InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Frans leren: Tips en trucs

Frans leren: Tips en trucs

Frans leren: Tips en trucs Hoewel je bij Duits veel begrippen kunt afleiden van onze eigen taal omdat het hier ook om een Germaanse taal gaat, is dat helaas met Frans niet altijd even makkelijk. Veel leerlingen hebben dan ook moeite met het bijleren van deze taal. Er zijn verschillende manieren waarop je meer in aanraking kunt komen met de Franse taal en het zo ook beter kunt leren; zo kun je bijvoorbeeld radio luisteren, het journaal bekijken, of Franse lessen bekijken op YouTube. Door internet zijn er genoeg mogelijkheden om in aanraking te komen met de Franse taal.

Luister Franse radio

Franse radio luisteren kan helpen om Frans te leren / Bron: PublicDomainPictures, PixabayFranse radio luisteren kan helpen om Frans te leren / Bron: PublicDomainPictures, Pixabay
Een goede manier om Frans bij te leren is om tenminste een paar keer per week in aanraking te komen met de taal. Radio luisteren is hier de perfecte manier voor lijkt! Je kunt kiezen voor een muziekstijl die jou aanspreekt ook al is dit Engelse muziek. Tussendoor zal namelijk het radioprogramma aan elkaar worden gedraaid door een Franse dj, dus aan Franse taal kom je niet te kort. Ook al luister je niet bewust naar de radio, zal luisteren naar de radio je onbewust kennis opleveren van de Franse taal!

YouTube-kanaal 'Imagiers'

Op YouTube bestaat een kanaal die vol staat met filmpjes waarin Franse woorden, spelling- en grammaticaregels staan uitgelegd. Dit is erg handig, aangezien je hier ook vaak een beeld bij mee krijgt van wat je moet leren. Het leren met een afbeelding werkt om het woord beter te kunnen onthouden. Het kanaal waar het over gaat heet 'Imagiers', en heeft op dit moment meer dan 200.000 video's tot zijn beschikking! Dit betekent dat er eigenlijk over vrijwel elk onderwerp een filmpje te vinden is. Het enige criteria: je moet wel Engels kunnen verstaan voor het volgen van deze filmpjes. Het Engels dat gesproken wordt in de filmpjes is echter op een laag niveau, dus het is goed te volgen. Benieuwd geworden naar het kanaal? Zoek dan op YouTube naar de gebruiker 'Imagiers'.

Luister Franse muziek

Ook al heb je je bedenkingen over Franstalige muziek; er zit vast iets voor je bij! Wanneer je op zoek gaat naar Franstalige artiesten in je eigen genre qua muzieksmaak dan zit je al gauw goed. Op de onderstaande pagina kun je Franse zangers en zangeressen vinden naar muziekstijl:

Bekijk het Franse journaal

Het bekijken van het Franse journaal zal eerst even wennen zijn, Fransen praten namelijk redelijk snel! Maar wanneer je het kijken van het journaal een lange tijd volhoudt, dan zul je zien dat het steeds makkelijker wordt om te volgen. Iets anders positiefs bij het bekijken van het journaal is natuurlijk dat je er (als je het begrijpt) ook kennis aan over houdt. Het Franse journaal bekijken doe je op deze site:

Kom in contact met mensen uit Frankrijk

Nu de globalisering is en de wereld steeds kleiner wordt, is het ook steeds makkelijker in contact te komen met mensen uit het buitenland. Je zou kunnen zoeken naar een site waar penvrienden met elkaar in contact kunnen komen of ook wel 'penfriends'. Maar er zijn zoveel verschillende manieren op het internet beschikbaar waarmee je in contact kunt komen met mensen. Stel je houdt erg van gitaar spelen, en je bent actief op een forum waar in het Engels erover gepraat wordt.. dan kan het zo maar eens zijn dat je daar Franstalige mensen tegenkomt!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Frans leren: Tips en trucs"

Infoteur: Shiny
Laatste update: 13-01-2018
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Schrijf mee!