InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > FCE examen cambridge

FCE examen cambridge

Het FCE examen is een engelstalig examen. FCE betekent First Certificate in English. Het is voor mensen die door middel van een examen willen laten zien dat ze goed genoeg engels kunnen voor het B2 niveau.

First Certificate in English

Het FCE examen is op het B2 niveau. Daarna komen nog C1 en C2. C2 is het hoogst. De examens worden één keer per jaar op verschillende plaatsen in Nederland afgenomen. Daar moet je je voor opgeven als je denkt dat je er klaar voor bent. Er zijn vijf onderdelen en bij elk onderdeel het je een stuk of 3,4 delen. Het examen kost 189.
Dit zijn de niveaus:

De onderdelen

Er zijn vijf onderdelen bij het FCE. De vijf onderdelen zijn:
  • Speaking
  • Reading
  • Writing
  • Use of English
  • Listening

  1. Speaking: Bij speaking moet je tegen mensen praten die van Cambridge komen. Ze laten je foto's zien waar je over moet vertellen en je moet praten met een mede-examedeelnemer. Ook stellen ze vragen over je leven zoals waar je woont en wat je hobby's zijn. Speaking duurt 14 minuten ongeveer.
  2. Reading: Bij Reading heb je een paar onderdelen. Eerst krijg je bijvoorbeeld een leestekst waar je vragen over moet beantwoorden, en daarna krijg je een tekst waarin zinnen ontbreken. Daar moet je dan kiezen uit verschillende zinnen die daar het beste passen. Reading duurt 1 uur.
  3. Writing: Bij writing mag je kiezen uit 5 opdrachten. Je kan bijvoorbeeld kiezen uit een verhaal schrijven, een sollicitatiebrief schrijven, een artikel schrijven over een gegeven onderwerp, jouw mening geven over een gegeven onderwerp, of bijvoorbeeld een brief terugschrijven naar een vriend. Writing duurt 1 uur en 20 minuten.
  4. Use of English: Bij Use of English moet je vaak woorden in vullen die ontbreken in een tekst. Dat zijn meestal korte, vaak voorkomende woorden zoals often, also, and, but enz. Ook moet je woorden die bijvoorbeeld een werkwoord zijn, om kunnen zetten naar bijvoorbeeld een zelfstandig naamwoord of een bijvoeglijk naamwoord. Use of English duurt 45 minuten.
  5. Listening: Bij luisteren heb je ook een paar onderdelen. Je moet bijvoorbeeld luisteren naar stukjes en over elk stukje een vraag beantwoorden. Ook krijg je een stuk luisteren waarvan je ook de tekst voor je hebt. In de tekst ontbreken stukjes en die moet je door middel van luisteren invullen. Listening duur 40 minuten.

Wat als je zakt?

Als je niet slaagt, is er niets aan de hand. Het is alleen wel een beetje jammer van het geld, want het is namelijk best wel duur. Maar je kan het jaar daarna nog een keer proberen als je het examen graag wil halen. Je moet dan wel weer opnieuw betalen.

Wat als je slaagt?

Als je slaagt, krijg je binnen 4-6 weken je diploma overhandigt. Als je nog verder wil kan je verdergaan met het Certificate in Advanced English (CAE) en daarna het Certificate of Proficiency in English (CPE), dat is het hoogste en het laatste examen.
© 2011 - 2018 Leannemunnik, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.cambridgeesol.org/exams/general-english/fce.html#fceExamFormat

Reageer op het artikel "FCE examen cambridge"

Infoteur: Leannemunnik
Gepubliceerd: 23-07-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!