InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Spaans, Duits, Engels & Frans journaal kijken, Waar kan dat?

Spaans, Duits, Engels & Frans journaal kijken, Waar kan dat?

Spaans, Duits, Engels & Frans journaal kijken, Waar kan dat? Wanneer je het vak Frans, Duits, Engels of Spaans volgt op de middelbare school, en wanneer je hier moeite mee hebt, zou je leraar je kunnen aanbevelen het journaal in die taal te bekijken. Wanneer je regelmatig het journaal bekijkt wordt het begrijpen van de taal stukken beter! Maar waar kun je journaals kijken in de Franse, Duitse, Engelse of Spaanse taal?

Journaal in een andere taal kijken

Bij het regelmatig kijken van het journaal in een andere taal zul je steeds meer verbeteren in het begrijpen van deze taal! Dat is dan ook waarom veel leraren aanbevelen om af en toe een journaal te kijken in de betreffende taal. Bij Engels zal dat niet vaak zo zijn, aangezien we al veel mee kunnen nemen van de Engelse taal door simpelweg tv te kijken in Nederland. Maar bij de talen Frans, Duits en Spaans is het kijken van journaals zeker heel handig.

Engels journaal kijken

Nieuws op het televisiezender CNN. / Bron: NexxtPRESS, Flickr (CC BY-SA-2.0)Nieuws op het televisiezender CNN. / Bron: NexxtPRESS, Flickr (CC BY-SA-2.0)
Waarschijnlijk zijn er al genoeg soaps, documentaires of videoclips waar jij naar kunt kijken wanneer je moeite hebt met Engels. Het enige nadeel is dat je hier snel geneigd bent om naar de ondertiteling te kijken, en dus minder van de taal weet op te pikken. Daarom is het handig om het Engelse journaal af en toe te kijken.

Spaans journaal kijken

Spaans kom je toch iets minder vaak tegen in programma's op de Nederlandse televisie. Het kijken van het journaal in het Spaans is daarom handig. Klik op de onderstaande link voor het Spaanse journaal van RTVE.
  • http://www.rtve.es/noticias/telediario-4/

Frans journaal kijken

Frans wordt algemeen een lastige taal gevonden, en ook deze taal komt niet veel voor op de Nederlandse televisie of in bijvoorbeeld liedjes op de radio. Daarom is het handig om het journaal te kijken in het Frans wanneer je moeite hebt met deze taal. Klik op een van de volgende links voor het Franse journaal (het eerste journaal is van France 2, het tweede journaal van TV5):

Duits journaal kijken

En dan is er natuurlijk ook nog het Duitse journaal voor de mensen die moeite hebben met de Duitse taal. Kijk hier voor het actuele nieuws volgens televisiezender ARD.
  • http://www.tagesschau.de/

Zoek je een ander (specifiek) journaal?

Het kan zijn dat je een journaal zoekt van een specifieke zender of met een specifiek onderwerp. Wat je kunt doen is dan zoeken in de lijsten die beschikbaar zijn op de Engelse wikipedia. Dit zijn lijsten waarin alle televisiestations zijn weergegeven uit een bepaald land of met een bepaalde taal. De hoofdcategorie is 'list of television channels by country'. Wanneer je het kanaal hebt gevonden van je voorkeur kun je op de site hiervan kijken of er ook een journaal van beschikbaar is.
Gerelateerde artikelen
Frans leren: Tips en trucsFrans leren: Tips en trucsHoewel je bij Duits veel begrippen kunt afleiden van onze eigen taal omdat het hier ook om een Germaanse taal gaat, is d…
Jeugdjournaal: Nieuws voor kinderen op Nederland 3Jeugdjournaal: Nieuws voor kinderen op Nederland 3Het Jeugdjournaal, een journaal voor kinderen tussen tien en twaalf jaar, is al sinds 1981 op de televisie. Het programm…
De invloed van het nieuws op kinderenDe invloed van het nieuws op kinderenHet ligt voor de hand: kinderen worden wijzer door regelmatig het nieuws te kijken, zodat zij op de hoogte blijven van d…
Mijn kind is bang voor terreur… Wat kan ik als ouder doen?Mijn kind is bang voor terreur… Wat kan ik als ouder doen?Elke dag opnieuw worden we via de media overspoeld met verontrustende nieuwsberichten: geweld in Syrië, aanslagen in Par…
Gratis maandblad naar keuzeGratis maandblad naar keuzeDe schappen liggen vol met de meest aantrekkelijke tijdschriften. Wekelijks of maandelijks worden weer nieuwe exemplaren…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Spaans, Duits, Engels & Frans journaal kijken, Waar kan dat?"

Infoteur: Shiny
Laatste update: 25-09-2017
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Schrijf mee!