InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Buitenland: onderwijs in de Nederlandse taal en cultuur

Buitenland: onderwijs in de Nederlandse taal en cultuur

Buitenland: onderwijs in de Nederlandse taal en cultuur Wonen in het buitenland met jonge kinderen betekend een hoop geregel. Ook het onderwijs voor deze Nederlandse kinderen in het buitenland, moet geregeld worden. Bestaat er goed onderwijs in de Nederlandse taal in het buitenland? Hoe kunnen Nederlandse kinderen in het buitenland hun Nederlands op peil houden? Hoe kunnen Nederlandse kinderen in het buitenland kun kennis over de Nederlandse cultuur op peil houden?

Nieuwe leefomgeving

Voorgoed emigreren of tijdelijk naar het buitenland met jonge kinderen, vraagt een hoop geregel. Papieren moeten in orde gemaakt worden, er moet gezocht worden naar werk en naar huisvesting. Ook het onderwijs voor de kinderen moet geregeld worden. Tijdens het verkennen van de nieuwe leefomgeving in het buitenland moet er een zoektocht gestart worden naar goede scholen. Het is verstandig om al vanuit Nederland, dus voor het vertrek, goed te oriënteren welke scholen er zijn.

Nederlandse scholen

In de hele wereld zijn er in ongeveer 80 landen ruim 30 scholen die volledig Nederlands zijn: dit zijn basisscholen die volledig Nederlands zijn en een enkele voortgezet onderwijs die volledig Nederlands zijn.

Nederlandse taal en cultuur

Daarnaast bestaan er zo´n 230 scholen in het buitenland die onderwijs verzorgen in de Nederlandse taal en cultuur (NTC). Op deze scholen die Nederlandse Taal en Cultuur onderwijs geven aan Nederlandse kinderen in het buitenland, geven deze Nederlandse lessen naast het bestaande lokale lesprogramma.

NTC onderwijs

Wat houdt deze Nederlandse Taal en Cultuur onderwijs nu precies in? NTC onderwijs is onderwijs voor Nederlandse kinderen in het buitenland in de Nederlandse taal en cultuur. Heel vaak worden deze lessen gegeven naast de reguliere lessen, vaak dus na schooltijd of soms zelfs op zaterdagochtend. Over het algemeen geldt dat de Nederlandse kinderen in het buitenland die op NTC onderwijs volgen, gemiddeld 3 uur per week Nederlandse les krijgen in:
  • Lezen,
  • Woordenschat en
  • Schrijven.
Tijdens deze lessen is er veel aandacht voor de Nederlandse cultuur.

Hoe werkt het NTC ?

Zijn deze scholen in het buitenland die de Nederlandse Taal en Cultuur onderwijs aanbieden te vergelijken met de Nederlandse scholen die we kennen in Nederland? Net als de Nederlandse scholen, werken alle NTC scholen met:
  • Nederlandse methoden,
  • Nederlandse toetsen en met een
  • Nederlands leerlingvolgsysteem.
Alle NTC scholen in het buitenland staan onder toezicht van de Nederlandse onderwijsinspectie.

Geen school

Wat als u en uw gezin willen of moeten verhuizen naar het buitenland en er is geen Nederlandse school in de buurt te vinden? U kunt er voor kiezen, om naast de lokale school, om thuis lespakketten in de Nederlandse taal te gebruiken.

Onderwijs op afstand

Deze lespakketten in de “moedertaal” zijn speciaal samengesteld voor kinderen die in het buitenland wonen em die op afstand Nederlands onderwijs volgen. Deze vorm van onderwijs wordt verzorgt door de wereldschool en Edufax.
Stichting Nederlands Onderwijs in het Buitenland (stichting NOB) subsidieert zowel de scholen in de Nederlandse Taal en Cultuur (NTC) als deze lespakketten.

Onderwijsinspectie

De scholen in het buitenland die onderwijs hebben in de Nederlandse Taal en Cultuur, maar ook de lespakketten die speciaal zijn samengesteld voor Nederlandse kinderen in het buitenland, staan beide onder toezicht van de Nederlandse onderwijsinspectie.

Nederlandse kinderen

Nu kan het gebeuren dat u en uw gezin in het buitenland terecht komen op een plaats waar veel Nederlandse kinderen in de buurt wonen, maar waar geen Nederlandse school bestaat. In dat geval kunt u of de andere Nederlandse ouders het volgende doen als er sprake is van 10 Nederlandse kinderen: u kunt overwegen om zelf een NTC school op te richten. Dit kunt u doen door de ondersteuning van de stichting Nederlands Onderwijs in het Buitenland (stichting NOB), zij helpen met de financiering en met praktische adviezen.
Gerelateerde artikelen
Stichting Nederlands Onderwijs in het BuitenlandStichting Nederlands Onderwijs in het BuitenlandWonen in het buitenland is het voor Nederlandse kinderen niet gemakkelijk om de Nederlandse taal bij te houden. In het b…
Afstandonderwijs voor Nederlandse kinderen in het buitenlandAfstandonderwijs voor Nederlandse kinderen in het buitenlandWonen in het buitenland kan voor Nederlandse kinderen een achterstand betekenen met de Nederlandse taal en met de Nederl…
Emigreren met kinderen: Nederlandse taal bijhoudenEmigreren met kinderen: Nederlandse taal bijhoudenEmigreren of tijdelijk verhuizen naar het buitenland met kinderen, vergt een hoop geregel. Onderwijs in het buitenland m…
Engels op de basisschool, op naar tweetalig onderwijsEngels op de basisschool, op naar tweetalig onderwijsIn de hele wereld krijgen kinderen op zeer jonge leeftijd les in een vreemde taal. Ook in de EU-lidstaten is daar veel d…
De Wereldschool is vernieuwd!De Wereldschool is vernieuwd!Voor elk Nederlands kind dat in het buitenland woont en Nederlandse taal en cultuur lessen moet volgen, is de wereldscho…
Bronnen en referenties
  • http://educatie-en-school.infonu.nl/buitenlands/63882-stichting-nederlands-onderwijs-in-het-buitenland.html
  • http://www.stichtingnob.nl/index_real.jsp
  • http://taalunieversum.org/onderwijs/termen/term/705/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Stichting_Nederlands_Onderwijs_in_het_Buitenland

Reageer op het artikel "Buitenland: onderwijs in de Nederlandse taal en cultuur"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 21-01-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!