Certificate of Proficiency in English (CPE): Writing
CPE is een examen voor Engels op het hoogst mogelijke niveau. Het schrijfdeel is het tweede deel van het schriftelijke examen. In dit deel van het examen moet je laten zien dat je Engelse teksten kunt schrijven over allerlei verschillende onderwerpen, dat je woordenschat groot genoeg is, dat je correcte spelling en interpunctie kunt gebruiken, dat je goede zinsconstructies kan maken en dat je tekstdoel en publiek in de gaten houdt tijdens het schrijven.
Engels schrijven
Deel 1
Bij dit verplichte deel krijg je ongeveer 100 woorden uitleg over het onderwerp, doel en publiek. Dit kan bijvoorbeeld een stukje tekst zijn uit een krant, tijdschrift, brochure, boek of brief of uitspraken van verschillende mensen over het onderwerp. Soms wordt er ook visueel materiaal gebruikt, bijvoorbeeld een plaatje of grafiek. De taak is het schrijven van een artikel, brief, voorstel of essay. De stijl hoort discursief te zijn, oftewel redenerend. Je moet dus uitgaan van logica en een academische stijl hanteren. Dit kan bijvoorbeeld zijn het presenteren en rechtvaardigen van een mening, een argument introduceren en verdedigen, een probleem analyseren en een oplossing geven of ideeën evalueren en suggesties doen. In de taak komen altijd drie verschillende punten naar voren die je allemaal moet behandelen voor een goed antwoord. Behandelen betekent niet dat je ze enkel moet noemen, maar moet gebruiken en ontwikkelen in de tekst. Het is af te raden om delen van de taakomschrijving over te nemen, maar probeer omschrijvingen of synoniemen te gebruiken. Natuurlijk mag je wel sleutelwoorden overnemen net als je eigen mening en ervaring toevoegen.
Voorbeeld
A new centre, consisting of a computer room, a recreation room, and a sports hall, has been built at your college. The Principal wants to have an open day when the centre will be officially opened and has asked students to send in proposals on how this event should be organised to best promote the work of the college. To help students prepare their proposals, they have been asked to consider the following points:
- which famous person to invite to open the centre
- what activities to organise to make the event particularly memorable
- how the college will benefit from this open day in the future
Deel 2
In dit deel kun je een keuze maken uit vijf vragen. Kies dus altijd een taak die bij je past en die je interessant vindt. Pas op dat je niet te snel een keuze maakt, zonder goed te begrijpen wat er van je gevraagd wordt. Alle vragen bestaan uit twee delen die je moet bespreken, dus er moet een gebalanceerd geheel ontstaan. Laat zien dat je bepaalde uitdrukkignen, woorden en grammaticale constructies kent.
De eerste drie vragen zijn algemeen, maar de laatste twee gaan over de optionele teksten die je in voorbereiding op de test kunt lezen (of je kunt de film bekijken). Op de website van Cambridge ESOL kun je vinden welke twee boeken gebruikt kunnen worden. Hiervoor is geen literaire analyse nodig, maar wel een analyse van thema, personages en relaties. De taak kan zijn een artikel, essay, brief, rapport of recensie. Als je deze boeken niet hebt gelezen (of de films niet hebt gezien) moet je dus kiezen uit de eerste drie opties. De taak kan zijn een voorstel, recensie, artikel, brief of rapport. In tegenstelling tot het eerste deel is de taakomschrijving korter, zo'n 70 woorden, maar geeft wel het onderwerp, de context, het doel en publiek.
Voorbeeld (alleen algemene vragen)
1. An English-language magazine is inviting readers to contribute to a series about objects that came into their possession in an interesting or unusual way. You decide to write an article about an object you own. Briefly describe what it is and how it came into your possession.
Write your article.
2. You have recently read a novel set in an area you know well. Write a review of the novel for your local English-language newspaper. You should comment on how well the writer of the book has captured the atmosphere of the area through descriptions of the landscape, buildings and characters.
Write your review.
3. A local newspaper for tourists is running a competition to find the Restaurant of the Year. readers are invited to write a letter to the newspaper describing the restaurant they wish to nominate, focusing on the food, the service, and the atmosphere. Entries should explain clearly how this popular restaurant has attracted a wide range of costumers.
Write your letter. Do not write any addresses.
Voorbereiding
Voordat je begint met plannen, zorg dat je een goed idee hebt over het doel en publiek van de opdracht. Dit bepaalt namelijk je toon en de structuur. Een goede schrijver neemt de tijd om het antwoord te plannen. Omdat je slechts een uur per deel hebt, kun je geneigd zijn om dit over te slaan, maar dat is onverstandig. Met een planning weet je wat je gaat zeggen en in welke volgorde. Het voorkomt dat je over onbelangrijke zaken gaat schrijven. Bij het oefenen is het nodig om goed in de gaten te houden dat je voldoende woorden schrijft en niet de tijdslimiet overschrijdt. Omdat de test geschreven is, is het beter om ook echt op papier te oefenen. Denk eraan dat je geen spellingscontrole hebt! Als je spel-, grammatica- of interpunctiefouten maakt die het begrip belemmeren, worden punten in mindering gebracht. Zowel Brits als Amerikaans gebruik zijn toegestaan. Afhankelijk van de taak moet je bepaalde vormen gebruiken, zoals overtuiging, aanbeveling of vergelijking. Oefen deze vormen en zorg dat je aan de taakomschrijving kunt herleiden wat voor soort vorm gewenst is.
