Voor- en nadelen van tweetalig onderwijs op de basisschool
Sinds het schooljaar 2014/2015 mogen alle basisscholen 15% van de lestijd in het Engels, Frans of Duits geven. Daarnaast begint een proef met twaalf basisscholen die 30 tot 50% van de lessen in het Engels gaan geven. Welke vakken kunnen er in het Engels gegeven worden? Hoe zit het met tweetalig onderwijs voor anderstalige kinderen? Wat zijn de voor- en nadelen van tweetalig onderwijs op de basisschool en hoe wordt er omgegaan met de kennis- en niveauverschillen qua tweede taal op de middelbare school?
Engels op de basisschool
Op sommige basisscholen wordt al jaren Engels gegeven. De éne school doet dat al vanaf groep 1, de andere school pas vanaf groep 3. Alle basisscholen zijn verplicht om aandacht aan Engels te besteden in de bovenbouw (groep 7 en 8).
Welke vakken kunnen in het Engels gegeven worden op de basisschool?
In principe kunnen alle vakken op de basisschool, behalve natuurlijk Nederlands, in het Engels worden gegeven.
Hoe zit het met tweetalig onderwijs voor anderstalige kinderen?
Voor kinderen die een andere moedertaal hebben dan Nederlands of Engels betekent onderwijs in het Engels dat zij op jonge leeftijd met een derde (of vierde) taal geconfronteerd worden. In de praktijk hoeft dit geen probleem te betekenen. Juist deze kinderen kunnen vaak makkelijker het Engels leren omdat zij al meertalig zijn. In Friesland zijn er al basisscholen die drietalig onderwijs geven (Nederlands, Fries en Engels), afgebakend in duidelijke dagdelen zodat de kinderen weten wanneer zij welke taal moeten spreken.
Engels, Duits of Frans
De basisscholen mogen ook Duits of Frans als tweede taal aanbieden, maar de scholen die meedoen aan de proef hebben allemaal gekozen voor Engels. Engels is de taal die door 1 op de 4 mensen ter wereld wordt gesproken. Het is de taal die gebruik wordt in de wetenschap, de commerciële en zakelijke wereld en in de politiek.
Voordelen tweetalig onderwijs op de basisschool
- Staatssecretaris Dekker denkt dat hierdoor onze concurrentiepositie ten opzichte van andere kenniseconomieën wordt versterkt.
- Jonge kinderen pakken over het algemeen makkelijk een tweede taal op.
- Jonge kinderen zijn niet bang om in een vreemde taal te spreken. Ze zijn niet bang om fouten te maken.
- Het komt tegemoet aan de wensen van een aantal ouders en scholen.
- Meer uitdaging voor talentvolle kinderen.
- Kan de kansen vergroten op een baan waarbij een andere taal belangrijk is.
Nadelen tweetalig onderwijs op de basisschool
- Doordat niet alle basisschoolkinderen dezelfde hoeveelheid stof in het Engels krijgen, kan er een enorm verschil zijn in niveau op het moment dat kinderen van verschillende basisscholen in dezelfde klas komen op het voortgezet onderwijs. Hier is nog geen oplossing voor bedacht.
- Ook is er angst voor de verengelsing van het Nederlands.
- Nederlandse volwassenen spreken niet altijd even correct in een vreemde taal.
Verder zijn er geen echte nadelen. Wel is het belangrijk om in de gaten te houden of het leren van de tweede taal niet ten koste gaat van het Nederlands. Daarnaast is het van belang dat het hele team van leerkrachten er aan toe is. Niet elke leerkracht heeft een dusdanig kennis van het Engels dat hij hierin alle vakken kan geven.
Wetsvoorstel 15% in het Engels
Vanaf 1 augustus 2014 is het voor alle basisscholen mogelijk om 15% van de lestijd in het Engels, Frans of Duits te geven.
Welke basisscholen werden vanaf 1 augustus 2014 jaar tweetalig?
- De Visserschool in Amsterdam
- De Haagse Schoolvereniging in Den Haag
- De Internationale School in Eindhoven
- De Prinseschool in Enschede
- De Groningse Schoolvereniging in Groningen
- De Kindercampus in Hilversum
- De Violenschool in Hilversum
- De Wilge in Hilversum
- Het Talent in Lent
- De Polle in Marsum
- De Lanteerne in Nijmegen
- De Blijberg in Rotterdam
In 2015 kwamen hier nog acht basisscholen bij.
Hoelang duurt de proef met tweetalig basisonderwijs?
De proef duurt 5 jaar.
Platform onderwijs 2032
In 2014 vroeg de Staatssecretaris van Onderwijs Nederlanders mee te denken over een nieuwe samenhangende visie op het onderwijs in Nederland vanaf 2032 met als uitgangspunt 'wat moeten leerlingen kunnen en weten als zij rond 2032 op de arbeidsmarkt komen?' Op 1 oktober 2015 kwam in het eerste advies naar voren dat er Engelse les gegeven moet worden voor kinderen vanaf groep één.
Eindtoets Engels
Bij de aansluiting met de middelbare school loopt men steeds vaker tegen het probleem aan dat de ene leerling veel meer onderwijs in een andere taal (in dit geval Engels) heeft genoten dan de andere.Daarnaast verschillen de niveaus van de leerlingen van dezelfde basisschool ook. EP-Nuffic heeft daarom aan Bureau ICE gevraagd een toets Engels te ontwikkelen. Deze Eindtoets Engels kan vanaf 23 mei worden afgenomen bij leerlingen van groep 8. Met de Eindtoets Engels wordt het uitstroomniveau gemeten op het toetsmoment. Door onafhankelijk te bepalen wat het uitstroomniveau van een leerling is kan een betere doorstroom op het voortgezet onderwijs worden gerealiseerd.