InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Cursus Engels volgen

Cursus Engels volgen

Cursus Engels volgen De meeste mensen in Nederland spreken redelijk Engels. Toch hebben veel van hen de behoefte om dit te verbeteren. Dat doen ze door een cursus Engels te volgen. Ook zijn er veel nieuwkomers en ouderen die ook Engels willen spreken. Zij kunnen het beste beginnen met de cursus Engels voor beginners. Het is ook mogelijk een cursus op internet te doen. Daar is veel zelfdiscipline voor nodig. Aanbieders van de cursus Engels zijn onder andere het LOI, NTI en ROC's. De meeste Nederlanders leren al Engels op de basisschool en dat wordt voortgezet in het middelbaar onderwijs. Aan het einde van hun studie worden zij geacht goed Engels te spreken. Toch worden er tal van Engelse cursussen gegeven en er is daar een goede markt voor. Engels is de buitenlandse taal die door Nederlanders het meest gesproken wordt, meer dan Duits en Frans. Het voordeel van Engels is dat het mogelijk is om je er in de meeste landen mee te redden, zelfs als Engels in het betreffende land niet de eerste taal is. Er worden daarom verschillende soorten cursussen aangeboden. De cursussen zijn op verschillende niveaus en richten zich op verschillende doelgroepen.

Cursus Engels voor beginners

Er worden verschillende cursussen voor beginners gegeven. Deze cursus is bedoeld voor mensen die nog niet of nauwelijks Engels spreken. In Nederland kan dan worden gedacht aan immigranten, ouderen, lageropgeleiden en mensen die het Engels van de middelbare school inmiddels al weer zijn verleerd. Met behulp van deze cursus kunt u een standaardgesprek voeren in het Engels en bijvoorbeeld vragen hoe het met iemand gaat. Ook zou u aan het einde van de cursus over een woordenschat van ongeveer 1500 woorden moeten beschikken. U zit dan op het B1-niveau van het Europees Referentie Kader. Dat zou voldoende moeten zijn om een eenvoudige baan in het buitenland te krijgen.

Cursus Engels voor gevorderden

Het is ook mogelijk een cursus Engels voor gevorderden te volgen. Dit is voor mensen die al over een bepaalde basiskennis van het Engels beschikken en dat verder zouden willen uitbreiden. Er zijn verschillende redenen waarom een persoon dat zou willen. Ten eerste omdat iemand in de het buitenland, bijvoorbeeld de Verenigde Staten of Groot-Brittannië, wil gaan werken. Dan is het goed om te laten zien dat je de Engelse taal voldoende beheerst, zeker als het een baan is voor hoger opgeleiden. Een tweede reden kan zijn dat iemand zich meer wil verdiepen in Engelstalige vakliteratuur. Het Nederlands heeft een relatief klein taalgebied. Daardoor zijn veel boeken en publicaties niet te raadplegen in het Engels. Zeker bij wetenschappelijke studies komt het regelmatig voor dat de literatuur dus in Engels gelezen moet worden. Daarbij is er sprake van veel jargon en Engelse vaktermen. Om deze publicaties dus goed te begrijpen is het belangrijk om de Engelse taal goed te beheersen. Daarvoor is een cursus handig.

Cursus Engels op het internet

Ook op het internet worden verschillende Engelse taalcursussen aangeboden. In sommige gevallen krijgt u deze gratis aangeboden, in de hoop dat u later een betaalde cursus afneemt bij het betreffende bedrijf. Deze internetcursussen Engels vragen wel veel zelfdiscipline, omdat u al het werk thuis zal moeten doen. Ook is er geen sprake van officiële toetsing, dus u krijgt bijvoorbeeld geen certificaat, waarmee u kunt aantonen dat u de cursus met succes heeft afgerond. Instellingen waarbij u wel een certificaat krijgt zijn onder andere het NTI en het LOI. Ook bij de meeste ROC's is het mogelijk een taalcursus te volgen en ontvangt u een speciaal certificaat wanneer u de cursus met succes afrondt.

Verschillende meetmethodes

Er worden verschillende schalen gehanteerd waarmee het niveau van uw Engels kan worden vastgesteld. Het Europees Referentie Kader gaat uit van de Europese Unie en hanteert vijf niveaus, van A tot E. Daar in kunt u ook nog bijvoorbeeld B1 en B2 hebben. Als u niveau A hebt betekent het dat u de taal nog nauwelijks spreekt. Wanneer u in schaal E wordt ingedeeld spreekt u het Engels praktisch zo goed als een native speaker. Een andere veelgebruikte test om het niveau van uw Engels te meten is de IELTS-test. Deze is ontwikkeld door de Universiteit van Cambridge en houdt rekening met zowel uw woordenschat als uw grammatica. Bij het doen van de test is er een leesdeel en een luisterdeel. Aan het einde van de test kan redelijk worden vastgesteld op welk niveau u zich bevind.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Cursus Engels volgen"

Reactie

Roeland, 12-04-2016 10:29 #1
Ik ben 52 jaar en ik ben laagopgeleid en daarom spreek ik geen woord Engels. Ik wil het graag leren maar bijna in alle beginnersgroepen spreken de deelnemers al beetje Engels en ik nog helemaal niet. Hoe kan ik het beste en het snelst Engels leren?

Alvast bedankt voor de reactie

Infoteur: Simcha
Laatste update: 02-11-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Special: Taalcursus volgen
Reacties: 1
Schrijf mee!