Engels op de basisschool, op naar tweetalig onderwijs
In de hele wereld krijgen kinderen op zeer jonge leeftijd les in een vreemde taal. Ook in de EU-lidstaten is daar veel draagvlak voor. In 2002 is het Verdrag van Barcelona gesloten. Daarin staan afspraken om zo vroeg mogelijk te beginnen met het aanleren van vreemde talen in het basisonderwijs. In Nederland is vooral onder ouders grote vraag naar lessen in vreemde talen. Lessen in Engelse taal zijn verplicht vanaf groep 7, op een groot aantal scholen wordt echter ook Engels geleerd aan de kleinere kinderen.
Engels leren als tweede taal
Engels op jonge leeftijd
Als Nederland internationaal gezien in de top een rol wil blijven spelen, is het van belang dat ook in Nederland gehoor wordt gegeven aan de roep om lessen in vreemde talen. Op jonge leeftijd. In ons land ligt Engels voor de hand. Kinderen kijken vaak naar Engelstalige programma's. Ook via internet komt die taal op veel manieren tot ons. Op vakantie in het buitenland wordt door hun ouders veelal Engels gesproken. Men kan er overal mee terecht.
Spaans, Chinees
Op middelbare scholen is er, naast verplicht Engels, voor de leerlingen een keuzepalet. Vooral Spaans en Chinees wordt gepromoot. Spaans is natuurlijk, naast Engels, een wereldtaal. Chinees wordt langzamerhand een goede keuze, omdat de hele wereld steeds meer te maken krijgt met de handel in en met China.
Tweetalige kinderen
Jonge kinderen
- Jonge kinderen hebben het voordeel van de tijd: vroeg beginnen betekent vaardigheden in taal leren, zowel in de Nederlandse als in de vreemde taal.
- Jonge kinderen kunnen zich de uitspraak van een vreemde taal beter eigen maken dan oudere kinderen en volwassenen. Hun mond gaat staan naar de uitspraak van de taal die ze leren. De uitspraak van welke taal dan ook zal bij een jong kind veel gemakkelijker gaan.
- Jonge kinderen kunnen zich beter concentreren op relevante en irrelevante informatie.
- Jonge kinderen leren een taal spelenderwijs. Na het tiende levensjaar wordt dit vermogen tot het leren van een taal minder en verloopt het leerproces moeizamer.
Meerdere talen
Aan jonge kinderen kan men met het grootste gemak drie of vier talen tegelijkertijd leren. Uit onderzoeken is gebleken dat een jong kind de aangeleerde woorden door elkaar gaat gebruiken. Pas rond het negende jaar kan een kind onderscheid maken in de verschillende talen en de woorden constructief bij de respectievelijke talen rangschikken. Internationale scholen in ieder land herbergen kinderen die dit bewijs leveren.
Kinderen moeten zo veel
Moeten
In Nederland is de uitspraak: "kinderen moeten zo veel" een veel gehoorde uitspraak. In de Nederlandse cultuur vinden wij dat kinderen zo lang mogelijk moeten blijven spelen.
Spelen is ook leren
Het leuke van een taal leren is, dat dit ook spelenderwijs mogelijk is. De eerste taal leert een kind ook door te spelen met de aangeleerde woorden en ze daardoor te verwerken. Door middel van allerlei spelletjes (zowel met de ouders gespeeld als op internet) is het fantastisch voor een kind om te zien dat het woorden leert, zinnen kan maken en zelfs kan converseren in een vreemde taal.
Elk kind vindt het leuk om nieuwe dingen te leren, dus ook nieuwe woorden. Kinderen krijgen daar zelfvertrouwen van. Er gaat een wereld voor hen open.
Engels op het basisonderwijs
Op een aantal basisscholen in Nederland wordt al vanaf groep één les gegeven in Engels. Natuurlijk zijn het in groep één nog geen échte lessen. De kinderen leren via spelletjes, oefeningen en liedjes de nieuwe taal snel, en de kinderen vinden het heel erg leuk.
Op sommige scholen worden 'Engelse' dagen ingesteld voor de hele school. 's Morgens worden de kinderen verwelkomd in het Engels en gedurende de dag wordt een en ander gedaan in het Engels. Memory spellen, biologielessen over een bekend dier, aardrijkskunde in het Engels over een Engelstalig land. Er zijn veel mogelijkheden.
Voorleesboeken en boeken
Op veel scholen zijn ook Engelstalige voorleesboekjes aanwezig. Op de 'Engelse' dagen wordt er gretig gebruik van gemaakt. Voor de oudere kinderen is er veel keuze. Ook bibliotheken hebben steeds meer boeken in het Engels. Niet alleen voor volwassenen, maar ook voor kinderen. Van klein tot groot.
Prentenboeken in Engels en Nederlands
Heel erg leuk voor kinderen is het, wanneer prentenboeken in het Engels worden voorgelezen nadat dezelfde boeken al in het Nederlands zijn eigengemaakt. Voor de kinderen is het Engelse boek dan één grote herkenningstocht.
Wat zal het ook voor de scholen voor voortgezet onderwijs een verrassing zijn dat hun brugklassers straks al een brede voorbereiding hebben gehad op het meertalig onderwijs.
Lees verder