Help, we gaan op schoolreis!

Voor veel mensen, zowel leerkrachten als ouders, zijn dit de krenten in de pap: schoolreizen; of je nu een dag of meerdere dagen gaat, het blijft leuk. Toch bezorgt het ook wel slapeloze nachten, want wat doe je met heimwee, hoe houd je 90 kinderen zoet gedurende 2 of meer dagen, welke spelletjes moeten we doen, wat nemen we mee..??? Hier volgen tips en ideeen voor thema's die je zonder zorgen kunt inpassen in meerdaagse schoolreisjes.

Op schoolreis, wat gaan we doen?

Je kunt 1 dag op schoolreis en dan zijn er totale pakketten verkrijgbaar om de dag leuk door te komen, zelfs in combinatie met bezoeken aan meerdere locaties zijn dan mogelijk. Lastiger wordt het als je langer op schoolreis gaat, dan moet er een programma komen dat zelf in te vullen is en een organisatie waar iedereen, ook de ouders die mee gaan, een taak heeft.

Hieronder wat punten die voor ieder tweedaagse schoolreizen kunt hanteren:
  1. Thema bedenken, spelletjes uitzoeken
  2. programma op schrift zetten
  3. boekje maken voor kinderen en hun ouders
  4. oorkonde ontwerpen
  5. bespreking en taakverdeling
  6. boodschappen doen
  7. attributen klaarzetten, die mee moeten
  8. heimwee
  9. verzamelen in de klas
  10. naar de bus(sen)
  11. programma in de bus
  12. aankomst, spelen, eten
  13. inleidend toneelspel door de leerkrachten en/of ouders
  14. startopdracht
  15. eigen tijd
  16. circuit
  17. eten/spelen
  18. avondactiviteit
  19. kampvuur/verhaal
  20. slapen (!)
  21. ontbijt
  22. ochtendactiviteit
  23. eten, inpakken en wegwezen

Thema + spelletjes op schrift

Het is heel belangrijk om samen rond de tafel te gaan zitten om te brainstormen over het onderwerp/thema van het schoolreisje. Bedenk daarbij zoveel mogelijk activiteiten, zoek op internet, in boeken, eigen ideeën erbij en je kunt al een plan maken. Zet het duidelijk op schrift, zodat iedereen weet waar hij aan toe is.

Boekje voor kinderen en ouders

Maak een leuk boekje voorzien van plaatjes/foto's/tekeningen die te maken hebben met het thema. In het boekje moeten de volgende dingen komen te staan:
  • inleidend verhaal
  • namen van ouders per groep die mee gaan
  • lijst van mee te nemen spullen (WEINIG snoep, wel/geen mobieltjes, geen duur speelgoed o.i.d., lunchpakket 1e dag)
  • afgesproken tijd voor een bel-uurtje
  • telefoonnummers van de leerkrachten/contactpersonen
  • adres van de accommodatie
  • (ludieke) regels, moppen, grapjes, raadsels etc.

Oorkonde of diploma

Al naar gelang het thema is het leuk om aan de kinderen een oorkonde of diploma uit te reiken aan het eind van het schoolreisje. Ontwerp het, druk het alvast af en neem er genoeg mee.

Bespreking en taakverdeling met de ouders en leerkrachten die mee gaan

Plan een avond of middag na schooltijd en nodig de ouders uit, bespreek dan het programma en verdeel de taken. Laat ouders ook komen met ideeën en verwerk ze eventueel nog in het boekje of het programma. Spreek met een ouders per klas af dat deze met de auto gaat. Als er iets gebeurt is er dan per klas altijd vervoer.

Boodschappen doen

Maak een lijst met benodigdheden en laat één persoon (of twee) zich daar mee bezig houden. Doe boodschappen bij een groothandel zodat je grootverpakkingen kan meenemen, zorg voor goed vervoer.

Spullen klaarzetten

Begin een aantal dagen voor het vertrek al spullen klaar te zetten die je nodig hebt voor de verschillende activiteiten. Denk aan spullen zoals kleurpotloden, papier, gekleurd karton, lijm, scharen, speelmateriaal zoals ballen, badmintonrackets, springtouwen etc., pilonnen. De gehaalde boodschappen kunnen ook alvast bij die spullen gezet worden zodat ze tegelijk ingepakt kunnen worden.

Wat te doen bij heimwee

Luisteren, aandacht geven, afleiden, kinderen inzetten, een taakje geven, erbij blijven totdat het kind slaapt. Logische dingen die automatisch gedaan worden. Je kunt ook de heimweedruppels meenemen (een klein flesje met pipet gevuld met water, druppels worden opgelost in een glas water o.i.d.). Gaat het echt niet dan is er nog de mogelijkheid om de ouders te bellen en het kind op te laten halen, maar dit dan wel in het uiterste geval. Eventueel kan het kind de andere dag teruggebracht worden. Maak daar in het begeleidingsteam wel goede afspraken over.

