Adaptief Onderwijs
Het is zover. Je kind is oud genoeg om naar de basisschool te gaan. Er zijn veel keuzes die je als ouder kan maken. Welk soort onderwijs past het best bij je kind? Hieronder een korte uitleg over Adaptief Onderwijs.
Adaptief onderwijs
Adaptief onderwijs heeft als doel dat de leerstof is afgestemd op de behoeften en interesses van de kinderen. Samenwerken, het maken van proefjes en afwisseling moet er voor zorgdragen dat de kinderen gestimuleerd worden voor datgene wat aangeleerd moet worden.
Kinderen krijgen meer verantwoordelijkheden en worden gestimuleerd tot zelfvertrouwen.
Drie basisbehoeften
Adaptief onderwijs voldoet aan 3 basisbehoeften van het kind
Relatie
Hiermee wordt bedoeld dat het kind zich geaccepteerd voelt, dat het kind voelt dat hij of zij erbij hoort en dat ze welkom zijn.
Competentie
Doordat het kind interesses toont ontdekken ze dat ze de taken die ze moeten doen, aan kunnen. Zo krijgen ze steeds meer het besef van hun eigen kunnen.
Autonomie
Hierbij is het van belang dat het kind weet dat ze het leren voor een groot gedeelte zelf in de hand hebben.
Deze basisbehoeften bepalen het klimaat (pedagogisch) wat het uitgangspunt is van adaptief onderwijs.
De leerkracht stemt zijn onderwijs en zijn gedrag af op deze basisbehoeften. Zo zorgt het onderwijs ervoor dat de leerlingen enthousiast en gemotiveerd zijn om te gaan leren en aan het werk te gaan
Soorten niveaus.
Nederland kent diverse niveaus binnen het adaptief onderwijs.
Er zijn scholen die “helemaal” adaptief ingesteld zijn.Adaptief onderwijs is het uitgangspunt en laten alles hier uit voortkomen. Ook zijn er scholen die op een adaptieve manier het onderwijs vorm en richting willen geven. Bijvoorbeeld het Montesorri onderwijs.
Manieren van aanpak bij het adaptief onderwijs
Er zijn twee manieren van aanpak betreffende het adaptief onderwijs
- Ad Hoc aanpak. Dit heeft voornamelijk betrekking op kortere perioden. Er wordt gekeken naar de mogelijkheid van adaptief onderwijs voor een korte periode. Belangrijk hierbij is wat het kind zelf aangeeft en op welke manier er aan de behoefte kan worden voorzien.
- Structurele aanpak. Dit is echt voor een langere tijd. Doordat deze periode langer duurt heb je een goed overzicht van de behoefte van het kind.