InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Wat is programmagericht onderwijs?

Wat is programmagericht onderwijs?

Wat is programmagericht onderwijs? Programma gericht basisonderwijs, wat is dat? Het is een visie op onderwijs in het basisonderwijs. Bij deze visie wordt vooral veel gebruik gemaakt van methoden. Structuur in de klas is belangrijk.

Programmagericht onderwijs

Volgens het programmagericht onderwijs verdienen bij jonge kinderen gestructureerde programma’s, die gericht zijn op specifieke doelen, de voorkeur, maar wel onder bepaalde voorwaarden en in bepaalde situaties.

Kenmerken

  • Leren is intentioneel en wordt uitgelokt, de nadruk ligt op ervarings- productgericht onderwijs door externe sturing van de leerkracht.
  • Het leren vindt plaats door middel van verbale instructie en demonstratie, gebruik makend van leermiddelen en methoden.
  • Leerlingen verwerven specifieke vaardigheden.

Resultaten

Bij programmagericht onderwijs is het van groot belang om na te gaan in hoeverre het gegeven onderwijs werkelijk tot resultaat heeft geleid. Maar niet alleen het resultaat is belangrijk, ook de wijze waarop het kind tot resultaat komt heeft betekenis om het leer- en ontwikkelingsproces van het kind te kunnen begeleiden. Deze evaluatie van het onderwijs bepaalt waar de leerkracht moet gaan bijsturen.

Leerlingvolgsysteem

Bij programmagericht onderwijs wordt een grote waarde gehecht aan het leerlingvolgsysteem door middel van toetsen. Dit bied de mogelijkheid om achterstanden van kinderen te signaleren. Zodat deze kinderen extra hulp kunnen krijgen. In dit leerlingvolgsysteem worden ook de kinderen met elkaar vergeleken.

Minder normaal

Deze visie op onderwijs was lange tijd het gangbare onderwijs, maar dat word nu steeds minder. Er word gebruik gemaakt van een overzichtelijke indeling van de klas. Meestal staan de tafeltjes met zijn tweeën naast elkaar in rijtjes, maar soms staan ze ook in groepjes. Een combinatie kan ook, onder sommige lessen in groepjes en onder andere lessen met zijn tweeën naast elkaar. De opdrachten die de leerlingen zijn hebben een gesloten karakter.

Structuur

Dit is dus een visie op onderwijs waar de kinderen weinig eigen inbreng hebben. Er wordt veel gebruik gemaakt van methode's, die strikt gevolgd worden. Uit de boeken leren dus, en weinig dingen zelf ontdekken of ervaren. Er wordt er gelet of de doelen wel bereikt worden, wat belangrijk is. Tegelijkertijd wordt er minder aandacht besteedt aan het plezier van de kinderen. Het belangrijkste is dat de kinderen leren, en niet hoe ze het leren.

Lees verder

© 2013 - 2019 Me89, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is programmagericht onderwijs?"

Reactie

J., 30-09-2016 09:09 #1
Waarom wordt het steeds minder gangbaar?

Infoteur: Me89
Laatste update: 19-06-2013
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Basisonderwijs vormen
Reacties: 1
Schrijf mee!