Met je groep op excursie

Met je groep op excursie Elke leerkracht of groepsleider zal er vroeg of laat een keer mee te maken krijgen: het organiseren van een excursie naar een museum of vergelijkbare instelling. Een dergelijk bezoek is uitstekend geschikt om je leerlingen in een andere omgeving wat bij (te laten) brengen, mits je een aantal zaken goed voorbereid hebt. Het klinkt heel eenvoudig, je regelt het vervoer van school naar het museum en eenmaal daar aangekomen geef je je leerlingen over aan de medewerkers ter plaatse; je hebt immers een programma afgesproken. Vaak werkt het anders. De suggesties die in dit artikel gedaan worden voor het brengen van een groepsbezoek aan een museum zijn voor de hand liggend, maar uit de praktijk blijkt dat ze niet door iedereen als even vanzelfsprekend worden beschouwd.

Voorbereiding

De keuze van de bestemming van je excursie en het programma dat je volgt is in dit artikel van ondergeschikt belang, zolang je bestemming aansluit bij de belevingswereld en het interesseniveau van je leerlingen. Wel belangrijk is dat je als leerkracht weet waar je je kinderen mee naartoe neemt. Zorg er als begeleider voor dat je op de hoogte bent van een aantal zaken.
  • Wat is de route naar het museum? Als je ouders hebt geregeld die je groep naar het museum brengen, moet je die kunnen uitleggen waar ze moeten zijn.
  • Hoe is de situatie ter plekke? Waar moet je je melden of waar wordt je groep verwacht? Kun je in de buurt parkeren? Speelt het programma zich binnen af of is er sprake van bijvoorbeeld een stadswandeling of een ander buitenprogramma? Is er een ruimte waar je leerlingen hun broodje kunnen opeten?
  • Ken je programma. Over het algemeen zal de instelling waarmee je afspraken hebt gemaakt je een programma toesturen. Het museum dat je bezoekt gaat ervan uit dat jij, als leerkracht, dit programma kent, ook als jij niet degene bent die de excursie georganiseerd heeft.
  • Bereid je leerlingen voor op het programma. Niet alleen inhoudelijk, zodat ze bijvoorbeeld in staat gesteld worden om vragen te stellen, maar zeker ook praktisch. Wat gaan jullie doen? Moeten de leerlingen rekening houden met hun kledingkeuze omdat het programma zich buiten afspeelt? Nemen ze hun eigen lunchpakket mee?

In de meest ideale situatie bezoek je, voorafgaand aan de excursie, de plaats van bestemming zelf. Als je als begeleider de plek kent, werkt dat altijd in je voordeel. Qua tijd, afstand en budget zal het echter niet altijd mogelijk zijn om een dergelijk bezoek af te leggen. Laat je in dat geval informeren door de medewerkers van de instelling die je bezoekt of oriënteer je op hun website.

Bezoek

De dag van het bezoek is aangebroken. Als je bij het museum aankomt, meld je dan als begeleider aan bij de receptie. Laat, als de situatie dit toelaat, je leerlingen en de overige begeleiders nog even buiten wachten. Als je je eenmaal hebt aangemeld, kun je doorgaans op aanwijzing van het museumpersoneel je groep direct naar de juiste plek of ruimte dirigeren. Bezoek je een tentoonstelling? Laat je leerlingen ervan bewust zijn dat ze waarschijnlijk niet alleen in de ruimte lopen en dat hard praten of spelletjes doen tijdens zo’n bezoek minder gewenst zijn.

De meeste musea beschikken over een restaurant of een kleine kantine. Weersta als begeleider de verleiding om daar, als je leerlingen eenmaal begeleid worden of bezig zijn, plaats te nemen voor een kop koffie. Ook al worden je leerlingen bezig gehouden, als leerkracht blijf je verantwoordelijk voor je leerlingen. Blijf dus bij je groep.

Tegen het eind van het programma komt het moment dat je de groep moet verzamelen alvorens terug te keren naar school. Spreek hiervoor, in overleg met het museumpersoneel, een plek af, die voor alle leerlingen te vinden is, bijvoorbeeld in de garderobe, in het restaurant of bij de hoofdingang.

Uiteraard kan een geslaagd bezoek van een hoop andere factoren afhangen dan hierboven beschreven zijn. Wel toon je je als leerkracht, bij inachtname van de genoemde punten, goed voorbereid en betrokken bij de excursie. Daarmee is vaak het halve werk al gedaan. Veel succes!
© 2012 - 2024 Lourmarin, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Een middelbare school kiezenJe zit in groep acht en je moet een middelbare school kiezen. Het is een belangrijke keuze. Waar moet je op letten om ee…
Het organiseren van een schoolreisHet organiseren van een schoolreisEr komt veel kijken bij het organiseren van een schoolreis. Zo moet er een geschikte bestemming gevonden worden, vervoer…
Leerkracht wordenVeel mensen willen leerkracht worden. Je kunt op verschillende manieren leerkracht worden. Hoe kun je precies leraar wor…
Wat is ontwikkelingsgericht onderwijsWat is ontwikkelingsgericht onderwijsOntwikkelingsgericht onderwijs is een visie op onderwijs in het basisonderwijs. Maar wat houdt het eigenlijk in? Hoe wor…

Tienminutengesprek op de middelbare schoolTienminutengesprek op de middelbare schoolEen paar keer per jaar krijgt u de uitnodiging thuis: het is weer tijd voor de tienminutengesprekken of ouderavond op de…
Het Leids ontzet (3 oktober)Het Leids ontzet (3 oktober)In dit verslag breng ik u informatie over het Leids ontzet, dat Leiden nu elk jaar viert op 3 oktober. Mijn verhaal begi…
Lourmarin (60 artikelen)
Gepubliceerd: 13-11-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.