InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Competentiegericht onderwijs

Competentiegericht onderwijs

Competentiegericht onderwijs Een van de meest gebruikte woorden in de studenten- en zakenwereld is tegenwoordig het woord ‘Competentie’. Tijdens je studie, bij sollicitaties, bij promoties, altijd vragen ze je naar je competenties. Je moet ze kunnen benoemen, kunnen illustreren met voorbeelden en als het even kan moet je ook bewijs kunnen aanleveren, door middel van bijvoorbeeld een Assessment. De basis van deze competentie is het competentiegericht onderwijs.

Het begrip

In de Dikke van Dale wordt het begip competentie als volgt omschreven:
com·pe·ten·tie (dev; competenties)
  1. deskundigheid, geschiktheid
  2. bevoegdheid tot handelen of oordelen
  3. (taalkunde) impliciete kennis die men heeft van de eigen taal

Makkelijk gezegd. Competenties zijn persoonlijke eigenschappen die je bezit. Het gaat dan wel over positieve eigenschappen. Kennis, vaardigheden en capaciteiten die je nodig hebt om een bepaalde functie te kunnen uitvoeren.

Parry (1996) omschrijft het begrip competentie als volgt: ’Een competentie is een cluster van vaardigheden, attitudes, en onderliggende kenmerken dat iemand in staat stelt om taken te verrichten die een belangrijk bestanddeel uitmaken van een functie of rol’. En zo bestaan er nog meer definities.

Kort gezegd ben je dus competent als je die handeling kunt uitvoeren en/of die kennis hebt, die nodig is voor een specifieke taak.

Geschiedenis van competenties

De oorsprong van het competentiedenken ligt in de jaren ’70 in het onderwijs. In reactie op het ‘humanistic based education model’ dat vooral de nadruk legde op de ‘ik’ van de student en het jezelf te leren doorgronden om een goede werknemer te worden, ontstond een ‘competence based’ stroming. In deze stroming vond men het prima dat de student werkte naar zijn eigen persoonlijkheid, maar wees men er op dat er ook een aantal essentiële vaardigheden nodig waren om een vak adequaat te kunnen uitoefenen.

Het bedrijfsleven nam dit begrip over en ontwikkelde het verder, omdat dit een goede manier bleek te zijn om kwaliteiten van werknemers te ontwikkelen en te toetsen. Binnen veel opleidingen wordt er tegenwoordig gewerkt middels competentiegericht onderwijs.

Verschil met traditioneel onderwijs

In onderstaand schema is goed terug te zien wat het verschil is tussen competentie gericht onderwijs en het traditionele onderwijs.

Traditioneel onderwijsCompetentiegericht onderwijs
kennisinhoudende en disciplinegerichte vaardigheden vormen het uitgangspuntCompetenties met bijbehorende taken en praktijk- of probleemsituaties vormen het uitgangspunt
Studenten bestuderen vooraf bepaalde stofStudenten voeren studietaken uit, al dan niet samen met andere studenten
Alle studenten doorlopen hetzelfde curriculumAfhankelijk van ingangniveau wordt persoonlijk curriculum samengesteld
Vooral kennis en vaardigheden worden getoetstVooral toetsing van competenties
Docentgestuurde toetsingOok self-assessment en peer-assessment
Afzonderlijke vaardigheidsmodulesAlgemene vaardigheden worden geintegreerde studietaken
Onderwijseenheden zijn afgeleid uit afzonderlijke disciplinesOnderwijseenheden zijn voor een belangrijk deel interdisciplinair

Voor- en nadelen

Vooral is vastgesteld welke competentie nodig zijn voor het uiteindelijk uit te voeren beroep. Aan het eind van de studie zou elke student deze competenties dus moeten bezitten. Het belangrijkste voordeel van competentie gericht onderwijs is dan ook dat het onderwijs is aangepast op de individuele student. Een student hoeft geen energie te steken in competenties die hij al ontwikkeld heeft. Enkel in datgene waar hij nog ontwikkeling nodig heeft.

Het grote nadeel van competentie gericht onderwijs is de toetsing. Hoe toets je of een student de competentie bezit. Dit zal niet gaan met het standaard tentamen, waarmee je kennis toets. Om competenties te toetsen zal je al snel praktijksituaties moeten naspelen. Zogenaamde assessments zijn de meest voorkomende toetsing in het competentie gericht onderwijs.
© 2008 - 2019 Ilsebo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Competentiegericht onderwijs en veel nieuwe studies in MBOCompetentiegericht onderwijs en veel nieuwe studies in MBOCompetentiegericht onderwijs in het MBO heeft het doel het vergroten van de vaardigheden van de leerlingen. Hierbij word…
Het competentiegerichte interviewHet competentiegerichte interviewTijdens sollicitaitie gesprekken wordt er van de HRM adviseur of van de P&O medewerker steeds vaker verwacht dat zij een…
Wat zijn competenties? En hoe werkt u eraan?Wat zijn competenties? En hoe werkt u eraan?U hoort tegenwoordig het woord competent vallen. Tijdens de studie wordt er voordurend naar gevraagd. Maar wat zijn nu e…
Over competentiemanagement: Wat is een competentie?Over competentiemanagement: Wat is een competentie?Competentiemanagement is een veelgehoorde kreet, maar lang niet iedereen weet wat bedoeld wordt met de term competentie.…
Verschil HBO en WOVerschil HBO en WOMet een HBO-propedeuse of HBO bachelor is het mogelijk om naar de universiteit te gaan. Wat is het verschil tussen HBO e…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Competentiegericht onderwijs"

Reactie

Dennis Te Lintelo, 13-08-2010 17:08 #1
Ik volg een docentenopleiding aan het HBO en geef inmiddels zelf les op een MBO. Het CGO was voor mij volledig nieuw toen ik startte. Inmiddels weet ik hoe ik moet "overleven" binnen dit onderwijs, maar blij word ik er niet van… Als je echt wat wilt leren (kennis opdoen) moet je niet bij het CGO zijn, maar vanuit een hoge intrinsieke motivatie zorgen dat je wat leert. Om de docenten tevreden te stellen kun je het beste mooie leerdoelen voor jezelf formuleren en daarna met behulp van "een hele dikke duim" inzichtelijk maken hoe je deze leerdoelen bereikt hebt. Als je je daarbij ook nog eens drie slagen in de rondte reflecteert komt het helemaal goed! Ik ga mijn opleiding afmaken, omdat ik al halverwege ben, maar ik weet niet of ik zelf wel les wil blijven geven op deze manier. Ik heb het gevoel dat ik mijn leerlingen op het MBO niet mee kan geven wat ik zou willen… Bovendien werkt het CGO op het MBO nog beroerder dan op het HBO. Ik zie leerlingen met een diploma vertrekken, waarvan ik hoop dat ik ze later nooit als zorgverlener aan mijn bed zal krijgen…

Infoteur: Ilsebo
Gepubliceerd: 26-04-2008
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!