InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Naar de brugklas

Naar de brugklas

Van de basisschool naar de middelbare school gaan is best spannend. Je weet niet wat je gaat verwachten. Wat is er allemaal anders op de middelbare school? Wat kun je verwachten op de middelbare school?

Mentor

In de brugklas krijg je voor elke een andere leraar of docent. Sommige leraren geven meerdere vakken. Er zijn ook leraren die niet alleen les geven maar die ook nog een andere taak hebben. Die leraren zijn ook mentor. De klassenleraar of de mentor is de belangrijkste met wie je krijgt te maken. De mentor geeft ook de meeste lessen aan jouw klas. Je mentor probeert je zo goed mogelijk te helpen. Je kunt bij de mentor terecht als je problemen of vragen hebt. In de eerste schoolweek vertelt de mentor de schoolregels. Hij houdt het hele schooljaar de resultaten bij van zijn leerlingen en bespreekt deze met hen. Als er problemen zijn onderneemt hij actie. Hij let ook op de sfeer in de groep.

Studielessen

Meestal worden de studielessen gegeven door de mentor. De lessen zijn bedoelt om jouw te laten leren hoe je moet studeren. Je leert er hoe je een agenda moet gebruiken, hoe je beste je huiswerk kunt in plannen, hoe je werkstukken maakt en hoe je informatie op zoekt. Je leert er zo zelfstandig mogelijk te werken. Als je informatie nodig hebt, kun je gebruik maken van bibliotheek of mediatheek. Je kunt er informatie verzamelen en gebruiken Je kunt ook informatie op internet zoeken.

Lesrooster

Aan het begin van het schooljaar krijg je een lesrooster. Op het lesrooster staan alle vakken die je per week krijgt. Er staat op hoe laat de lessen beginnen en eindigen, in welk lokaal ze worden gegeven en door wie. Er staan soms ook wel twee lessen achter elkaar van hetzelfde vak. Dat heet een blokuur. Er valt soms ook wel een les uit bijvoorbeeld omdat de leerkracht ziek is, je hebt dan een tussenuur.

Extra begeleiding

Niet iedereen kan goed omgaan met huiswerk. Er is daarom op veel scholen huiswerkbegeleiding. Je maakt dan een deel van het huiswerk op school. Een leraar houdt dan toezicht op je en helpt je als het nodig is. Je leert er je werk beter te verdelen en plannen.

Een ander niveau

De meeste scholen geven je drie of vier keer per een rapport Er zijn ook scholen die geven een tussenrapport. Zo kunnen bijvoorbeeld jij en je ouders elke zes weken je resultaten zien. Op het rapport staan meestal cijfers. Het zijn de cijfers die je krijgt voor overhoringen van huiswerk, proefwerken en werkstukken. Net als op de basisschool kunnen je ouders af en toe met de leraren spreken. Bijvoorbeeld als je niet goed kan meekomen in jouw klas dan stroom je af. Als je op havo-vwo zit ga je vmbo-t . Je gaat dan gewoon door naar het volgende leerjaar, maar je volgt een lager niveau. Als je op een grote scholengemeenschap zit hoef je niet van school te veranderen. Anders moet je misschien wel naar een anders school. Het kan andersom natuurlijk ook. Als je op een te laag niveau zit kun je met overleg van de mentor overstappen naar een hoger niveau.
Gerelateerde artikelen
Een middelbare school kiezenJe zit in groep acht en je moet een middelbare school kiezen. Het is een belangrijke keuze. Waar moet je op letten om ee…
Schooltypen middelbare schoolEr bestaan drie schooltypen op de middelbare school. Vmbo, havo en vwo. Wat is het verschil tussen deze schooltypen?
Na de basisschool: welke keuze middelbaar onderwijs is juistNa de basisschool: welke keuze middelbaar onderwijs is juistZodra kinderen groep 8 van het basisonderwijs hebben gevolgd, moeten ze naar de middelbare school. Dat betekent dat alle…
Onverwacht slechte Cito-score? Overdoen? De NIO-toetsOnverwacht slechte Cito-score? Overdoen? De NIO-toetsDe score voor de Cito-toets is in belangrijke mate bepalend voor de keuze van een vervolgopleiding van een kind. Is de s…
Wat is Havo? (hoger algemeen voorgezet onderwijs)Wat is Havo? (hoger algemeen voorgezet onderwijs)Je zit in groep 8 en maakt de Citotoets om erachter te komen op welk niveau jij thuis hoort. Als je op de basisschool zi…

Reageer op het artikel "Naar de brugklas"

Reacties

Bram, 23-02-2016 18:56 #3
Is het moeilijk op de grote school en hoe word je slimmer? Reactie infoteur, 04-03-2016
Nee het is niet moeilijker op de grote school, je wordt namelijk geplaatst op het niveau dat bij je past. Je kunt jezelf ontwikkelen door bijvoorbeeld veel informatieve programma's te bekijken.

Sven, 13-10-2015 08:47 #2
Welke vakken zijn er dan? Reactie infoteur, 15-10-2015
Op de middelbare school krijgen de kinderen vakken als aardrijkskunde, geschiedenis, wiskunde, Engels, Frans, Duits, techniek, natuurkunde en scheikunde.

Sharon, 22-08-2012 10:07 #1
Het belangrijkste is dat je gewoon jezelf blijft. Je maakt plezier met je eigen vrienden. Het is niet leuk als je met iemand om gaat waar je geen lol mee hebt. Als je naar de middelbare school gaat moet je niet je haren gaan verven of een piercing in je oor laten boren, blijf jezelf en doe gewoon chill. Rustig blijven en je ziet wel wat je tegen komt. Zoek een school waar een gezellige sfeer is (en wat niet te ver is fietsen ;)). En als er echt iets is waar je je niet goed bij voelt, zoals de indeling van je klas, kun je vast wel overleggen of je kunt worden overgeplaatst naar een andere klas. Het is belangrijk dat je je thuis voelt in je klas, en als het niet lukt om naar een andere klas worden overgeplaatst, zijn er vast wel leuke kinderen in je klas die wel leuk zijn!

EN! als je nu je best doet maakt dat het verschil of je later naar Turkije op vakantie gaat of naar Limburg.

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 12-08-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!