De grote dag breekt aan

De attributen en boodschappen inpakken

Voordat de kinderen de school instromen met ouders, tassen, slaapzakken enz. is het handig als de spullen die mee moeten en al klaar staan in de bus of ander vervoer kan worden gedaan. Vele handen maken licht werk dus iedereen kan dan even meehelpen.

Verzamelen in de klas

Laat de bagage achter bij de ouders die niet mee gaan, alleen de kinderen en de begeleiders komen de klas in. Daar wordt nog iets verteld over afspraken over bijv. gedrag in de bus, wat te doen als de accommodatie is bereikt, in welke gebouwen wordt verbleven en wat er wordt gedaan als er nog andere groepen aanwezig zijn. Ook kan er nog iets worden afgesproken met de begeleidende ouders.

Naar de bus(sen)

Ga je met meerdere groepen op pad, laat ze dan per groep naar de bus(sen) gaan.
Buiten staat dan de hele school en de achterblijvende ouders om uit te zwaaien. Neem kinderen die moeite hebben met afscheid nemen onder je hoede.

Programma voor in de bus

Is niet echt nodig, kinderen vermaken zich prima. Zorg alleen dat er geen zakken snoep doorheen gaan, zodat je met een misselijke groep aankomt of erger. Maak uit voorzorg eerst een bak met lekkers, dat je zelf uitdeelt. Je kunt ook (een deel van) het meegebrachte snoep verzamelen en dat laten uitdelen. Zorg evt. voor liedjes, spelletjes etc. genoeg om de rit door te komen.

Aankomst, spelen, eten

Zodra de locatie is bereikt, moeten de kinderen hun bagage uit de bus meenemen, kijken of er niets in de bus achter is gebleven en hun slaapplek opzoeken. Het is handig als ze hun slaapplaats meteen inrichten en daarna op ontdekking gaan. Je hebt ze dan allemaal nog even bij elkaar dus overzichtelijk. Laat ze maar even uitrazen en spelen. Spreek een tijd af wanneer er wordt gegeten en waar. Laat de meegebrachte lunchpakketten genuttigd worden.

Inleidend toneelspel o.i.d. door leerkrachten en/of ouders

Verzamel de kinderen op een centrale plek. Speel of vertel een verhaal n.a.v. het thema. Geef daarna de uitleg en de verdeling voor de startopdracht.

De startopdracht, waarna eigen tijd

Deze opdracht is er een die de strekking van het thema aangeeft. Verdeel de kinderen in groepjes, bijv. de kinderen die in dezelfde kamer slapen, de kinderen die bij een bepaalde begeleidende moeder/vader horen, of verdeel de kinderen gewoon in groepjes van een willekeurig aantal, liefst niet groter dan 6. Elke groep is met dezelfde activiteit bezig. Zie verder de tabel met voorbeelden.
Als ze daarmee klaar zijn hebben ze even tijd voor zichzelf, ze moeten zichzelf dan vermaken.

Circuit

Spreek een tijd af met de groepjes en hun ouder voor de vervolgopdrachten. Tijdens het spelen van de kinderen kunnen de volwassenen alvast de spullen neerzetten voor het circuit.
Bednek een aantal activiteiten die niet te lang duren en die gedaan kunnen worden door iedereen. Je kunt de kinderen in kleine groepen laten werken, maar je kunt de kinderen ook samenvoegen tot een grotere groep, al moet je daar rekening mee houden met het verbruiksmateriaal. De kinderen worden begeleid door de ouders, terwijl de leerkrachten bij de activiteiten staan. Zorg ervoor dat idereen 1x aan de beurt komt en sluit het dan af.(Het hangt ook van de spelletjes af die er ingebracht zijn door de verschillende personen). Laat het niet te lang duren.

Eten en spelen

Je kunt het avondeten als volgt indelen: ten eerste heeft elke groep corvee, tafel dekken, afruimen, evt. afwassen en opruimen. Omdat je 3 maaltijden hebt buiten de lunch van de 1ste dag kun je de groep dan in drieën delen.
Er is een mogelijkheid dat ouders gaan koken, een vooraf bedacht menu wordt dan klaargemaakt en opgediend. Ook kan ervoor gekozen worden dat er pizza's of patat met een kroket gehaald worden. Voor één dag is dat niet zo erg, blijf je langer, dan kan er de andere dagen gewoon gekookt worden. Zorg wel voor fruit en een toetje. Drinken spreekt, over de dag genomen vanzelf.
Na de maaltijd hebben de kinderen even tijd voor zichzelf. Blijf je langer dan 2 dagen kun je een bel-uurtje afspreken, zodat de kinderen die dat willen even naar huis kunnen bellen. In het programmaboekje voor de ouders is dan al vermeld wanneer dat zal zijn, zodat ook zij er rekening mee kunnen houden.

