Tienminutengesprek op de middelbare school

Wat is een tienminutengesprek?
Veel middelbare scholen geven ouders van leerlingen de gelegenheid om een paar keer per jaar een afspraak te plannen met docenten, mentoren en directieleden van de school. Vaak zijn dit gesprekken van tien minuten waarbij een strak tijdschema aangehouden wordt. De tijd wordt meestal aangegeven met een zoemer waarna de volgende ouders weer aanschuiven. Het is dus erg belangrijk in tien minuten tot de kern van het gesprek te zijn gekomen.Wanneer moet u naar een tienminutengesprek gaan?
Het bezoeken van een tienminutengesprek is nooit verplicht. Het is ook niet raadzaam om zomaar wat afspraken met docenten te plannen. Ook van de docenten vraagt een tienminutengesprek namelijk enige voorbereiding en kost het een aantal vrije avonden. Aanleidingen voor een tienminutengesprek kunnen zijn: een onvoldoende voor een bepaald vak, het vaak krijgen van straf in een bepaalde les, kennismaken met de mentor, structurele onduidelijkheid over bepaalde regels of leerstof, het idee dat het resultaat van u kind niet strookt met de inspanning die hij/zij levert, pestgedrag in de klas, enz. Mocht u slechts een eenvoudige vraag of compliment hebben, bedenkt u zich dan dat mailen of bellen vaak makkelijker is. Tien minuten praten over een compliment of één enkele eenvoudige vraag is wat aan de lange kant.Mocht u nooit bijzondere vragen of onduidelijkheden hebben, maak dan in ieder geval een afspraak met de mentor. Hiermee toont u betrokkenheid bij het onderwijs van uw kind en geeft u de (nieuwe) mentor de kans iets meer te leren weten over uw kind. Uiteraard kunt u bij bovenstaande problemen er ook voor kiezen op een andere manier contact op te nemen met de school. Realiseert u zich wel dat het voor een school moeilijk is om alle ouders verspreid over het jaar buiten de tienminutenavonden te kunnen ontvangen.
Met wie moet u gaan spreken?
De persoon met wie u een afspraak maakt is natuurlijk sterk afhankelijk van het onderwerp dat u wilt bespreken. Hieronder volgt een beknopt overzicht van bespreekbare onderwerpen per functionaris in de school:Hoe bereidt u dit gesprek voor?
Belangrijk is dat u voorafgaand aan het tienminutengesprek goed voor ogen heeft wat u met het gesprek wilt bereiken. Wilt u alleen informatie? Verwacht u dat er bepaalde veranderingen in werking worden gezet? Op welke termijn wil u dit? U moet immers in tien minuten het gesprek voeren en tot conclusies komen. Realiseert u zich wel dat een docent of mentor in tien minuten weinig knopen kan doorhakken. Vaak is hierbij toestemming nodig van andere functionarissen, is er nader onderzoek nodig, moeten intern bepaalde procedures doorlopen worden enz. Laten we hieronder even ingaan op een voorbeeld:Voorbeeld: Uw kind heeft een vier voor Frans en vertelt dat de leraar hem/haar niet wil helpen om het punt op te halen. U besluit daarom een tienminutengesprek aan te vragen bij de docent een hoopt de docent zo ver te krijgen toch extra hulp te bieden. Bij de start van het tienminutengesprek legt u dit, wellicht enigszins gepikeerd vanwege het uitblijven van hulp, voor aan de docent. De docent heeft echter een heel ander beeld van de situatie. Hij weet dat uw kind vaak niet meedoet tijdens uitleg in de les en vermoedt dat het huiswerk ook niet altijd in orde was. Extra hulp zou betekenen dat uw kind eigenlijk helemaal niet meer hoeft op te letten in de lessen omdat uw kind het allemaal toch nog eens uitgelegd krijgt. Daarnaast zal de docent zijn tijd moeten besteden aan een leerling die het waarschijnlijk heel goed zelf zou kunnen. Het is goed voor te stellen dat de docent ervoor kiest de hulp nog niet toe te zeggen maar afspreekt de komende maand het huiswerk van uw kind beter te gaan controleren en wellicht de onvoldoende gemaakte toetsen gaat bekijken op inzichtsfouten of leerfouten. Voor uw kind verandert er dus nog niets concreets.
Het bovenstaande voorbeeld kan voor u als ouder een vervelend gesprek opleveren. U wilde immers iets gedaan krijgen van een leraar maar krijgt dit niet gedaan. Bedenkt u zich dan dat u in ieder geval de aandacht heeft gevestigd op uw kind. De betreffende docent weet dat u wellicht terugkomt als er niets aan de situatie is verandert. U kunt de druk zelf iets meer opvoeren door alvast een vervolgafspraak te opperen. Misschien bent u boos omdat de docent u niet eerder heeft ingelicht over zijn beeld van uw kind. Realiseert u zich dan dat ruziemaken over het verleden de situatie van uw kind niet verbetert. Daarnaast kan een docent in groepen van dertig leerlingen die elkaar steeds afwisselen nooit alles even nauwkeurig in de gaten houden én communiceren met ouders. Belangrijk is het om concrete vragen te stellen over de toekomst. Vraag naar duidelijk controleerbare zaken. Bijvoorbeeld: In plaats van "Kunt u mijn kind extra hulp aanbieden?" kunt u beter vragen: "Wat voor hulp kunt u mijn kind bieden?" of "Wanneer kan mijn kind hulp verwachten?" Op deze manier is een simpel "Ja" als antwoord niet voldoende maar wordt de docent gedwongen na te denken over vervolghandelingen. U kunt de docent daar vervolgens ook aan houden.