InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Stichting Nederlands Onderwijs in het Buitenland

Stichting Nederlands Onderwijs in het Buitenland

Stichting Nederlands Onderwijs in het Buitenland Wonen in het buitenland is het voor Nederlandse kinderen niet gemakkelijk om de Nederlandse taal bij te houden. In het buitenland is het moeilijk om een grote Nederlandse woordenschat op te bouwen. Wereldwijd zijn er zo´n 230 Nederlandse scholen en bestaat er Nederlands onderwijs op afstand. Duizenden Nederlandse kinderen in het buitenland houden via Stichting Nederlands Onderwijs in het Buitenland de Nederlandse taal bij en leren over de Nederlandse cultuur.

Emigreren

Wie met emigratie plannen rondloopt heeft het druk. Vele papieren moeten geregeld worden. Er moet gezocht worden naar werk en een nieuw huis. De nieuwe taal moet geleerd worden en de eerste kennismaking met de nieuwe cultuur moet aangeleerd worden. Ook het onderwijs voor de kinderen moet geregeld worden. Hoe houden Nederlandse kinderen in het buitenland hun Nederlands op peil?

Internationaal onderwijs

Afhankelijk of de emigratie voor een bepaalde periode is, of dat er sprake is van meerdere overplaatsingen in het buitenland, is het internationaal onderwijs of Engelstalig onderwijs waarschijnlijk een goede keus voor de kinderen.

Lokaal onderwijs

Is er echter sprake dat u zich voorgoed in het buitenland vestigt, dan is lokaal onderwijs het beste voor uw kind. Uw kind leert direct de nieuwe taal en maakt vriendjes.

Welke school?

Welke school nu het beste is of welk type onderwijs is afhankelijk van een aantal zaken zoals:
  • Verblijfsduur in het buitenland,
  • Onderwijsmogelijkheden ter plekke,
  • Financiële ruimte,
  • Het kind zelf.

Basisschool

In het buitenland wordt Nederlands onderwijs enkel gegeven op een basisschool, op een basisschool die aangesloten zijn bij de stichting NOB. Deze basisscholen volgen het volledige programma van een gewone Nederlandse basisschool. Basisscholen in het buitenland die aangesloten zijn bij de stichting NOB voldoen aan:
  • De Nederlandse wettelijke normen,
  • De Wet op het Primair onderwijs en
  • De Wet op het Voortgezet Onderwijs.
Doordat Nederlandse basisscholen in het buitenland zijn aangesloten bij de stichting NOB kunnen Nederlandse kinderen makkelijk overstappen naar de volgende basisschool als er sprake is van overplaatsing in het buitenland. Ook kunnen Nederlandse kinderen makkelijk terugkeren naar een Nederlandse basisschool in Nederland bij terugkeer. Deze basisscholen in het buitenland doe aangesloten zijn bij de stichting NOB krijgen regelmatig een bezoek van de onderwijsinspectie.

Stichting NOB

In 1980 werd de stichting NOB opgericht om het Nederlands Onderwijs in het Buitenland te bevorderen. In opdracht van het Nederlandse ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap subsidieert en faciliteert de stichting NOB Nederlands onderwijs in het buitenland voor Nederlandse kinderen. Daarnaast ondersteunt de stichting NOB de aangesloten scholen in het buitenland op het gebied van:
  • Kwaliteitszorg,
  • Onderwijsprogramma´s,
  • Pedagogiek en didactiek,
  • Beleid en bestuur,
  • Werving en selectie van leerkrachten.

Goede aansluiting

Waar de stichting NOB zich vooral voor warm maakt, is dat de Nederlandse kinderen die naar buitenlandse scholen gaan met Nederlands onderwijs, dat deze Nederlandse kinderen bij terugkeer naar Nederland een goede aansluiting hebben op het Nederlandse onderwijs.

Wat doet de stichting nog meer?

De stichting NOB, Nederlands Onderwijs in het Buitenland, doet echter nog meer. Ze:
  • Voeren psychologische testen uit,
  • Adviseert leerlingen en
  • Geeft bijscholing aan de leerkrachten.

Nederlandse scholen

Waar zitten deze Nederlandse scholen in het buitenland? Het beste kunt u een mail sturen naar het volgende emailadres van de stichting NOB: info@stichtingnob.nl en vragen waar de NTC scholen zich bevinden. Ook kunt u het volgende telefoonnummer bellen om te informeren waar de Nederlandse scholen in het buitenland zitten: 070-3866646 of vanuit het buitenland is het nummer: 0031-703866646. Op de website van de stichting NOB is een scholengids te vinden.
Gerelateerde artikelen
Buitenland: onderwijs in de Nederlandse taal en cultuurBuitenland: onderwijs in de Nederlandse taal en cultuurWonen in het buitenland met jonge kinderen betekend een hoop geregel. Ook het onderwijs voor deze Nederlandse kinderen i…
Afstandonderwijs voor Nederlandse kinderen in het buitenlandAfstandonderwijs voor Nederlandse kinderen in het buitenlandWonen in het buitenland kan voor Nederlandse kinderen een achterstand betekenen met de Nederlandse taal en met de Nederl…
Emigreren met kinderen: Nederlandse taal bijhoudenEmigreren met kinderen: Nederlandse taal bijhoudenEmigreren of tijdelijk verhuizen naar het buitenland met kinderen, vergt een hoop geregel. Onderwijs in het buitenland m…
Engels op de basisschool, op naar tweetalig onderwijsEngels op de basisschool, op naar tweetalig onderwijsIn de hele wereld krijgen kinderen op zeer jonge leeftijd les in een vreemde taal. Ook in de EU-lidstaten is daar veel d…
Bronnen en referenties
  • http://www.stichtingnob.nl/index_real.jsp
  • http://www.rnw.nl/nederlands/article/nederlandse-scholen-buitenland-groeien-als-kool

Reageer op het artikel "Stichting Nederlands Onderwijs in het Buitenland"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 21-01-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!