Avondactiviteit

Na het spelen/eigen tijd worden de kinderen weer op een centrale plek verzameld voor het volgende. Het kan zijn een gezamenlijke wandeling, door het bos of over het strand (leuk als het al een beetje schemert), het kan zijn Levend Stratego, het Dierengeluidenspel of wat je maar met de hele groep kan doen.

Kampvuur + verhaal

Na het spel of de wandeling heeft een volwassene (of twee) het kampvuur gemaakt waaromheen iedereen een plekje zoekt.
Een van te voeren voorbereid persoon vertelt dan een spannend verhaal en/of er kan gezonegen worden met of zonder muziek. Meestal zijn de kinderen dan al zo moe dat er al veel in slaap sukkelen, vooral bij het warme vuur zit die kans erin.

Slapen

De kinderen gaan nog onder begeleiding naar toilet en tanden poetsen, daarna ....slapen. Spreek wel een tijd af dat het stil moet zijn of dat ze in hun eigen slaaplocatie moeten blijven. Maak het gezellig met alle mensen van de begeleiding en hoop er het beste van ............................................gaat lukken.

Ontbijt

De dag begint weer vroeg en na de wasbeurt of douche is daar het ontbijt. Het is soms mogelijk om brood in het dorp te bestellen en het te laten bezorgen, anders kunnen ouders het brood met de auto halen.
Laat de kinderen tijdens het ontbijt alvast een lunchpakket maken.

Ochtendactiviteit

Na het eten worden de kinderen weer in groepen verdeeld en kunnen ze op pad gaan voor de speurtocht of
sport/spelletjesochtend. De activiteiten bij dat laatste kunnen bestaan uit estafette/hardloopwedstrijden/zaklopen etc. in ieder geval met een sportief karakter en dan wel verband houdend met het thema (al is dat niet echt verplicht, natuurlijk).
De speurtocht moet wel van tevoren uitgezet zijn maar met simpele middelen is dat ook prima te doen. Maak de opdrachten niet te moeilijk en laat ieder kind aan bod komen. Een prijs aan het eind is aan te raden. Na ong. 2 uur speuren is het welletjes.

Eten, inpakken en wegwezen.

Zorg dat een ouder bij het inpakken is voor hulp en controle, zodat er niets achterblijft. Na het eten van het al klaargemaakte lunchpakket kan aan de terugreis begonnen worden en dan zit het erop....Zorg dat de verwachte aankomsttijd wordt doorgebeld naar het thuisfront zodat dat kan worden doorgegeven aan de ouders als die erover bellen.

Thema-ideeën

De volgende onderwerpen lenen zich goed voor een geslaagde schoolreis:
  • Piraten
  • Heksen
  • Griezelen
  • Olympische Spelen
  • Sprookjes
  • Ridders
  • Cowboys/cowboys en Indianen
  • Ruimtevaart

Ideeën voor activiteiten

Levend Stratego, Dierengeluidenspel, broodjes bakken in het kampvuur, speurtocht, sport, schilderen, dromenvangers maken, vlaggen schilderen, totempalen maken, bezoek aan bijv. het Muiderslot etc.
© 2007 - 2024 Tanya, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Heimwee op vakantie: wat kun je doen tegen heimwee?Heimwee op vakantie: wat kun je doen tegen heimwee?Sommige mensen kunnen eigenlijk nooit ver van huis: ze hebben last van heimwee. Hoewel het bij volwassenen minder voorko…
Het organiseren van een schoolreisHet organiseren van een schoolreisEr komt veel kijken bij het organiseren van een schoolreis. Zo moet er een geschikte bestemming gevonden worden, vervoer…
Vogelpark Avifauna: een educatieve schoolreis?Vogelpark Avifauna: een educatieve schoolreis?Zoek je als school een educatieve schoolreis, dan kun je terecht bij het Vogelpark Avifauna. Het park is gevestigd in Al…
Heimwee (kinderboek door Marja Baeten)recensieHeimwee (kinderboek door Marja Baeten)Ook al heb je het prima naar je zin op bij opa en oma of op sportkamp, je kunt last hebben van heimwee. Wat is het preci…

De zorgkast, een signaleringsinstrument voor basisonderwijsVandaag de dag staan leerkracht en basisschool met lege handen als het gaat om een objectieve signalering van gedragspro…
Tanya (10 artikelen)
Laatste update: 08-02-2008
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.