InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Het organiseren van een schoolreis

Het organiseren van een schoolreis

Het organiseren van een schoolreis Er komt veel kijken bij het organiseren van een schoolreis. Zo moet er een geschikte bestemming gevonden worden, vervoer worden geregeld en begeleiding worden gezocht. In dit artikel staat stap voor stap (checklist) beschreven welke dingen er komen kijken bij het organiseren van een schoolreis, en staan een aantal tips.

Stap 1: Oriëntatie

Voordat een bestemming voor de schoolreis gezocht kan worden, is het belangrijk om duidelijk te hebben voor wie de schoolreis bedoeld is. Gaan alle klassen mee op schoolreis, of slechts een aantal klassen? Hoeveel leerlingen gaan er precies mee? Stel ook het budget voor de schoolreis vast, bijvoorbeeld in overleg met de directie. Tenslotte moet natuurlijk een datum voor de schoolreis vastgesteld worden. Tip: stel een vaste en een alternatieve datum vast, i.v.m. weersomstandigheden. Na vaststellen van al deze dingen kan er gezocht worden naar een geschikte bestemming. Bedenk, bij voorkeur met een aantal mensen (in een commissie), wat voor soort schoolreis er gemaakt gaat worden. Gaat de schoolreis bijvoorbeeld naar een attractiepark, een speeltuin of een dierentuin? Houd bij de keuze rekening met veiligheid, grootte (van het park of omgeving) en leeftijd van de leerlingen.

Stap 2: Vervoer

Bedenk welk vervoer er nodig is om op de bestemming van de schoolreis te komen. Veel basisscholen huren grote reisbussen in, maar het is bijvoorbeeld ook mogelijk om met de auto of zelfs de fiets te gaan. In het geval van busvervoer moet er tijdig contact opgenomen met een busbedrijf (let op een keurmerk) zodat een datum en een reisplanning kan worden vastgelegd. Bespreek ook met het busbedrijf welke regels er in de bus gelden, zodat deze eventueel van tevoren aan de leerlingen bekend kunnen worden gemaakt. Wanneer op een andere manier vervoer wordt geregeld (met auto's bijvoorbeeld), zorg dan dat ouders of vervoerders op tijd de datum en reisplanning weten.

Stap 3: Begeleiding

Wie gaan er mee om begeleiding te geven tijdens de schoolreis? Het aantal begeleiders is afhankelijk van het soort schoolreis, maar meestal zullen er zo'n 4 à 5 begeleiders per klas nodig zijn. Informeer deze begeleiders op tijd over alle zaken omtrent de schoolreis en stel dezen op de hoogte van regels en afspraken. Naast alle praktische zaken is het ook handig om de begeleiders te informeren over bepaalde leerlingen; bijvoorbeeld die met een gedragsprobleem of een aandoening.

Stap 4: Veiligheid en verzekering

Tegenwoordig zijn minimaal een aantal leerkrachten op een basisschool in het bezit van een EHBO-diploma, of hebben een BHV-cursus gevolgd. Controleer of er voldoende begeleiders zijn die een dergelijk diploma op zak hebben. Sommige parken hebben zelf een EHBO-post. Bedenk ook of er kinderen zijn die bepaalde medicijnen slikken, of een medische aandoening hebben. Naast de zorg voor veiligheid is het goed om voor vertrek te kijken of de schoolreis goed verzekerd is. Bedenk dat begeleidende ouders ook een verzekering nodig hebben. Tenslotte is het soms ook nodig om alle ouders schriftelijk toestemming te laten geven voor de schoolreis.

Stap 5: Regels en afspreken doorspreken met de leerlingen

Bereid in de klas de leerlingen goed voor op de schoolreis. Vertel de leerlingen hoe de dag er ongeveer uit zal zien, en stel ze op de hoogte van de regels die gelden. Vertel de kinderen ook wat zij moeten doen in noodgevallen, bijvoorbeeld wanneer ze hun groep kwijtraken. Het is goed om kinderen ook op hun eigen verantwoordelijkheid te wijzen, zodat ze een leuke en gezellige schoolreis tegemoet kunnen zien.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het organiseren van een schoolreis"

Reactie

Emma, 26-06-2013 11:40 #1
Hoi Jolene,
Ik kwam op uw artikel terecht over het organiseren van schoolreisjes. Mijn vraag is aan u, welke bronnen heeft u hiervoor gebruikt? Zijn deze controleerbaar?

Mvg,
Emma Harms

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 14-05-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!