InfoNu.nl > Educatie en School > Methodiek > Nieuwetijdsonderwijs

Nieuwetijdsonderwijs

Onderwijs is een van de bouwstenen van onze maatschappij. Toch blijkt dat de kwaliteit van het onderwijs achteruit gaat. Ook is gebleken dat sinds het jaar 2000 het aantal autistische kinderen binnen het basisonderwijs is verviervoudigd. Hoe kan dit?

School en maatschappij

Binnen onze maatschappij wordt veel belang gehecht aan goed onderwijs. Kinderen gaan in de basisschoolperiode gemiddeld zo'n 8 jaar naar school. in die acht jaren krijgen zij kennis aangeboden die hen "later"van pas kan komen.

Sinds de jaren "90 is er een kentering binnen het basisonderwijs aan de gang. Kinderen worden steeds mondiger, en nemen niet zomaar alles aan. Leerkrachten klagen dat kinderen brutaler worden, en meer hun eigen gang willen gaan. Binnen die jaren "90 zie je ook dat steeds meer scholen gaan kiezen voor vormen van zelfstandig werken: de leerling krijgt steeds meer eigen verantwoordelijkheid. Dit is niet voor alle kinderen de juiste methodiek.

Sinds het jaar 2000 komen er binnen het basisonderwijs steeds meer kinderen die "anders"zijn. Er worden veel meer kinderen met ADHD, PDD-NOS, en autisme gesignaleerd. Ook zijn er hooggevoelige kinderen, beelddenkers, en kinderen met dyslexie en dyscalculie.

Overeenkomsten

Deze kinderen hebben allemaal een aantal dingen gemeen:
  • een hoge prikkelgevoeligheid
  • zeer intuïtief
  • intelligent
  • een eigen "binnen"wereld

Deze kinderen krijgen vanuit het onderwijs de hierboven beschreven etiketjes, maar er is eigenlijk 1 noemer waaronder ze vallen: Nieuwetijdskinderen.

Wat zijn nieuwetijdskinderen?

Nieuwetijdskinderen zijn kinderen die een zeer hoge mate van intuïtief bewustzijn hebben. Ze zijn gereïncarneerde middel-oude tot oude zielen. De nieuwetijdskinderen zijn naar de aarde gekomen om de mensen voor te bereiden op de Nieuwe Tijd, vanaf het jaar 2012.

Nieuwetijdsonderwijs

Het onderwijs zou zijn vroegere kaders moeten uitbreiden met de kenmerken die deze kinderen vertonen. Deze kinderen vragen veel structuur en een duidelijke en overzichtelijke leeromgeving. Ook vragen zij zoveel mogelijk leerstof op maat. Elk kind is anders, dus waarom moet elk kind hetzelfde leren? Nieuwetijdskinderen brengen een diepe eigen-wijsheid mee. De leerkracht is dus geen onderwijzer meer, maar begeleider. hij kan ook heel veel van deze kinderen leren!

Op een aantal plaatsen in Nederland zijn een aantal scholen die uitgaan van het Nieuwe Tijd concept. Op die scholen kunnen kinderen zijn zoals ze zijn. Het loont zeker om met deze scholen in contact te komen.

De Nieuwe Tijd komt eraan, laten we zorgen dat het onderwijs vooraan staat.
© 2008 - 2019 Anki, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nieuwe kinderen: niet gek maar bijzonderPsychische diagnoses worden tegenwoordig meer en meer gesteld. De omgang met een kind met een dergelijke diagnose kan ee…
Begeleiding van nieuwetijdskinderenDe begeleiding van nieuwetijdskinderen is al enige tijd een bron van zorg binnen organisaties die met kinderen te maken…
Particulier onderwijs, toenemende plaats in onderwijslandUit onvrede met het reguliere onderwijs sturen meer en meer ouders kinderen naar het particulier onderwijs. Volgens het…
Indigokinderen en hun missieIndigokinderen zijn de eerste generatie Nieuwetijdskinderen. De eerste Indigo's werden geboren na de tweede wereldoorlog…
Adaptief OnderwijsHet is zover. Je kind is oud genoeg om naar de basisschool te gaan. Er zijn veel keuzes die je als ouder kan maken. Welk…

Reageer op het artikel "Nieuwetijdsonderwijs"

Reacties

Thea, 17-04-2018 10:48 #2
Hoe kom ik aan een lijst met scholen waar gewerkt wordt met het nieuwetijdsconcept

E. G. van Gelder, 17-02-2011 19:59 #1
Ik zie inderdaad dat er meer kinderen zijn die bewust zijn van hun eigen innerlijke denken. Zij weten voor hunzelf wat waar is. Zij herinneren hun eigen 'wijsheid' en putten nog onbewust uit hun persoonlijke en universele DNA. Veelal denken ze vanuit totaalconcepten en slaan zo hele stukken over. Dit komt juist doordat zij hun informatie halen uit hun 'zelf' en niet van buitenaf. Dit besef vraagt een hele andere begeleiding dan het reguliere onderwijs. Waar in Nederland zijn basisscholen om deze kinderen te begeleiden?

Infoteur: Anki
Gepubliceerd: 14-05-2008
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Methodiek
Reacties: 2
Schrijf mee!