InfoNu.nl > Educatie en School > Huiswerk > Huiswerk, hoe kunnen ouders helpen en stimuleren?

Huiswerk, hoe kunnen ouders helpen en stimuleren?

Huiswerk, hoe kunnen ouders helpen en stimuleren? Kinderen en huiswerk. Zowel op de basisschool als op het voortgezet onderwijs zullen kinderen thuiskomen met huiswerk. Als ouder kun je heel wat doen om dat huiswerk goed te laten verlopen. Sommige kinderen kunnen goed uit zichzelf gaan zitten voor hun taken. Andere moeten gestimuleerd worden. Dat stimuleren, daar kunnen ouders voor zorgen. Bij opvoeden hoort ook belangstelling, begrip voor het kind en samenwerken met het kind.

Huiswerk op de basisschool

Welke soorten huiswerk krijgt een kind op de basisschool?

  • Afmaken van werk dat op school is begonnen.
  • Oefenen van het op school geleerde en/of gemaakte werk.
  • Spreekbeurten.
  • Werkstukken.
  • Tafels leren en/of oefenen.
  • Topografie.
  • Lezen van boeken en teksten.

Wat kunnen ouders doen?

  • Begin met belangstelling te tonen voor het huiswerk. Vraag wat een kind moet doen en kijk er ook naar.
  • Maak een afspraak over nakijken en/of overhoren.
  • Zorg voor een vaste plek in huis waar het huiswerk gemaakt/geleerd wordt.
  • Belangrijk is ook een vaste tijd met het kind af te spreken, dagelijks.
  • Help het kind met een plan maken, wat en hoe?
  • Overhoor het kind.
  • Help het kind met zaken opzoeken op internet.
  • Ga met het kind naar de bibliotheek en laat grotere kinderen er zelf heen gaan.
  • Zorg dat de tv uit is. Muziek kan als achtergrond sommige kinderen juist stimuleren.

Plan maken

Als een kind het erg moeilijk vindt om de taak te overzien, kan een ouder helpen met een plan te maken. Wat ga je eerst doen? Verdeel het werk in stukken die te overzien zijn. Laat het kind de stukken lezen/leren en overhoor of controleer dan. Daarna kan het kind verder met het volgende stuk. Vooral bij topografie en tafels zal het voor een kind nodig zijn dat de ouder stimuleert en overhoort. Sommige kinderen vinden het ook fijn om samen te oefenen.
Topografie
  • Begin met de plaatsen. Als het er veel zijn, leer in groepjes van 5 plaatsen.
  • Daarna de wateren en de provincies,gebieden.
  • Overhoor steeds na het leren.
  • Beter 10 keer 10 minuten leren, dan één maal een uur!
  • Oefen de topografie elke dag met het kind.
Tafels leren
  • Leer één tafel per keer.
  • Begin met het oplezen van een tafel.
  • Vervolg met het opdreunen van die tafel.
  • Overhoor de tafel als laatste door elkaar.
  • Doe dat niet één maal, maar vaak. Dan vat een tafel post.

Lezen

Als een kind moet lezen (een boek of een tekst) kan een ouder overhoren door deze vragen te stellen:
WIE WAT WAAR WANNEER WAAROM HOE.
Als een kind antwoord kan geven, is het boek of de tekst goed begrepen en kan de ouder overgaan tot de meer specifieke vragen uit de tekst.
Samen met een kind kunnen moeilijke woorden worden besproken. Zijn dat woorden die met afbeeldingen op te lossen zijn, gebruik dan Google Afbeeldingen. Visueel maken is duidelijk maken.
Zijn de moeilijke woorden lang, laat een kind dan kijken of het stukken van woorden wél begrijpt. Aan de hand daarvan kan het woord ontleed of uitgelegd worden.
Dyslectische kinderen vinden lange teksten vaak moeilijk. Laat hen stukken uit de tekst zelf visualiseren of doe het voor hen.

Rekenen

Als een kind met sommen thuiskomt en de ouder gaat helpen, is het raadzaam om op school naar de manier(en) van oplossen te vragen. Vaak zullen er meerdere mogelijkheden genoemd worden om tot een oplossing te komen. Zoals dat op school ook gebeurt, is het raadzaam meerdere manieren van oplossen aan te bieden. Een kind kan dan zelf een manier kiezen. Belangrijk is wel, dat een kind begrijpt wat het doet. Dan is een manier van oplossen meestal gemakkelijk te vinden.
Bij redactiesommen(verhaalsommen) is het raadzaam een kind te laten tekenen of op te schrijven wat het leest. Dan zal het beter begrijpen hoe tot een oplossing te komen. Het kind ZIET dan wat er in verhaalvorm berekend moet worden.

Ouders zullen zich na deze tips bewust worden dat het voor hun kind belangrijk is om belangstelling, interesse te tonen in het huiswerk van hun kind. Pas dan kunnen ze het helpen en stimuleren.

Lees verder

© 2011 - 2017 Wilvdvleuten, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De CITO-EindtoetsIn groep 8 van het basisonderwijs maken de meeste kinderen de CITO-Eindtoets. Deze toets wordt gebruikt om inzicht te kr…
HuiswerkbegeleidingHuiswerkbegeleidingVoordat men huiswerkbegeleiding overweegt is er al veel nagedacht over het al dan niet geven van huiswerk aan kinderen d…
Huiswerk maken, de rol van ouders en huiswerkbegeleidingHuiswerk maken, de rol van ouders en huiswerkbegeleidingOnenigheid over het maken van huiswerk, het onderwerp staat in de top vijf van zaken waarover ouders en kinderen ruzie m…
De Cito-toets 2015: Uitslag, data en informatieDe Cito-toets 2015: Uitslag, data en informatieIn april 2015 is het dan eindelijk zover. Dan wordt voor de eerste keer de Cito-toets nieuwe stijl afgenomen. Grootste v…

Reageer op het artikel "Huiswerk, hoe kunnen ouders helpen en stimuleren?"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 25-02-2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Huiswerk
Schrijf mee!