Adaptief Onderwijs

Het is zover. Je kind is oud genoeg om naar de basisschool te gaan. Er zijn veel keuzes die je als ouder kan maken. Welk soort onderwijs past het best bij je kind? Hieronder een korte uitleg over Adaptief Onderwijs.

Adaptief onderwijs

Adaptief onderwijs heeft als doel dat de leerstof is afgestemd op de behoeften en interesses van de kinderen. Samenwerken, het maken van proefjes en afwisseling moet er voor zorgdragen dat de kinderen gestimuleerd worden voor datgene wat aangeleerd moet worden.
Kinderen krijgen meer verantwoordelijkheden en worden gestimuleerd tot zelfvertrouwen.

Drie basisbehoeften

Adaptief onderwijs voldoet aan 3 basisbehoeften van het kind

Relatie

Hiermee wordt bedoeld dat het kind zich geaccepteerd voelt, dat het kind voelt dat hij of zij erbij hoort en dat ze welkom zijn.

Competentie

Doordat het kind interesses toont ontdekken ze dat ze de taken die ze moeten doen, aan kunnen. Zo krijgen ze steeds meer het besef van hun eigen kunnen.

Autonomie

Hierbij is het van belang dat het kind weet dat ze het leren voor een groot gedeelte zelf in de hand hebben.

Deze basisbehoeften bepalen het klimaat (pedagogisch) wat het uitgangspunt is van adaptief onderwijs.
De leerkracht stemt zijn onderwijs en zijn gedrag af op deze basisbehoeften. Zo zorgt het onderwijs ervoor dat de leerlingen enthousiast en gemotiveerd zijn om te gaan leren en aan het werk te gaan


Soorten niveaus.

Nederland kent diverse niveaus binnen het adaptief onderwijs.
Er zijn scholen die “helemaal” adaptief ingesteld zijn.Adaptief onderwijs is het uitgangspunt en laten alles hier uit voortkomen. Ook zijn er scholen die op een adaptieve manier het onderwijs vorm en richting willen geven. Bijvoorbeeld het Montesorri onderwijs.

Manieren van aanpak bij het adaptief onderwijs

Er zijn twee manieren van aanpak betreffende het adaptief onderwijs
  • Ad Hoc aanpak. Dit heeft voornamelijk betrekking op kortere perioden. Er wordt gekeken naar de mogelijkheid van adaptief onderwijs voor een korte periode. Belangrijk hierbij is wat het kind zelf aangeeft en op welke manier er aan de behoefte kan worden voorzien.
  • Structurele aanpak. Dit is echt voor een langere tijd. Doordat deze periode langer duurt heb je een goed overzicht van de behoefte van het kind.
© 2008 - 2024 Arjanne26, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Adaptief onderwijs: wat houdt dat eigenlijk in?Adaptief onderwijs is erg belangrijk in Nederland. Dit komt omdat ieder kind uniek en een individu is. Het is dan ook be…
Competentiegericht onderwijsCompetentiegericht onderwijsEen van de meest gebruikte woorden in de studenten- en zakenwereld is tegenwoordig het woord ‘Competentie’. Tijdens je s…
Adaptief onderwijsOm kinderen mee te laten doen/denken met het leven en leren op school ontwerpt de leerkracht een krachtige leeromgeving.…

mijn kijk opTerug naar praktijkgericht onderwijs?In ons huidig onderwijssysteem wordt vaak nadruk gelegd op theoretische kennis. Veel volwassenen geven toe dat ze slecht…
NieuwetijdsonderwijsOnderwijs is een van de bouwstenen van onze maatschappij. Toch blijkt dat de kwaliteit van het onderwijs achteruit gaat.…
Arjanne26 (32 artikelen)
Gepubliceerd: 23-06-2008
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Methodiek
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.