Wat is ontwikkelingsgericht onderwijs
Ontwikkelingsgericht onderwijs is een visie op onderwijs in het basisonderwijs. Maar wat houdt het eigenlijk in? Hoe wordt er naar de kinderen gekeken? Wat is de taak van de leerkracht? En hoe leren de kinderen?
Feiten
- Ontwikkelingsgericht onderwijs richt zich op ontwikkeling in de meest brede zin. Het gaat erom hoe het kind in elkaar zit (zit het kind wel goed in z’n vel), het gaat om de persoonlijkheidsvorming van het kind en natuurlijk ook om het geven van onderwijs en kennis overbrengen.
- Onderwijsbemoeienissen hebben slechts zin als ze voor kinderen persoonlijk zinvol zijn en betekenis hebben of kunnen krijgen. Als een kind totaal niet gepakt wordt door een opdracht (hoe goed die opdracht ook is), dan zal het kind er weinig van leren.
- In ontwikkelingsgericht onderwijs heeft de leerkracht een bemiddelende rol. Hij/zij moet in het oog houden wat de maatschappij verwacht en wat het kind aan kan.
Basisontwikkeling
Ontwikkelingsgericht onderwijs heeft de naam Basisontwikkeling bedacht. Dat houdt in dat de aandacht in eerste instantie uitgaat naar het beginpunt van het onderwijs: hoe moet dat er inhoudelijk en organisatorisch uit komen te zien?
Doelen van basisontwikkeling:
- Basiskenmerken: hoe zit een kind emotioneel in elkaar.
- Brede ontwikkeling: een breed handelingsrepertoire dat voor een veelzijdige persoonsontwikkeling noodzakelijk is, zoals zelfsturing, samenwerken enz.
- Specifieke kennis en vaardigheden die horen bij de ontwikkelingsfase en ontwikkelingsmogelijkheden van kinderen in de onderbouwperiode.
Twee hoofdtaken voor de leerkracht
- Het kiezen van activiteiten die voor elk kind ontwikkelingsbevorderend zijn
- Zodanig begeleidend en leidinggevend handelen, dat elk kind het optimale uit dat activiteitenaanbod kan halen.
Inbreng
Deze visie op onderwijs is ontworpen voor de onderbouw, maar het is uitgebreid voor de bovenbouw. De leerlingen hebben inbreng, maar de leerkracht heeft ook inbreng. Het is dus een soort combinatie, er komt van allebei de kanten inbreng. De leerkracht heeft een rol als begeleider of bemiddelaar.
Ontwikkeling
Er is in deze visie op onderwijs veel samenhang tussen verschillende ontwikkelingsgebieden, bijvoorbeeld met projecten.
Er word veel aandacht geschonken aan de zone van de naaste ontwikkeling. Er word gekeken wat de kinderen kunnen, en dan proberen ze het kind te motiveren om een stapje verder te komen en zo te ontwikkelen. De klas is rijk ingericht en is vol met hoeken en speelplekken en werkplekken. Er is ook veel ruimte in de klas.