Tekstvormen
In de taak moet je een van de volgende tekstvormen schrijven: artikel, essay, brief, voorstel, rapport of recensie.
Artikel
Een artikel wordt geschreven voor een Engelstalige krant, tijdschrift of nieuwsbrief. Afhankelijk van de taak is het artikel meer academisch of meer informeel. Omdat het doel altijd is om informatie over te brengen, moet er een beschrijving of verhaal in voorkomen. Uiteraard hoort het interessant te zijn voor het beoogde publiek. Hiervoor kun je eventueel een persoonlijke ervaring of anekdote gebruiken. Soms kan het goed zijn om tussenkopjes te gebruiken, maar er horen altijd duidelijke scheidingen te zijn tussen de paragrafen (bijvoorbeeld door inspringing).
Essay
Een essay wordt geschreven in een schoolsetting voor een docent. De organisatie is uitermate belangrijk: duidelijke inleiding, goede ontwikkeling en een passende conclusie. Omdat essays alleen voorkomen bij de boektaken is het hierin nodig verwijzingen te maken naar het boek die je centrale thema ondersteunen.
Brief
Met name bij een brief is het belangrijk dat je aan de juiste persoon schrijft, bijvoorbeeld de redacteur of directeur van een bedrijf. Brieven zijn altijd in antwoord op een gegeven situatie. Meer formele brieven geven feiten, terwijl informelere brieven naar bijvoorbeeld een krant een verhalend element mogen hebben. Zorg dat je de brief op de juiste manier begint en eindigt: zeg waarom je schrijft en geef een conclusie.
Voorstel
Een voorstel draait om een gebeurtenis of keuze in de toekomst. Je moet dus suggesties of aanbevelingen doen voor te ondernemen actie en hoe dat volbracht moet worden. In de uitleg wordt gezegd welke punten je moet behandelen, maar vaak is ook analyse van de situatie gewenst, bijvoorbeeld wat de actie zal bereiken. Een voorstel heeft aparte onderdelen met tussenkopjes. In een voorstel moet je beschrijven, analyseren, verklaren en overhalen.
Rapport
In tegenstelling tot een voorstel gaat een rapport om een voorbije gebeurtenis. Rapporten draaien met name om feiten hoewel je ook je eigen ervaringen mag inbrengen. Net als een voorstel moet een rapport duidelijke organisatie hebben met tussenkopjes. In een rapport moet je beschrijven, vergelijken, analyseren en aanbevelingen doen.
Recensie
Een recensie is een kritische kijk op een boek, tijdschrift, film, toneelstuk, concert, restaurant, hotel, enz. In de beschrijving komt naar voren wat je moet behandelen; een algemene beschrijving is niet genoeg. In een recensie moet je vertellen, evalueren en beschrijven.
Beoordeling
Het is zeer handig om te weten waar de beoordelaars op letten bij de schrijftaak.
Elke beoordelaar geeft twee beoordelingen:
- Algemeen gebaseerd op algehele indruk: inhoud, organisatie, samenhang, gebruik van woorden en structuren, spelling, interpunctie, register en publiek.
- Specifiek: afhankelijk van de taak
Beoordelaars letten op de volgende punten:
- Gebruik van paragrafen
- Handschrift: onleesbare taken krijgen een nul
- Relevantie: je verliest punten als je irrelevante details invoegt
- Voor de boektaak zoekt de beoordelaar bewijs dat je daadwerkelijk het boek gelezen hebt (of de film gezien): je kan specifieke details beschrijven
General Mark Scheme
BAND 5 Outstanding realisation of the task set:
- Sophisticated use of an extensive range of vocabulary, collocation and expression, entirely appropriate to the task set
- Effective use of stylistic devices; register and format wholly appropriate
- Impressive use of a wide range of structures
- Skilfully organised and coherent
- Excellent development of topic
- Minimal error
Impresses the reader and has a very positive effect.
BAND 4 Good realisation of the task set:
- Fluent and natural use of a wide range of vocabulary, collocation and expression, successfully meeting the
- requirements of the task set
- Good use of stylistic devices; register and format appropriate
- Competent use of a wide range of structures
- Well organised and coherent
- Good development of topic
- Minor and unobtrusive errors
Has a positive effect on the reader.
BAND 3 Satisfactory realisation of the task set:
- Reasonably fluent and natural use of a range of vocabulary and expression, adequate to the task set
- Evidence of stylistic devices; register and format generally appropriate
- Adequate range of structures
- Clearly organised and generally coherent
- Adequate coverage of topic
- Some non-impeding errors
Achieves the desired effect on the reader.
BAND 2 Inadequate attempt at the task set:
- Limited and/or inaccurate range of vocabulary and expression
- Little evidence of stylistic devices; some attempt at register and format
- Inadequate range of structures
- Some attempt at organisation, but lacks coherence
- Inadequate development of topic
- A number of errors, which sometimes impede communication
Has a negative effect on the reader.
BAND 1 Poor attempt at the task set:
- Severely limited and inaccurate range of vocabulary and expression
- No evidence of stylistic devices; little or no attempt at register and format
- Lack of structural range
- Poorly organised, leading to incoherence
- Little relevance to topic, and/or too short
- Numerous errors, which distract and often impede communication
Has a very negative effect on the reader.
BAND 0 Negligible or no attempt at the task set:
- Totally incomprehensible due to serious error
- Totally irrelevant
- Insufficient language to assess (fewer than 20% of the required number of words)
- Totally illegible
Lees verder