InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Leuke Weetjes - Geld

Leuke Weetjes - Geld

Geld, bankbiljetten, muntstukken: iedereen gebruikt het. Het is zo courant geworden dat we er niet meer bij stilstaan dat onze voorouders geen muntstukken en bankbiljetten kenden om hun aankopen mee te betalen. In Europa moesten we tot de 17de eeuw wachten op papiergeld en in de Verenigde Staten zelfs tot de 18de eeuw. Tot dan moesten we het stellen met bijvoorbeeld rijstkorrels, theebladeren en tanden.

Hoe worden muntstukken gemaakt?

Om muntstukken te maken, worden er verschillende machines gebruikt. Een eerste machine stanst ronde plaatjes uit een dunne plaat metaal, een tweede machine geeft deze muntplaatjes een opstaand randje, en een stalen pers stempelt vervolgens in één keer de twee kanten van het muntplaatje. De metalen stempels waarmee de muntplaatjes geslagen worden, vereisen al evenveel werk: een graveur snijdt een model van de munt in het groot uit. Deze wordt dan verkleind tot de goede maat en overgezet op stalen muntplaatjes, de masters.

Hoe wordt papiergeld gemaakt?

Om bankbiljetten te maken gebruikt men vellen papier uit lompen katoen en linnen. Op elk vel wordt met een drukpers 24 afbeelden van bankbiljetten gedrukt. De stapels gaan vervolgens naar de snijmachine die honderd vellen tegelijk snijdt en die er stapels bankbiljetten van maakt. Deze bankbiljetten worden ingepakt en naar de centrale bank van het land gebracht.

Wat is het grootste geld ter wereld?

Er bestaat geld dat zo groot is als een molensteen. De munten zijn van steen en hebben een diameter van 50 centimeter tot 3,50 meter. Ze zijn enkel te vinden op de Yap-eilanden in de Grote Oceaan.

Wat werd er als geld gebruikt voordat er munten en bankbiljetten bestonden?

Van alles en nog wat: zeeschelpen, theebladeren, rijstkorrels, immense doorboorde stenen, zout, tanden van dieren, graankorrels, etc. Het gebruik van kaurischelpen als geld gaat zo’n 3500 jaar terug tot China.

Wat gebruikten de Eskimo’s op de eilanden voor de kust van Alaska als geld?

Vishaken en gomballen. Deze zijn waardevol omdat zij daar niet gemakkelijk te krijgen zijn.

Wie gebruikte muntstukken in de vorm van werktuigen?

De Oude Chinezen goten hun bronzen munten altijd in de vorm van gereedschappen zoals messen, schoffels en sikkels. In 221 v.C. werden ze vervangen door ronde munten met een vierkant gat omdat men de originele muntstukken toch wat onhandig vond.

Wanneer werden muntstukken voor het eerst gebruikt?

De oudste bekende muntstukken werden gemaakt in de 7e eeuw v.C. in Lydië (nu Turkije). De Lydische muntstukken waren eenvoudige klompjes elektron, een legering van goud en zilver. Elk stuk was gewogen en droeg een beeld dat de waarde aangaf.

Wanneer verschenen de eerste bankbiljetten?

In de 10e eeuw waren de Chinese munten zo zwaar en zo weinig waard, dat de mensen ze liever bij de kooplieden lieten en de handgeschreven ontvangstbewijzen gebruikten die de handelaars in ruil gaven. In de 11e eeuw nam de staat dit over en gaf gedrukte ontvangstbewijzen met vaste waarden uit. In de 17e eeuw sloeg het idee aan in Europa.

Waarom maakt men tegenwoordig geen muntstukken meer van goud en zilver?

Goud en zilver zijn op een bepaald moment meer waard beginnen worden dan het bedrag dat op de munten stond. Daarom doet men nu een beroep om minder kostbare metalen zoals koper en nikkel.

Wat heeft de Geheime Dienst met geld te maken?

Vier jaar nadat de eerste Amerikaanse bankbiljetten in omloop werden gebracht in 1861, werd de Geheime Dienst opgericht om valsmunterij te bestrijden. Nadat president William McKinley in 1901 werd vermoord, kreeg de organisatie ook de taak de president te beschermen.
Gerelateerde artikelen
Ontwikkeling van het geldstelselOntwikkeling van het geldstelselGoederen hebben dienst gedaan als ruilmiddel om de handel te versoepelen voordat de ontwikkeling van het geldstelsel ont…
Papiergeld: de geschiedenis van onze bankbiljettenPapiergeld: de geschiedenis van onze bankbiljettenVeel mensen legen van tijd tot tijd hun portemonnee zodat die niet al te zwaar wordt. Beetje bij beetje hopen zich daari…
Van contant geld naar elektronisch geldVan contant geld naar elektronisch geldContant geld maakt vooral bij particulieren nog altijd deel uit van het dagelijkse leven, ondanks alle digitale betaalmo…
Goud, geld, banken en toezichtGoud, geld, banken en toezichtOoit was er een tijd dat het gebruikelijk was om in de handel met goud te betalen. Die manier van betalen ontstond naast…
Over geld en de functies van geldOver geld en de functies van geldGeld kwam niet altijd uit de geldautomaat bij de bank. Het kent een rijke historie waarbij munten en biljetten lang de b…

Reageer op het artikel "Leuke Weetjes - Geld"

Infoteur: Avalon
Laatste update: 16-05-2009
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!