InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Taalcursus: cursus Frans volgen

Taalcursus: cursus Frans volgen

Taalcursus: cursus Frans volgen Er zijn verschillende mogelijkheden voor mensen die de Franse taal willen leren. Het Frans is een van de meest gesproken talen ter wereld. De taal wordt ver buiten Frankrijk gesproken. Er worden verschillende cursussen aangeboden, zoals Frans voor beginners en Frans voor gevorderden. Ook is het mogelijk om de taal online op het internet of juist in het buitenland te leren. De taal Frans wordt wereldwijd door 110 miljoen mensen als eerste moedertaal gesproken. Het wordt met name gesproken in Frankrijk, Luxemburg, Haïti en delen van België, Zwitserland, Canada, Zuidoost-Azië en Afrika. De taal heeft zich voor het grootste deel over de wereld verspreid doordat Frankrijk verschillende koloniën in handen had. Wereldwijd zijn er in totaal ongeveer 500 miljoen mensen die Frans spreken. In Nederland was Frans lange tijd de taal van de elite. Dit duurde tot de 20e eeuw toen het Engels die rol meer overnam. Veel Franse woorden hebben toch hun weg gevonden naar de Nederlandse taal.

Leren van Frans

Het vak Frans wordt ook op de middelbare school gedoceerd. Het Frans is één van de vijf officieel erkende talen die gegeven wordt op de middelbare school. Lange tijd was het samen met het Duits en Engels slechts één van de drie officiële talen die gedoceerd werden. Het Frans wordt op havo/vwo aangeboden als lang traject. Dat betekent dat de taal al vanaf het eerste jaar gedoceerd wordt. Vervolgens mogen leerlingen vanaf de bovenbouw zelf de keuze maken of zij eindexamen willen doen in het Frans. Het is een zogeheten keuzevak. In dat geval krijgen zij nog drie (vwo) of twee (havo) jaar les in het Frans.

Cursus Frans voor beginners

Er worden ook verschillende cursussen gegeven voor beginners. Deze cursussen zijn speciaal bedoeld voor mensen die het Frans niet spreken. Vaak gaat het om mensen uit alle lagen van de bevolking. Soms zijn het ook mensen die van reizen houden, een Franstalige partner hebben of voor hun werk de taal moeten leren spreken. Na het volgen van een cursus Frans voor beginners moet het mogelijk zijn om een standaardgesprek te voeren in het Frans en bijvoorbeeld te vragen hoeveel een bepaalde boodschap kost. De cursusvolger moet aan het einde van de cursus ongeveer een woordenschat van 1500 woorden hebben. Daarmee zit de cursist dan op het B1-niveau van het Europese Referentie Kader. Dat zou voldoende moeten zijn om een eenvoudige baan in het buitenland te bemachtigen.

Cursus Frans voor gevorderden

Het is ook mogelijk om een cursus Frans voor gevorderden te volgen. Deze cursus is vooral bedoeld voor mensen die al over een zekere basiskennis van het Frans beschikken en dat verder zouden willen uitbreiden. Er zijn verschillende redenen waarom mensen dat willen. Soms heeft het met werk te maken. Nederland drijft veel handel met Franstalige gebieden, bijvoorbeeld met België. In dat geval kan het aantrekkelijk zijn om het Frans te leren, doordat daardoor het contact met (potentiële) klanten beter verloopt. Een ander reden waarom mensen de Franse taal willen leren is omdat ze daardoor beter toegang krijgen tot bepaalde Franse vakliteratuur. Het Nederlands is een relatief kleine taal en veel boeken en veel publicaties en boeken zijn niet te raadplegen in onze taal. Door het Frans te leren heeft u mogelijk een betere toegang tot de Franstalige vakliteratuur en kunt u beter bepaalde termen en vakjargon begrijpen.

Frans leren in het buitenland en online op het internet

Het is ook mogelijk om enige tijd naar het buitenland te gaan om daar de Franse taal beter te leren. Er zijn speciale scholen waar dat mogelijk is. Dat kan in Frankrijk zelf, bijvoorbeeld in Parijs, maar het kan ook in landen als Haïti, Canada, Vietnam en West-Afrika. Vaak worden de Franse lessen in de morgen aangeboden en is het mogelijk 's middags bijvoorbeeld uitstapjes te maken of vrijwilligerswerk te doen. Het is ook mogelijk om Frans online op het internet te leren. Er worden daar speciaal gratis taalcursussen voor beginners aangeboden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Taalcursus: cursus Frans volgen"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Special: Taalcursus volgen
Schrijf mee!