InfoNu.nl > Educatie en School > Methodiek > Adaptief Onderwijs

Adaptief Onderwijs

Het is zover. Je kind is oud genoeg om naar de basisschool te gaan. Er zijn veel keuzes die je als ouder kan maken. Welk soort onderwijs past het best bij je kind? Hieronder een korte uitleg over Adaptief Onderwijs.

Adaptief onderwijs

Adaptief onderwijs heeft als doel dat de leerstof is afgestemd op de behoeften en interesses van de kinderen. Samenwerken, het maken van proefjes en afwisseling moet er voor zorgdragen dat de kinderen gestimuleerd worden voor datgene wat aangeleerd moet worden.
Kinderen krijgen meer verantwoordelijkheden en worden gestimuleerd tot zelfvertrouwen.

Drie basisbehoeften

Adaptief onderwijs voldoet aan 3 basisbehoeften van het kind

Relatie

Hiermee wordt bedoeld dat het kind zich geaccepteerd voelt, dat het kind voelt dat hij of zij erbij hoort en dat ze welkom zijn.

Competentie

Doordat het kind interesses toont ontdekken ze dat ze de taken die ze moeten doen, aan kunnen. Zo krijgen ze steeds meer het besef van hun eigen kunnen.

Autonomie

Hierbij is het van belang dat het kind weet dat ze het leren voor een groot gedeelte zelf in de hand hebben.

Deze basisbehoeften bepalen het klimaat (pedagogisch) wat het uitgangspunt is van adaptief onderwijs.
De leerkracht stemt zijn onderwijs en zijn gedrag af op deze basisbehoeften. Zo zorgt het onderwijs ervoor dat de leerlingen enthousiast en gemotiveerd zijn om te gaan leren en aan het werk te gaan

Soorten niveaus.

Nederland kent diverse niveaus binnen het adaptief onderwijs.
Er zijn scholen die “helemaal” adaptief ingesteld zijn.Adaptief onderwijs is het uitgangspunt en laten alles hier uit voortkomen. Ook zijn er scholen die op een adaptieve manier het onderwijs vorm en richting willen geven. Bijvoorbeeld het Montesorri onderwijs.

Manieren van aanpak bij het adaptief onderwijs

Er zijn twee manieren van aanpak betreffende het adaptief onderwijs
  • Ad Hoc aanpak. Dit heeft voornamelijk betrekking op kortere perioden. Er wordt gekeken naar de mogelijkheid van adaptief onderwijs voor een korte periode. Belangrijk hierbij is wat het kind zelf aangeeft en op welke manier er aan de behoefte kan worden voorzien.
  • Structurele aanpak. Dit is echt voor een langere tijd. Doordat deze periode langer duurt heb je een goed overzicht van de behoefte van het kind.

Lees verder

© 2008 - 2019 Arjanne26, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Adaptief onderwijs: wat houdt dat eigenlijk in?Adaptief onderwijs is erg belangrijk in Nederland. Dit komt omdat ieder kind uniek en een individu is. Het is dan ook be…
Competentiegericht onderwijsCompetentiegericht onderwijsEen van de meest gebruikte woorden in de studenten- en zakenwereld is tegenwoordig het woord ‘Competentie’. Tijdens je s…
Adaptief onderwijsOm kinderen mee te laten doen/denken met het leven en leren op school ontwerpt de leerkracht een krachtige leeromgeving.…
Drie basisbehoeften voor elk mensWie kent ze niet? De drie basisbehoeften (Stevens) om tot een goede ontwikkeling te komen. In dit artikel worden de drie…
Wat zijn competenties? En hoe werkt u eraan?Wat zijn competenties? En hoe werkt u eraan?U hoort tegenwoordig het woord competent vallen. Tijdens de studie wordt er voordurend naar gevraagd. Maar wat zijn nu e…

Reageer op het artikel "Adaptief Onderwijs"

Reactie

Natasha83 (infoteur), 06-09-2010 20:01 #1
Ik vind dat de kern van adaptief onderwijs, namelijk dat het onderwijs zoveel mogelijk wordt toespitst op de behoeften van individuele leerlingen, niet goed duidelijk wordt gemaakt in dit artikel. Ook mis ik praktijkvoorbeelden over hoe dit kan worden gedaan en de naam Luc Stevens.

Infoteur: Arjanne26
Gepubliceerd: 23-06-2008
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Methodiek
Special: Onderwijs
Reacties: 1
Schrijf mee!