of beiden. Op het antwoordblad moet je aangeven wie deze mening aan hangt: de man, de vrouw of beiden. Omdat de dialoog een discussie is, moet je goed luisteren naar toegevingen en contrasten. Soms is de mening niet expliciet gesteld of wordt deze indirect tegengegaan. Luister goed naar intonatie of nadruk. Het is het eenvoudigst om de letter op te schrijven van de persoon die het met de stelling eens is en dan na te gaan of de tweede persoon die mening deelt.

  1. Today's techonology removes the need for open-plan offices.
  2. Company policy determines the level of formality required when dealing with others.
  3. Dressing casually for work is not always appropriate.
  4. There are similarities in attitude towards dress between school and the workplace.
  5. Some people need guidance as to what to wear.
  6. Clothes can create artificial differences between work colleagues.

Lees verder

© 2010 - 2019 Jantrao, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
FCE examen cambridgeHet FCE examen is een engelstalig examen. FCE betekent First Certificate in English. Het is voor mensen die door middel…
Cambridge examenCambridge examenEr zijn verschillende diploma's te behalen om je kennis van de Engelse taal aan te tonen bij opleidingen of bedrijven. H…
Certificate in Advanced English (CAE): Informatie en tipsCertificate in Advanced English (CAE): Informatie en tipsEen handig overzicht voor studenten die een Certificate in Advanced English (CAE) of Cambridge Examen willen behalen. He…
Je Engels testen: welke Cambridge ESOL toets is geschikt?Je Engels testen: welke Cambridge ESOL toets is geschikt?Als je een internationale Master wilt doen, als je naar een Engelssprekend land wilt verhuizen of als je simpelweg bewij…
Ronaldo Ortiz-Magro aka RonnieAls we aan een guido, anabooltje of aan Sammi denken, denken we ook gelijk aan hem. We hebben het hier uiteraard over Ro…
Bronnen en referenties
  • Docentenhandboek CPE (met testvragen)
  • http://www.cambridgeesol.org/exams/general-english/cpe.html
  • Ervaring als testdeelnemer in juni 2009

Reageer op het artikel "Certificate of Proficiency in English (CPE): Listening"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reactie

Alexandra Klei, 04-07-2011 17:51 #1
Ik wil uitsluitend de toets afnemen. Is dit mogelijk? Ik heb het certificaat nodig voor het volgen van mijn studie Toerisme. Tevens hoe kan ik mij inschrijven voor deze toets? En kunt u mij uitleggen wat de kosten voor het afnemen van de toets zijn? In afwachting van uw reactie verblijf ik. Reactie infoteur, 05-07-2011
Alexandra,

Je kunt zeker alleen de toets doen zonder cursus, want dat heb ik zelf ook gedaan. Inschrijving gebeurt via het testcentrum waar je de toets wilt doen. De toetsen lopen via de British Council, dus kijk maar eens hier voor de informatie: http://www.britishcouncil.org/netherlands-exams-cambridge.htm. Daar staat bijvoorbeeld dat de kosten voor de toets 225,- zijn.
CPE wordt tweemaal per jaar afgenomen, in juni en december, maar niet alle centra hebben die twee data. Mocht je dicht bij de grens met Duitsland wonen, overweeg dan om daar heen te gaan. De kosten voor CPE (exact hetzelfde examen) zijn daar 180,- (kijk op http://www.britishcouncil.de/e/english/gencam.htm). Hierop staat dat alles in berlijn wordt afgenomen, maar ik weet zeker dat er ook in andere centra deze toets wordt gedaan.

Greoten en veel succes,
Jantrao

Infoteur: Jantrao
Laatste update: 09-11-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Examen
Bronnen en referenties: 3
Reacties: 1
Schrijf mee!